Június 16-án pénteken délután, a tanév utolsó tanítási napján rendkívüli ülésen tárgyalja a státusztörvényt a parlament, ugyanis még a tavaszi ülésszakban szavaznának az indítványról. A szavazás pontos ideje még nem tudható, cilvilek és tanárszakszervezetek péntekre mindenképpen tüntetést szerveznek.
Miért fontos ez? A kérdés a magyar oktatás lényegét érinti, ugyanis a státusztörvény az állami oktatási-köznevelési szektorban dolgozóktól elveszi a közalkalmazotti státuszt, az egyházi és magánszektorban dolgozó, eddig a munka törvénykönyve alapján alkalmazott tanárokra pedig kiterjeszti az egységes új jogállást. Ez az új alkalmazási forma mindkét eddig formánál szigorúbb feltételeket rögzít a munkavállalók szempontjából, ezért írtuk róla, hogy ha bevezetik, minden tanárnak ront a helyzetén, de nem ugyanannyival.
Mi a baj vele? A szakszervezetek és civil csoportok két legfontosabb problémája a tervezettel, hogy a közalkalmazotti jogviszony megszüntetése mindenképpen szerzett jogot vesz el, az ezzel járó többlépcsős bérrendezés pedig nem megfelelő mértékű és hosszú távon nem garantált. A szakszervezetek a sztrájk első napjától azonnali 45 százalékos általános béremelést követelnek.
Mit mond a kormány? A kormány álláspontja szerint ez az új általános jogállás hozzájárul a tanárok megbecsültségének javulásához és a tanári pálya vonzóbbá tételéhez. Mindez alap a béremeléshez is, amit viszont az EU-források megérkezéséhez köt a kormány.
Miért bosszútörvény? A pedagógus szakszervezetek és különböző civil csoportok azért hívják bosszútörvénynek, esetleg cselédtörvénynek a tervezetet, mert a közalkalmazotti jogálláshoz képest az számos jogot a fenntartóhoz rendel, míg a munkavállaló jogait szűkíti. Ez értelmezhető úgy, hogy a jogalkotó törvényi úton “fegyelmezi meg” az érdekeiket polgári engedetlenséggel kifejező tanárokat, illetve ellehetetleníti, vagy legalábbis nehezíti a további pedagógussztrájkokat.
Tágabb kontextus: A magyar oktatás több szinten küzd jelentős problémákkal: a diákok teljesítménye romlik, a szaktanárhiány jelentős, a rendszer pazarlóan bánik a pedagógus munkaóráival, miközben nagy általánosságban alulfinanszírozott. A pedagógusbérek elértéktelenedtek és nemzetközi összehasonlításokban rendkívül alacsonyak. A teljes oktatási rendszer szegregál, ahelyett, hogy csökkentené a hozott társadalmi különbségeket.
Ellentét: A törvénytervezetről egyeztettek is, meg nem is. A tervezetet március 2-án hozta nyilvánosságra a kormány, azóta főként államtitkári-helyettes államtitkári szinten a nagy pedagógus-szakszervezetekkel formálisan valóban egyeztettek róla. Ugyanakkor a szakszervezetek szerint ez abban merült ki, hogy meghallgatták a szervezetek azon álláspontját, hogy nem fogadják el a törvényt ebben a formájában. A kormány közlése szerint a teljes tervezetet végigbeszélték a szakszervezetekkel, és a vitás kérdésekben engedményeket tettek.
Néhány konkrét példa:
Tüntetés: A törvény vitájának idejére a Kossuth térre szervez tüntetést a Tanítanék és az Egységes Diákfront. Felhívásukban azt írják: “Álegyeztetéseken játsszák a demokráciát, de semmi lényegi változtatás nem történt! Már annyi mindent elvettek, és most még a személyi szabadságot is fenyegetik. Kiszolgáltatott helyzetet teremtenének a pedagógusoknak, átvezényelnék, a gyerekektől szándékosan elszakítanák szeretett tanáraikat.” Korábban egyes státusztörvény-ellenes megmozdulások tömegoszlatáshoz, rendőri könnygázhasználathoz vezettek.
Kommentár: “A törvénytervezet részleteiben megpillantható a válságjelenségek, a tanárhiány beismerése a kormány részéről, de a tüneti kezelésnél többre nem látszik hajlandóság, így az alapprobléma, a tanárhiány, nem fog megoldódni” – nyilatkozta a törvénnyel kapcsolatban egy egyházi iskolában tanító pedagógus korábban a G7-nek.
Hantos István, a fővárosi Alternatív Közgazdasági Gimnázium tanára pedig azt mondta: „A státusztörvény-tervezetben a munkavállaló egyértelműen kiszolgáltatott, függési helyzetben van. Úgy gondolom, hogy a tervezet, amennyiben jogszabállyá válna, általánossá tenné a visszaélésszerű jogalkalmazás gyakorlatát”.
A Civil Közoktatási Fórum szóvivője, Ercse Kriszta az ATV-nek beszélt a törvény valódi céljáról, ami szerinte a pedagógushiány kezelése: “A kormány a még pályán lévő pedagógusokkal akarja elvitetni az összes terhet és felelősséget”.
Közélet
Fontos