Hírlevél feliratkozás
Kolozsi Ádám
2022. december 13. 12:59 Élet, Támogatói tartalom

Feltenni a kallódó magyar fotográfiát az őt megillető polcra: a Fortepan Masters alkímiája

A Fortepan Masters túl van a könyvvel kapcsolatos szokásos fogalmainkon: legalább annyira műtárgy, van, akinek lakberendezési kellék, reprezentatív művészeti album, másnak egyéni kirakós és a képalkotás izgalmas terepe. Aki akar, nyomozhat a képek eredete vagy a szerzőik után, másnak most nyílik ki a tenger, hogy elmerüljön a magyar fotográfia újonnan megtalált nagy fejezetében.

Van nálam pár kinagyított Fortepan-kép otthon a konyhában, nem tudom, miért pont ezek fogtak meg, de mind mond személyesen valamit. Az egyik nekem leginkább a közös magányról szól és a szavak nélküli összenézésekről: némán füstölgő katonatiszt, mellette szép, fehérkalapos asszony, a melankóliát is vágni lehet. Hogy mi van köztük és mi nincsen már ebben a kimerevített 1943-as pillanatban, immár csak rajtunk múlik; a 80 évvel ezelőtti pillantás a mi poharaink tartalmát is átszínezi.

 

Fortepan / Lissák Tivadar

A képet készítő Lissák Tivadar gépészmérnökként végigfényképezte a két világháború közötti időszakot, de a fotói a nagyközönség előtt ismeretlen voltak, egészen addig, amíg néhány évvel ezelőtt felkerültek a Fortepanra. Családi portrék, kórusfelvételek és laktanyák – egy korábbi képválogatásunk címe szerint: magánheccek és egyenruhák. Izgalmasabb képein az abszurd és a groteszk jegyei mellett az én szememben ott van az örökkévalóság kapujából való kikacsintás nem igazán definiálható misztériuma is. Egy igényes és jó szemű amatőr fotós, akinek egyes képei a fotóművészet magasabb tartományaiban is otthon lehetnének.

Nincs ezzel egyedül. A Fortepanra idáig egész pontosan 177458 fotó került fel, nem ritkán lomtalanításokból és pincékből megmentett tekercsekről. Amellett, hogy páratlan kincs a XX. századi magyar történelem, a legsajátabb, mégis majdnem kidobott múltunk szempontjából, a Tamási Miklós, a Fortepan szerkesztője által is eleve szelektált képek egy része nem tagadható esztétikai értékkel is bír. Lehet, hogy ehhez nem árt a megfelelő csomagolás sem, de a Fortepan kincseit a magas művészet sem hagyhatja figyelmen kívül.

Ilyesmi volt a kiinduló ötlete a Fortepan Masters albumnak. Barakonyi Szabolcs az akkori Index szerkesztőjeként éppen a Lissák-hagyatékot fésülte át először módszeresen, ebből lett a lap következő években nagyot menő Fortepan-sorozata. Szabolcs azonban úgy gondolta, hogy a Fortepan révén megmentett hobbifotósok életműve nemcsak sajtóanyagként, társadalomtörténeti forrásként vagy más alkalmazott formában izgalmas, hanem a magas művészetben is jogos helye van.

Ennek érdekében újra végignézte ezt a már alig átlátható képmennyiséget, hogy kiválasszon közülük 333-at, melyek műalkotásként is egyértelműen méltók rá, hogy akár a nemzetközi fotográfiai örökség részévé, stabil hivatkozási pontjaivá váljanak.

“Az volt a cél, hogy a 20. század kollektív magyar fotókincsét beemeljük a művészeti térbe, abból erős válogatást nyújtva azt utólagosan behelyezzük a kánonba”

– mondja arról a lényegében kurátori jellegű feladatról, amelyet ő egyértelmű művészeti alkotói munkának tekintett.

A könyvet tervező Salát Zalán Péter egy dupla gerincű könyvtestet alkotott. A megszokott oldalpárok helyett így hármas egységek jöttek létre. Amellett, hogy az így keletkező triptichonok az ikonosztázokat is megidézhetik, a különböző formátumú képek elhelyezésére is sokkal több a variáció, és ez a formai megoldás az olvasó szabadságfokát is növeli: az egyedi lapozási lehetőségekkel újabb és újabb képpárok hozhatók létre – a szerkesztők szerint ezzel a könyv befogadója is alkotóvá, szinte társkurátorrá léphet elő.

Mint a Fortepan Masters bevezetőjében Enyedi Ildikó filmrendező írta:

“Minden tekintet teremtő tekintet, minden néző alkotótárs, a fotográfia pedig egy szelíd interface tudatos létem és saját tudattalan vad energiáim között.”

