Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. június 6. 12:00 Közélet

Szijjártó szerint nagyon közel vagyunk, hogy Trieszt legyen a magyar tengeri kikötő

Nagyon közel van a megállapodás ahhoz, hogy Trieszt legyen Magyarország tengeri kijárata – mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a szlovén közszolgálati tévének adott interjújában szerdán. Szijjártó a 12 kelet- és közép-európai uniós országot tömörítő Három Tenger Kezdeményezés államfői csúcstalálkozójának üzleti fórumán vett részt Szlovéniában, de sem a minisztérium, sem az MTI nem számolt be arról, hogy Szijjártó miket mondott a trieszti üzlettel kapcsolatban.

A rövid bejátszásból nem derül ki semmilyen konkrétum arról, hogy pontosan ki a tárgyalópartner és az sem, hogy miről szólnak a tárgyalások. Az Orbán-kormány hosszabb ideje próbálkozik azzal, hogy Magyarország érdekeltséget szerezzen egy hozzánk közelebb eső adriai kikötőben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEldől, hogy mennyire sikerül kiterjeszteni a magyar rendszert SzlovéniáraMagyar tengeri kikötő, magyar vasútépítés, magyar pártfinanszírozás Szlovéniában. Vasárnap kiderül, mit szólnak ehhez a szlovén választók.

Tavaly még úgy tűnt, hogy a szlovéniai Koper lehet a befutó, de a 2018-as kormányválság és választás felülírta ezt. A magyar kormány 200 millió eurót kínált fel az egymilliárd eurós költségvetésű Divaca-Koper vasútvonal kétvágányosítására, cserébe azért, hogy magyar építőipari cégek is részt vehessenek a vasútépítésben, és pozíciókat szerezzenek a koperi kikötőnél is.

A centrista koalíciót vezető Miro Cerar miniszterelnök és kormánya tavalyi bukásában is szerepet játszott a vasútvonal. A kormány egyik legfontosabb célja volt a beruházás megvalósítása, a róla szóló népszavazás sikertelensége*Népszavazást tartottak a vasútvonal megépítéséről, a szlovén Legfelsőbb Bíróság azonban megsemmisítette a szavazás eredményét, mivel úgy látták, hogy a médiában túl nagy súllyal szerepelt kormány álláspontja. Azóta tartottak még egy érvénytelen népszavazást az ügyben. után azonban lemondott Cerar. A tavaly nyári választás után pedig egyértelművé vált, hogy magyar szerepvállalás nélkül fog megépülni a projekt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Kaukázust is célozzák Magyarország vasútfejlesztési terveiA bakui magyar nagykövet szerint Magyarországot érdekli, hogy csatlakozzon a 2017-ben átadott Baku-Tbiliszi-Kars vasútvonalhoz.

Novemberben Orbán Viktor beszélt először arról, hogy “a magyar kormány a tengerhez kijutás ügyében Kopert ‘zárójelbe teszi’, és Triesztben keres kikötőszerzési és -beruházási tárgyalásokat”. Azt is mondta, hogy a koperi kikötő és az oda vezető vasútvonal fejlesztésében a magyar részvételből “nem lesz semmi”. Szijjártó mostani interjújában azt mondta, hogy néhány szlovén politikai erő nem akart velük tárgyalni, ami egyébként szerinte nem probléma, mivel joguk van erről így dönteni a szlovéneknek.

Trieszt belvárosa. Fotó: AFP

Triesztnek Kína európai terjeszkedésében is kulcsszerepe lehet. Tavasszal több cikk is megjelent arról a nemzetközi médiában, hogy Budapest-Belgrád vasútvonal megépítésénél kulcsfontosságúként beállított Pireusz mellett/helyett Trieszt lehet az Európába áramló kínai áruk egyik fő logisztikai központja. Márciusban Olaszország írta alá a nyugat-európai országok közül elsőként a megalomán Egy út, egy övezet elnevezésű fejlesztési programot, amelyben két olasz kikötő fejlesztése is szerepel.

Az egyik Genova, a másik pedig Trieszt, és olasz kormánypárti források szerint a kettő közül inkább Triesztben éreznek nagyobb lehetőséget a kínaiak. Trieszt azért lehet fontos Kína számára, mert innen viszonylag könnyedén elérhetőek a tengertől elzárt közép-európai országok, azaz Magyarország mellett Ausztria, Csehország, Szerbia és Szlovákia.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAláírták az 500 milliárdos szerződést a projektről, amire nincs szükségAláírták a Soroksár-Kelebia vasút felújításáról szóló, részben kínai hitelből finanszírozott szerződést, amely a Budapest-Belgrád projekt legnagyobb része. A munka a tervezéssel együtt várhatóan öt évig tart.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet koper Külgazdasági és Külügyminisztérium Olaszország Szijjártó Péter szlovénia trieszt Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2025. március 31. 11:06 Közélet

Törlik az ezermilliárdos brazil kamukötvényt birtokló céget, mert nincs bankszámlája

Elrendelte a Brasil Zrt. kényszertörlési eljárásának megindítását a cégbíróság. A döntés még február végén született, de csak múlt héten tették közzé.

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.