Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2023. augusztus 10. 14:32 Közélet

Próbáltuk kiszámolni, mennyi lehet a Rose d’Or törlesztője, de nem bírta a rendszer

Szerdán derült ki, hogy a Mészáros Lőrinchez köthető Euroleasing Zrt. a tulajdonosa annak a Rose d’Or nevű luxusjachtnak, amelynek fedélzetén lefotózták a nyaralását töltő felcsúti milliárdost és feleségét. Az Euroleasing egy pénzügyi vállalkozás, amely ugyan hiteleket is nyújt, de a fő profilja – ahogy ez a nevéből is kiderül – az úgynevezett lízing. A vállalat szűk három éve hajókkal is foglalkozik, nem meglepő módon azonban nem olyanokkal, mint a Rose d’Or. 

Se nem bérlet, se nem hitel

A lízing nagyon leegyszerűsítve egy olyan pénzügyi konstrukció, amely valahol félúton található a hitelből történő vásárlás és a bérlés között. A hitelnél ugye az történik, hogy valaki felveszi a kölcsönt, majd abból megvásárolja a kiszemelt ingatlant vagy ingóságot. Utóbbi a tulajdonába kerül, cserébe részletekben törleszti a hitelt a bank felé. A bérlésnél ezzel szemben az adott ingóság vagy ingatlan nem kerül a bérlő tulajdonában, csak használja azt, és ezért bérleti díjat fizet.

A lízingnél ez a kettő keveredik. A lízingcég (a lízingbe adó) megvásárol valamilyen ingatlant, vagy ingóságot. A megvett eszköz a pénzügyi vállalkozás tulajdonában marad, de nem ő használja, hanem az úgynevezett lízingbe vevő, amely ezért egy a hitelhez nagyon hasonló törlesztőrészletet fizet. A kölcsöntől ez alapvetően abban különbözik, hogy a futamidő végén a vagyontárgy jellemzően a lízingbe vevő tulajdonába kerül*Erre különböző konstrukciók vannak, a zárt végű pénzügyi lízing esetében a futamidő végén a lízingelt eszköz az utolsó lízingdíj megfizetésével automatikusan a lízingbe vevő tulajdonába kerül, nyílt végű pénzügyi lízingnél a lízingbe vevőnek joga van kijelölni a leendő tulajdonost, míg az operatív lízingnél a lízingbe adó marad a tulaj., azaz az egész ügylet kifutása olyan, mint egy hitelé. A törlesztőrészlet így természetesen kamatot is tartalmaz, azaz a lízingbe vevő nagyobb összeget fizet a tényleges vételárnál, és ebből származik a lízingcég haszna.

A Rose d’Or belső tere; Fotó: sanlorenzoyacht.com

Ezért szerepel a Rose d’Or hivatalos iratain tulajdonosként az Euroleasing. Ez azonban – amint a fentiekből is kiderült – csak egy technikai tulajdonlás: a szuperjacht hasznait az élvezheti, aki lízingbe vette a hajót a pénzügyi vállalkozástól, és a használat évi 7,5 millió dollárra (2,6 milliárd forintra) becsült költségeit, illetve a kockázatokat is neki kell viselnie.

Havi 400 milliós törlesztő

Az azonban rejtély, hogy ki ez. A lízingbe vevő kilétét az Euroleasing banktitokra hivatkozva nem árulta el a G7-nek, és az elérhető adatbázisokban sem találtuk meg. Bár több száz – elsősorban Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthető – cég, illetve magántőkealap esetében néztük meg, hogy van-e a közjegyzővel hitelesített, bejegyzett lízingjük, ezeknél nem volt nagyösszegű, az Euroleasinggel kötött szerződésre utaló bejegyzés. Egyetlen Mészáros-cégnél találtunk olyan lízingmegállapodást, amelyet az elmúlt hetekben írtak alá az Euroleasinggel, de  

a Vál-Völgye Pékség Kft. nem szuperjachtot, csak egy Teslát lízingel a pénzügyi cégtől.

Ez egyébként nem annyira meglepő, hiszen az Euroleasing elsősorban gépjárművekkel foglalkozik. Leginkább autókkal, de 2020 óta hajókat is lízingelnek. Más kérdés, hogy tájékoztatójuk szerint ezzel a termékükkel nem luxusjachtok, hanem

„elsősorban a belföldi vizekre, azon belül is kiemelten a Balatonra telepített, új és használt vitorlás- és elektromos hajók finanszírozása”

volt a céljuk.

Mindenesetre külön hajólízing kalkulátor is van az oldalukon, amely megmutatja, hogy meghatározott önrész és futamidő mellett milyen törlesztőrészletre számíthat, aki ilyen konstrukcióban vásárolna. Megpróbáltuk kiszámoltatni a kalkulátorral, hogy mennyit kellene havonta fizetni egy 26-27 milliárdos jacht után, szakmai oldalakon ennyire becsülik ugyanis a Rose d’Or árát. A művelet azonban sajnos nem sikerült, ugyanis a vételárnál legfeljebb kilenc számjegyet lehet megadni, azaz egymilliárd feletti tranzakciókat nem támogat a rendszer. Sőt, az Euroleasing tájékoztatójából az is kiderül, hogy hajóknál a maximálisan finanszírozható összeg 100 millió forint.

A kalkulátorral azonban így is elég sok mindent ki lehet deríteni. Először is a minimális önerő 30 százalék, így ha a Rose d’Or esetében is ez volt az irányadó, és a becsült értéke helytálló, akkor a vételárból nagyjából 8 milliárd forintot a lízingbe vevőnek kellett állnia. Emellett ha két-három nagyságrenddel csökkentjük az árat, akkor törlesztőrészletet is lehet számolni. Egy 26-27 milliós hajónál, az önrész feletti 18-19 milliós lízingre havi durván 410 ezer forintot kell fizetni. Ebből

a Rose d’Or-ra logikusan 410 milliós havi díj adódik.

Ez nagyságrendileg valószínűleg jó becslés lehet, de szinte biztos, hogy nem pontos. Az Euroleasing elsősorban vitorlás és elektromos hajókkal foglalkozik, még a kisebb motoros hajóknál is egyedi elbírálás alapján döntenek. Egy ilyen értékű jachtnál pedig ez fokozottan igaz.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet euroleasing jacht luxusjacht Mészáros Lőrinc Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.