A Google keresések vizsgálatával meglepően sokat meg lehet tudni az emberek aktuális lelkiállapotáról, erre ad friss példát Jeanet Bentzen, a Koppenhágai Egyetem kutatója, aki azt vizsgálta, hogy a koronavírus-járvány kitörése óta hogyan változott meg az emberek viszonya a hithez. Azt vizsgálta, hogy az összes internetes keresésen belül hogyan változott az aránya az imákkal kapcsolatos kereséseknek (vallásoktól függetlenül).
Azt már korábbi kutatásokból is tudjuk, hogy a természeti katasztrófák például fokozzák az emberek vallásos érdeklődését, és a kutatások alapján ez akár generációkon keresztül is fennmaradhat. Ezen kívül a keresési eredmények azt is megmutatták már, hogy az emberek többször keresnek rá imákra vasárnaponként, illetve minden évben nagyobb kiugrások vannak a valláshoz (is) kapcsolható ünnepeknél, például karácsonykor vagy ramadánkor.
Viszont a 2020 március utáni adatokon az látszik, hogy
olyan mértékben megemelkedett az imakeresések aránya, mint még sose, mióta léteznek a Google adatok.
Márciusban 50 százalékkal többen kerestek rá valamilyen imára mint februárban, és a trend a legtöbb országban még növekedett azután is, hogy egyre több lett a fertőzöttek száma az országban.
Ez a növekedés nem magyarázható meg azzal, hogy a hívek a bezárt templomok helyett más lehetőségeket keresnek a vallásuk gyakorlására, mert a korábbi adatok alapján becsült aktív templomba járók számánál jóval nagyobb a növekedés, másrészt ez folyamatos még a bezárások után is. Ráadásul a vizsgált, imával kapcsolatba hozható keresési kifejezések közül a „koronavírus ima” kifejezetten a legnépszerűbb, így a növekedésnek a járvánnyal való szoros összefüggése egyértelmű.
Egy amerikai kérdőíves kutatás szerint
az emberek fele imádkozott már azért, hogy vége legyen a koronavírus-járványnak.
Amikor ezt a szerző a Google adatok alapján extrapolálta globális szintre, arra jutott, hogy ez az arány ott is megvan, azaz nagyjából a világon élő emberek fele már imádkozott ezért.
Az adatok ráadásul valószínűleg még alá is becsülik a valós növekedést, mert a hitükhöz általában erősebben kötődő társadalmi rétegek (például a fejlett világban az idősebbek vagy a szegényebbek) kevésbé aktívak az interneten. Valószínű továbbá az is, hogy sokan nem keresnek új imákat az interneten, ám ettől függetlenül többet imádkoznak – ezeket az eseteket szintén nem tartalmazzák az adatok.
Az imádkozás ilyen nagy mértékű növekedése egyértelműen arra utal, hogy a világ nagy része szorong a járvány miatt, azonban azt is jelzi, hogy a hitben sokan megtalálják a megnyugvást, sokaknak valószínűleg ez segít ahhoz, hogy megbirkózzanak a helyzettel. Az viszont nyitott kérdés, hogy ennek a jelenségnek mennyire lesz hosszú távú a hatása, azaz mennyire múlik el, ha a válság enyhül.
Élet
Fontos