A citromsav nemcsak abban hasonlít a szódabikarbónára, hogy el lehet fogyasztani, hanem abban is, hogy lényegében bármit lehet takarítani vele. A Tudatos Vásárlók Egyesületének összefoglalója alapján a citromsavat lehet használni:
A citromsav egy teljes mértékben természetes anyag, amely az ecetnél gyengébb, mégis hatékony sav. Az ecet kimarhat olyan felületeket, amelyekre a citromsav veszélytelen: például a kávéfőzők gyártói jellemzően tiltják a készülék ecetes vízkőtlenítését, helyette a citromsavat ajánlják.
A citromsavnak további előnyei vannak fenntarthatósági szempontból. Mivel a citromsavat vízzel kell feloldani, az egy kilós kiszereléssel 33 flakon 10 százalékos ecetet tudunk kiváltani, tehát jelentősen lehet csökkenteni a csomagolási hulladékot. A hasonló koncentrátumoknak ráadásul jóval kevesebb a tárolási és a szállítási költsége, amellyel szintén számottevően lehet csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását.
Bár a tisztítószerek flakonjait elméletben viszonylag könnyen lehet újrahasznosítani, ténylegesen azonban mindössze az összes műanyag 10-20 százalékát hasznosítják. Összességében hiába gondolják a legtöbben azt, hogy szelektív hulladékgyűjtéssel tudnak tenni a klímaváltozás mérsékléséért, valójában nincs akkora hatása a felmelegedésre, mint amennyire elterjedt róla.
A szelektív gyűjtésnél környezeti szempontból jóval előremutatóbb a megelőzés, és Nyugaton egyre több opció van a háztartási szerek csomagolásának a kiváltására, leginkább a citromsavhoz hasonló koncentrátumokkal, vízben oldható tablettákkal vagy utántöltéssel. Például a szépségápolási szereket forgalmazó nemzetközi lánc, a The Body Shop amerikai üzleteinek felében működik utántöltő állomás (itthon négy üzletükben működik ilyen).
A USA-hoz és Nyugat-Európához hasonlóan Magyarországon is egyre inkább teret nyernek ezek a fenntarthatóbb megoldások. Az általam megkeresett forgalmazók alapján ugyanakkor egyelőre viszonylag visszafogott a kereslet és korlátolt a kínálat, de egyaránt bíznak egy felívelő trendben.
Az egyik legnagyobb magyarországi drogérialánc, a 260 üzlettel rendelkező dm azt írta megkeresésemre, hogy utántölthető és tablettaként feloldható saját márkás tisztítószereik először 3-4 éve jelentek meg a kínálatukban, de akkor még “jelentős érdeklődés nem mutatkozott irántuk”.
Mint írták, ez a jelenség számukra egyáltalán nem egyedi, sokszor azt tapasztalják, hogy a valós vásárlói kereslet bizonyos termékekre jóval később jelenik meg a fejlesztéseknél. Mindenesetre mostanra több márkának is kapható náluk utántöltős tisztító- és mosószere.
Azt írták, hogy ezeknek a koncepciója – tehát a hulladékcsökkentés – “sok vásárlónak érthető, de kevesebben vannak még, akik eszerint is választanak vásárlásuk során. Többségében a megszokott flakonok landolnak a kosarakban.” A dm szerint ennek valószínűleg az az oka, hogy a bevált szereket nem túl könnyen cserélik le a vásárlók, illetve a bizalom sem alakult ki az újszerű termékek iránt.
Összességében a dm szerint a koncentrátumok és tabletta formátumú szerek előtérbe helyezése “még komolyabb vásárlói edukációt igényel”. Bár a dm érzi a nyitottságot a vásárlók részéről, “még remélnek növekedési potenciált a számoktól”. Azt írták, az edukációra maguk is nagy hangsúlyt helyeznek, így látnak potenciált az érdeklődés növekedésre. “A vásárlói oldal érdeklődése és a vállalatok kezdeményezőkészsége, edukációs tevékenysége egyaránt fontos ahhoz, hogy ezek a megoldások elterjedjenek” – írták.
