Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. augusztus 31. 15:02 Közélet

A vasútbezárásoknál hiánygazdaságra hivatkozott Lázár, most viszont okoskodás, hogy a MÁV nem talál 32 milliárdot

Egy hónappal a 10 vasúti mellékvonal bezárásáról szóló döntés után egy új autópálya építkezésén tartott sajtótájékoztatót Lázár János építési és közlekedési miniszter, ahol keményen bírálta a MÁV vezetését.

Mi történt? A kormány tervei szerint 2026 őszére autópálya fogja összekötni Nyíregyházát és Szatmárnémetit – mondta Lázár János szerdán a már legalább július közepe óta épülő M49-es gyorsforgalmi útról szóló sajtótájékoztatón

  • Az M3-as autópálya és a magyar–román határ között két szakaszban épülő sztráda első, 28 kilométeres szakaszához már hozzá is kezdett a Duna Aszfalt, 175 milliárd forintos beruházással. Az autópálya második, 17,5 kilométeres szakasza 150-160 milliárd forintból fog megépülni.

Forrás: kormany.hu

Miért fontos ez? Lázár szerint a beruházás célja, hogy a Nyíregyháza-Debrecen-Miskolc háromszögből egy Győrhöz hasonló új gazdasági övezet épüljön ki, az itt dolgozók pedig könnyebben juthassanak el munkahelyeikre.

  • A kormány a rossz költségvetési helyzet miatt 2022 őszén úgy döntött, hogy ezen kívül minden más tervezett autópálya-beruházást leállít. A spórolás a vasúti közlekedést is elérte, augusztus elején tíz vasúti mellékvonal bezárását jelentették be.

Lázár ugyanezen a sajtótájékoztatón arra kérte a MÁV vezetését, hogy “ne okoskodjanak”, és “csinálják azt, amire utasította őket”. A nyilatkozat előzménye, hogy augusztus 24-étől a Budapest-Hegyeshalom vasútvonal egyik szakaszán 140 helyett 100 kilométer/órával mehetnek a vonatok egy műszaki probléma miatt.

  • A MÁV a felújításra külön pénzt kért a kormánytól, mire Lázár a Szabad Európa tudósítása szerint azt mondta, “aki egy 800 milliárd forintos tömegközlekedési kasszában nem találja meg a 32 milliárd forintot most, amivel majd később elszámolunk, az tegye le a lantot”.

Igen, de: Lázár augusztus elején még máshogy látta a MÁV pénzügyi lehetőségeit: a tíz mellékvonal bezárása után a Rádió7-nek adott interjújában elnézést kért a késések miatt, és azoktól is, akik utazás közben sérültek meg a MÁV vonatain, egyben megjegyezte, hogy “a MÁV-nál hiánygazdálkodás van, ami balesetveszélyt eredményez”.

  • Bár a MÁV teljes költségvetéséhez képest valóban nem tűnik jelentős tételnek 32 milliárd forint, viszont csak a felújításokat nézve ez nincs így. A Szabad Európa szerint idén a MÁV 42 milliárdot szánt karbantartására és a szükséges felújításokra, aminek tehát a döntő részét elvinné az érintett 29 kilométeres szakasz felújítása. 
  • A MÁV lehetőségeit az is szűkíti, hogy a Népszavához eljutott belső elemzések szerint júniusban jelentősen visszaestek a MÁV jegybevételei a vármegyebérlet bevezetése után, amit ugyanakkor az Építési és Közlekedési Minisztérium tagadott.

Felülnézet: bár a kormány kommunikációjának fontos eleme, hogy még nehéz gazdasági helyzetben sem szorul költségvetési megszorításokra és adóemelésekre, az elmúlt két évben sorra hozza az ilyen döntéseket. Lázár ugyan arra utalhatott, hogy ezt a 32 milliárdot visszatérítenék a MÁV-nak, az elmúlt időszak megszorításai alapján ez kétséges lehet.

  • Az autópályás sajtótájékoztatón elhangzott MÁV-os kiszólás mindenesetre a kormányzati prioritásokat is érezteti, mivel a jelek szerint az autópályák fejlesztésére több pénzt marad, mint a vasúti közlekedésre.
  • A járműbeszerzések és fejlesztések leállításának pedig már érezhetőek is a következményei, az év első hónapjaiban tovább nőttek a késések a MÁV vonatain, ahogy arról részletesebben is írtunk.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEurópa egyik legtöbbet késő vasútja lett a MÁVAz utóbbi hónapokban látványosan romlott a menetrendszerűség, és az elhibázott kormányzati döntések miatt a következő években még többet késnek majd a vonatok.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet autópálya MÁV szatmárnémeti vasút Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.