Fortepan Masters – fotó: Villányi Csaba

Ebből született Szilágyi Róza Tekla szerkesztésében az a Magyarországon kivételes minőségű, egyedi koncepciójú könyv, amely a nagyrészt amatőr fotókat a legmagasabb polcra helyezi. Hétféle különböző papírból kézműves igényességgel, manuálisan összeállított egyedi példányok, különleges nyomdatechnika: ez a nálunk még lényegében nem létező café table book szegmense, ahol a könyv egyúttal műtárgy is.

“Szerettünk volna minél nagyobb tiszteletet adni a fotográfiának. Egyértelműen művészetről van szó, de hogy a részben szemétből összeszedett fényképeknek ilyen figyelmet generáljunk, ahhoz nem árt egyediesíteni. Hasonló ez ahhoz, mint amikor szép keretbe teszünk egy képet – a művészetet részben a tekintet hozza létre, és a megóvást is segíti, ha a képet műtárgyként kezeljük” – fogalmaz Barakonyi Szabolcs.

Ezt a könyv ára is tükrözi: 40 ezer forint, amivel a 2021-es első kiadás idején valószínűleg a magyar piacon elérhető legdrágább kiadvány volt.

“Tudjuk, hogy egyáltalán nem olcsó, de az alapanyagok minősége alapján valójában kétszer ennyibe is kerülhetett volna. A másik oldalról: száz euróról beszélünk, miközben ezer eurós telefonokat használunk”

– mondja Barakonyi.

Az első kiadásban kinyomtatott 600 magyar és 200 angol nyelvű példány így is pillanatok alatt elment, de a kiadó számára ez így sem hozott nyereséget. A könyvet Simó György kockázati tőke befektető, vállalkozó adta ki, mint hangsúlyozza, alapvetően nonprofit szemléletet követve. Ez Simó első könyve. Az ötlet abból a közös gondolkodásból jött, amit Barakonyival folyatatott, amikor az 50. születésnapjára egy személyre szóló tízalkalmas fotósképzést kapott nála a barátaitól.

“Nagyon lelkes voltam már akkor is, amikor elindult a Fortepan. Láttam, hogy van benne valami iszonyú izgalmas és elegánsan innovatív. Hogy egyedülállóan izgalmasan csinál meg egy privát archívumot, annak ellenére, hogy nagyon korlátozott büdzsével tud dolgozni, de a szemlélete, amivel a 20. századi fotográfiához fordul, rendkívül fontos. A magyar fotográfiát mindig is egy különleges dolognak gondoltam, ez lehetne az egyik, nemzetközileg leginkább versenyképes ág, ugyanakkor nagyon alulmenedzselt Magyarországon” – állítja Simó.

Miután tavaly gyorsan elkapkodták az első kiadást, és időközben a könyv Magyar Formatervezői Díjat nyert, továbbá shortlistes lett Arlesban (a fotográfiában leginkább ahhoz hasonlítható, mint amit Cannes a filmművészetben jelent), idén már 1500 példányban jöttek ki vele.

Mivel a könyvkereskedelmi hálózat meghatározó szereplői akár 50 százalékot is levesznek a kiskereskedelmi árból, néhány szakbolt mellett a közvetlen értékesítésre mentek rá, és felállítottak egy saját weboldalt – azt remélik, hogy a végén így legalább nullszaldósra tudnak kijönni.

“Mindig is úgy gondoltam, hogy a nonprofitnak is eredményességi logikával kell működnie – már a Tilos Rádióban is ezt igyekeztünk megvalósítani. Az a jó kulturális modell, ami legalább nullára el tudja magát tartani a közönséggel” – mondja a korábban a független rádió alapításában is aktív szerepet játszó, később többek között a T-Online-t vezető, jelenleg a Day One Capital kockázati befektetőcéget irányító Simó. Az esetleges nyereséget újabb kulturális tevékenységekbe forgatná vissza: egyebek mellett a Hórusz Archívum, valamint Kereki Sándor operatőr Fortepanra is felkerült képeit szeretnék a kulturális örökség fontos részévé tenni – kiállítások, könyvek, közösségi projektek formájában.

“Mindig azt gondoltam, hogy akik ezt megtehetik, mert van hozzá pénzük, affinitásuk és/vagy menedzseri képességeik, vegyenek részt a kultúra modern, versenyképes működtetésében. Ez most nálunk egyszerre tűnik mindennél lehetetlenebbnek, és közben minden korábbinál időszerűbbnek. A magán kultúrafinanszírozásnak végre Kelet-Európába is meg kell érkeznie”

– hangsúlyozza Simó.A Fortepan Masters oldala itt érhető el. Aki a Fortepan képeit szabadon szeretné böngészni, felhasználni, azt a Fortepan oldalán továbbra is ingyenesen megteheti.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Támogatói tartalom album fortepan fortepan masters fotó Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.