Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2020. június 6. 12:12 Élet

Többet spórolunk, ha az ismerőseink pesszimisták

A fogyasztás szerte a világon hatalmasat esett az elmúlt hónapokban a járvány következtében, a zuhanás mértékében azonban izgalmas regionális különbségek mutatkoznak. A vírus helyi elterjedtségén túl bizonyos, az adott környékre jellemző társadalmi és gazdasági tényezők is meghatározzák a visszaesés alakulását. Amerikai kutatók például arra lettek figyelmesek, hogy az emberi kapcsolathálózatok kiterjedtsége is befolyásolja a vásárlások elmaradását.
 

A társas kapcsolatok mára ugyanis kulcsfontosságú információforrást jelentenek a fogyasztói döntések meghozatalakor, különösen az amerikai háztartásokban. Így ha valaki az ismerősi körében a költekezés mérséklését tapasztalja, valószínűleg maga is a spórolás mellett dönt, még akkor is, ha a közvetlen környezetében a járványhelyzet kevésbé súlyos. És persze az általánosabb gazdasági kérdésekkel kapcsolatos pesszimizmus is könnyen terjed, ami végső soron szintén a fogyasztás mérséklését eredményezi.

A járványügyi adatokat, a kártyatranzakciókat és a Facebook kapcsolódási indexét (Social Connectedness Index) elemezve kiderül, hogy a vírus helyi gazdasági következményeit jelentősen erősíti, ha egy megye lakossága élénkebb kapcsolatot ápol más, fertőzöttebb területeken élő emberekkel.

Ez a hatás különösen a ruházkodással és kozmetikumokkal, a személyes érintkezést igénylő szolgáltatásokkal és az utazással  kapcsolatos kiadások eseteiben jelentős, ezeken a területeken az átlagosnál mélyebb visszaesést eredményez. A kapcsolatok pedig különösen azon amerikai megyékben hatnak a fogyasztásra, ahol kisebbek keresetek és a népesség, illetve ahol nagyobb a 35 év alatti lakosság, a számítógépes és a távmunkát végzők aránya.

A kutatók megállapítása szerint a vírus közvetlen hatásainál nagyobb lehet az emberi kapcsolatokon keresztül terjedő pesszimizmus jelentősége a fogyasztási adatok alakulását nézve. Ez a vélekedés persze különösebben nem meglepő, régóta ismert tény, hogy a fogyasztói magatartást alapvetően befolyásolják az ismerősöknél hallott vagy látott példák, tapasztalatok.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet fogyasztás kapcsolathálózat koronavírus recesszió Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.