Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2023. június 20. 13:23 Közélet

Kártérítés jár a Mol-nak, ha nem lép életbe a 35 éves hulladékmonopóliuma

Ha július 1-én valamiért nem lépne hatályba a törvényi úton a következő 35 évre biztosított Mol-monopólium a hulladékgazdálkos területén, kártérítés jár a cégnek – mondja ki egy friss rendelettervezet. 

Mi történik? A kormány pár tolvonással megszűntette a versenyt a vállalati hulladékelszállítás és -gazdálkodás területén, és 35 évre odaadta a feladatot egy koncesszió formájában a Mol Nyrt. által alapított MOHU Mol Zrt.-nek. A MOHU-nak július 1-én kell elfoglalnia pozícióját, akkor lép hatályba a fenti törvény. A mostani, “társadalmi egyeztetésre” bocsátott rendelettervezet lényegében büntetést helyez kilátásba azon partnerek felé, amelyek nem érvényesítik a MOHU-koncessziót. A kártalanítást a Mol kérheti 2025 végéig.

  • A rendelettervezetben nem szerepel, miért hiúsulhatna meg a július 1-i start. Ugyanakkor árulkodó, hogy június elején a vállalatok még nem tudták, milyen feltételek mellett szállítják majd el tőlük a hulladékot, és az eddigi átvételi árakhoz képest milyen feltételekkel számolhatnak, – illetve hogy hajlandó lesz-e Mol fizetni a piacon értékes nyersanyagnak számító papírért, fémért vagy más hulladékért.
  • (FRISSÍTÉS: Korábban a Szabad Európára hivatkozva azt írtuk hogy a Budapesti Közművek még nem szerződött le a Mollal. Később azonban a társaság azt közölte a G7-tel, hogy a BKM már leszerződött a Mol-lal,  két szerződés, “valamint a meglévő jogszabályokra támaszkodó egyéb jogviszonyok biztosítják azt, hogy Budapesten a hulladék elszállítás és kezelés az eddig megszokott módon zavartalanul folytatódik 2023. július 1-je után is.”)

Miért fontos ez? A hazai lakossági és vállatai hulladékgaldálkodást feje tetejére állító lépéssel, vagyis a hulladékkoncesszióval sok ezer milliárdos bevételheuz jut a legnagyobb magyar cég egy monoplizált piacon: a gyártóknak, forgalmazóknak pedig nincsen választási lehetőségük, csak a MOHU viheti el a hulladékukat, holott eddig mintegy háromezer hulladékhasznosítással foglalkozó cég lényegében a szabad piac elvei szerint tettek ajánlatokat a cégeknek a hulladék elszállítására és az újrahasznosításra. Erre a feladatra nem jelentkezett más, csak a Mol.

  • A most megszüntetett versenynek volt a következménye az is, hogy az EU-átlag felett volt Magyarországon a hulladék-újrahasznosítási ráta. 
  • A 24.hu cikke után törvénybe iktatták még azt is, hogy a Mol-nak nem kell engedély a hulladékbizniszhez, elég, ha az alvállalkozók rendelkeznek vele. 
  • A teljes folyamatot a Szabad Európa követte közelről.

Az árat mi fizetjük meg, ugyanis az árbevételt tekintve az ország legnagyobb vállalatának számító Mol az eddigi információk alapján nem igazán ad hozzá a hulladékgazdálkodás hatékonyságához. A 35 évre alig 185 milliárd forintos beruházási kötelezettséget vállalt – ez évente alig több 5 milliárd forintnál. A MOHU nem épített ki saját kapacitásokat, az eddig is működő vállalkozásokat használja alvállalkozóként, tehát ugyanazok fogják a hulladék begyűjtését és újrahasznosítását intézni, mint eddig is, csak mindezért az eddigi termékdíjhoz képest háromszor többet kell fizetni a vállalkozóknak és végső soron a fogyasztóknak.

  • Az új szabályozásban a MOHU-hoz folyik be az úgynevezett kiterjesztett gyártói felelősségből származó díj befizetéséből bevétel, ami várhatóan éves szinten 240 milliárd forint lehet majd. Ezzel a díjjal a gyártó a termékéből keletkező hulladék ártalmatlanítását fizeti meg. 

Tágabb kontextus: A hulladékkezelés a harmadik olyan terület, amit a Fidesz koncesszió keretében ad oda baráti vállalkozásoknak. Az első a szerencsejáték volt, ezt követte a Szíjj Lászlónak és Mészáros Lőrincnek várhatóan 13 ezer milliárd forint bevételt hozó autópálya-koncesszió. 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSok ezer milliárdos bevételhez jut a legnagyobb magyar cég a monopolizált hulladékpiaconA koncessziós eljárás lezárása után módosított szabályokkal az addig veszteségesnek látszó üzletet valószínűleg aranybányává tette a kormány a Molnak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet hulladék Mol mol hulladék Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2025. március 31. 11:06 Közélet

Törlik az ezermilliárdos brazil kamukötvényt birtokló céget, mert nincs bankszámlája

Elrendelte a Brasil Zrt. kényszertörlési eljárásának megindítását a cégbíróság. A döntés még február végén született, de csak múlt héten tették közzé.

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.