Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. augusztus 16. 15:54 Közélet, Vállalat

Tesla roncsok és klasszikus Ferrari-k házasításából épül fel egy új iparág

Minden összetört Tesla ajándék egy kialakulófélben lévő iparág szereplőinek – ezzel a felütéssel kezdődik a BBC cikke, ami az összetört vagy más okból bontásra ítélt elektromos autók alkatrészeit igazán különleges módon hasznosító cégekre hívja fel a figyelmet. Egyre több vállalkozás foglalkozik ugyanis a modern elektromos hajtásláncok klasszikus, esetleg már old-timer autókba történő beépítésével.

A cégek többnyire a következő receptet követik: a változtatás előtt álló autó eredeti belső égésű motorját és tankját eltávolítják, majd előbbi helyére egy hajdanán volt villanyautó elektromotorját, az utóbbi helyére pedig az akkucsomagját szerelik be. Az eljárás során a igyekeznek a lehető legkevesebb változtatást véghezvinni, és rendszerint úgy oldják meg a szerelést, hogy könnyen visszaállítható legyen az eredeti állapot. Éppen ezért nem ritka, hogy a villanymotort a benzin- vagy dízelmotorhoz tartozó váltóhoz kapcsolják hozzá, miközben az elektromos meghajtáshoz nem lenne szükség erre az alkatrészre sem.

Az egyik, BMW-k, Ferrari-k és Porsche-k átépítésével foglalkozó wales-i vállalkozás vezetője, Richard Morgan elmondta BBC-nek, hogy bár a cége vállalja, hogy megőrzi az átépített kocsik eredeti alkatrészeit, még egyik ügyfele sem jelezte, hogy igényt tartana erre az elmúlt néhány évben. Igaz, a megrendelőit valószínűleg ugyanaz a megfontolás mozgatja, mint Morgant magát a cég alapításakor: az autó adottságainak megfelelő maximális gyorsulást kihozni lehető legegyszerűbb és -olcsóbb technikával. Ehhez pedig kiváló megoldásokat adnak a viszonylag kicsi és kevés alkatrészből álló bontott elektromotorok és akkucsomagok.

Egy másik hasonló, San Diego-i vállalkozás alapítója, Michael Bream hozzátette, hogy egyre terjed a környezettudatosság, ami a kultikus régi autók megítélésének nem tesz túl jót. Bream szerint az átépítéssel megőrizhető az old-timerek népszerűsége, miközben szerinte is sokkal szórakoztatóbbá lehet tenni a használatukat, ami pedig végső soron még többek számára teheti vonzóbbá a veteránautózást. Ráadásul a beszerelés után már könnyen fenntartható technikával és az old-timerek értéknövekedésével számolva kifizetődőbb is lehet egy régi autó használata, mint egy új jármű vásárlása, ami már a szalon elhagyása után is csak a töredékét éri az eredeti vételárának.

Egyelőre még inkább csak egy költséges hóbortnak tűnik az elektromosított veteránozás, átszámítva akár 7-8 millió forintba is belekerülhet az átalakítás. Ez az összeg azonban várhatóan csökkenni fog, mert egyre több tapasztalattal folyamatosan rutinszerűbbé válik a munka, és az elektromos autók térnyerésével a bontott alkatrészekből is egyre több állhat majd rendelkezésre. Egyes cégek pedig már azzal kísérleteznek, hogy miképp lehet használt elektronikai berendezések – például laptopok – akkumulátorait újrahasznosítva létrehozni olyan akkucsomagokat, amelyek elégséges hatótávot biztosítanak a nem mindennapi használatú veteránautók mozgatásához.

Persze rengetegen kritizálják azzal az átalakítást végző cégeket, hogy a munkájukkal elveszik az autók varázsát. A régi nagy benzinmotorok hangja és járása sokak számára örömforrást jelent, azonban a másik oldalról nézve egyre kevesebb városban látják szívesen az ilyen gépkocsikat, és a sok évtizedes technika javítása, karbantartása is növekvő költségekkel jár. Az átépítők pedig, ahogy már fentebb is kiderült, rendszerint nagy hangsúlyt fektetnek az eredeti állapot visszaállíthatóságára, így a történeti hűség sem vész el teljesen.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat autó elektromos autó veterán autó Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2025. március 31. 11:06 Közélet

Törlik az ezermilliárdos brazil kamukötvényt birtokló céget, mert nincs bankszámlája

Elrendelte a Brasil Zrt. kényszertörlési eljárásának megindítását a cégbíróság. A döntés még február végén született, de csak múlt héten tették közzé.

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.