Ahogy a gázáremelkedésnél is megtapasztalhattuk, a kibocsátáscsökkentésnél erősebb motiváció az anyagi spórolás. A dm azt írta, hogy akkor többen vesznek koncentrátumot, ha jelentősen olcsóbb, viszont “egyelőre nem minden esetben tapasztalják”, hogy a gyártási oldalon hosszútávon fennmaradhat-e ilyen árelőny.
Ezzel együtt a dm hosszútávon látja a jövőjét a fenntarthatóbb csomagolású termékeknek, és továbbra is bővítik ezirányú választékukat. Ennek megfelelően kétéves tesztidőszak után tavaly októbertől elsőként 24 üzletben (tehát az összes magyarországi bolt közel 10 százalékában) állítottak üzembe utántöltő állomásokat, amelyekből kétféle mosógélt és textilöblított lehet csapolni.
Egy másik jelentős magyar drogérialánc, a 224 üzletet működtető Rossmann is hasonlóan látja a jövőt, válaszlevelükben azt írták, hogy a “trendek egyértelműen azt igazolják, hogy egyre növekvő vásárlói igény van az utántölthető vagy más módon környezetbarát megoldásokra és termékekre”.
Náluk egyelőre vízben oldódó koncentrátumok vagy tisztítószeres utántöltő állomások nincsenek, viszont két hónapja adták át a budaörsi üzletükben a világ első fújós dezodor utántöltő automatáját, amely két magyar fiatal ötletéből származik (érdemes elolvasni a róluk készült cikket a Válasz Online-on). Két további üzletben tesztelik jelenleg az automatát, amelyeket a bolthálózatuk “minél nagyobb részében” szeretnék elérhetővé tenni.
A Rossmann szerint szemléletes, hogy a beüzemelés óta eltelt két hónapban tízszer annyi töltés volt az automatában, mint ahány darabot eladtak a boltban az összes egyéb deosprayből.
A hagyományos drogérialáncokkal szemben a fenntarthatóság határozza meg az alapműködést az egy-egy budapesti és veszprémi egységgel működő Zöldboltnál. Az első utántölthető termék, egy folyékony öko mosószer nagyjából tíz éve került a kínálatukba. A szabályozás miatt a kezdetben nehézkes volt a termék bevezetése, de mint írták, mára ez kedvező irányba változott.
Az elmúlt években folyamatosan bővítették az utántölthető termékek kínálatát, mostanra mosó-, és mosogatószerek mellett – magyar fejlesztésű – tisztítószereket és kozmetikumokat is árulnak újratölthető kiszerelésben (jelenleg közel 50 ilyen termékük van).
Vízben oldható tablettákat tavaly kezdtek el árulni. Ahogy írják, egy náluk kapható – kizárólag növényi alapanyagot tartalmazó – tabletta egy teafilternyi papírba van csomagolva, és vízben feloldva félliter tisztítószer lesz belőle.
A Zöldbolt ezek mellett több szilárd terméket is árul – sampont, mosogatószert, dezodort vagy hajbalzsamot -, amelyeknek megegyező a hatékonysága a flakonos változatokkal, viszont kevesebb hulladékkal járnak és “nem kell velük hazavinni a vizet a boltból”.
A dm-hez hasonlóan a Zöldbolt is kiemelte, hogy a műanyagcsökkentésen túl a tablettás termékek tényleges előnye, hogy jóval kisebb a súlyuk és így a helyigényük a raktározásnál és a szállításnál, amellyel jelentősen csökkenthető a kibocsátás. “Hátrányként egyedül az utántölthetőségi lehetőség
szokott csak jelentkezni, mivel ezt csak személyes vásárlás esetén tudjuk biztosítani” – írta a Zöldbolt.
Ebből fakadóan a Zöldbolt összességében arra számít, hogy a vízmentes és minimális csomagolású tablettás megoldások lesznek egyre népszerűbbek.
Élet
Fontos