10 évvel ezelőtti szintre estek vissza a magyar ötödik osztályosok szövegértési képességei az elmúlt években egy nemzetközi oktatási felmérés, a PIRLS nemrég közzétett, 2021-re vonatkozó eredményei szerint.
Számokban: a Progress in International Reading nevű felmérésben a magyar diákok átlagos eredménye 2021-ben 539 pont volt, 15 ponttal kevesebb, mint 2016-ban, és pontosan ugyananyi, mint 2011-ben.
10 ország ért el Magyarországnál jelentősen jobb eredményeket a mérésben részt vevő 57 ország közül, ebben a mezőnyben a magyar eredmények átlag felettiek.
A jó társadalmi hátterű és a hátrányos helyzetű diákok eredményei között hatalmas volt a különbség (átlagban 582, illetve 462 pontot értek el a teszten).
A gyengébb eredményeket részben a járvány miatt elrendelt távoktatás magyarázza: 24 országban csökkent a teljesítmény, 13-ban stagnált, de volt 11 ország is, ahol javult.
Miért fontos ez? Ha több diák sajátítaná el az alapkészségeket az iskolában, az jelentős gazdasági előnyökkel járna Magyarország számára – erről beszélt pár hónapja Eric Hanushek, a Stanford Egyetem oktatáskutatója az MTA-n tartott előadásában.
Felülnézet: Sokat számít, hogy a PIRLS-felmérést 4. és 5. osztályban végzik el, a 15 éves korban végzett PISA-felmérés szerint ugyanis szövegértésben Magyarország jóval az OECD-átlag alatti eredményeket szokott elérni.
Élet
Fontos