Úgy tűnik, minden szóbeszéd ellenére itthon nem okoz hátrányt a cégeknek, ha a termékük márkanevében szerepel valamilyen formában a korona szó. Bár első ránézésre a felvetés is abszurd, de globálisan van példa arra, hogy egy termék értékesítése visszaesett részben valószínűleg azért, mert a világjárványt okozó vírus neve véletlenül pont ugyanaz, mint az adott brandé.
A mexikói korona sör kálváriájáról már hetekkel ezelőtt is cikkezett a sajtó. Bármennyire hihetetlen, de már januárban megugrott a beer virus és corona beer virus szóösszetételekre a keresések száma. A hónap végén a Forbes külön cikket szentelt annak, hogy elmagyarázza, semmi köze nincs a sörnek a kórokozóhoz.
Ennek ellenére február végén két felmérés is azt mutatta, hogy a járványnak komoly hatása lehet a keresletre. Az egyik szerint a megkérdezettek 38 százaléka mondta, hogy semmilyen körülmények között nem vásárol Corona sört a betegség terjedése miatt, további 14 százalékuk pedig nyilvános helyen nem lett volna hajlandó rendelni. (Igaz, ezzel a felméréssel voltak súlyos módszertani problémák.) A másik pedig arra jutott, hogy az amerikaiak koronavásárlási hajlandósága két éves mélypontra csökkent.
Akkor azonban az eladási számokban ez még nem tükröződött. Legalábbis az USA-ban. A sör Egyesült Államokbeli forgalmazója, a Constellation Brands szóvivője még február végén is azt nyilatkozta a CNN-nek, hogy a márka jól fogy, az értékesítés 5 százalékkal bővült is a megelőző 4 hétben, az emberek pedig tudják, hogy nincs kapcsolat a sör és a vírus között.
Ehhez képest a Carlos Brito a világ legnagyobb sörgyártója, a Coronát is jegyző Anheuser-Busch InBev vezérigazgatója már néhány nappal később hatalmas veszteségről beszélt a CNBC-nek. Azt mondta: a Corona az elmúlt tíz év leggyengébb negyedévét produkálhatja, igaz ezt jórészt a járvány miatt elsősorban Kínában bezuhanó kereslettel magyarázta, nem a véletlen névegyezéssel.
Az egészen meglepő sörös reakciók miatt a magyarországi tapasztalatokról is megkérdeztük kereskedelmi dolgozókat, illetve két olyan céget, amelyek koronához köthető márkanevű termékeket forgalmaznak. Bár itthon is lehetett látni olyan képeket, amik nem erre utaltak, összességében úgy tűnik, hogy a magyar vásárlókat nem zavarják a vírus nevével egyező márkák.
A Korona Gomba forgalmazója nem reagált megkeresésünkre, a Magyar Cukor Zrt-nél viszont azt mondták lapunknak, hogy a Koronás Cukrot is viszik, mint a cukrot. A cégnél egész pontosan úgy fogalmaztak, hogy
a hazai kiskereskedelmi forgalomban, amely esetünkben döntően az 1 kilogrammos kiszerelésű cukrot jelenti, számottevő emelkedést tapasztaltunk az előző hónaphoz, és a korábbi év azonos időszakához képest is.
Pedig az összekapcsolás itthon is megvan. Egy kiskereskedelmi forrásunk arról mesélt, hogy néhány héttel ezelőtt még termékbemutatót is tartott a cég, és a vevők időnként elengedtek egy-két szóviccet.
Mindenesetre a kereskedői tapasztalatok is azt mutatják, hogy nincs ellenérzés a korona márkanevű termékekkel szemben. Ezt erősítette meg lapunknak a koronavírus témában a láncok hivatalos kommunikációját összefogó Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára, Vámos György is.
Közélet
Fontos