Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2019. november 14. 11:33 Élet

A Wizz Air-vezér nekiment a nyugat-európaiaknak és a Lufthansának

Váradi József, a Wizz Air alapító-vezérigazgatója a Bloombergnek nyilatkozott arról, hogy a Lufthansa-vezér Carsten Spohr “hülyeségeket beszélt”, amikor nemrég egy interjúban azzal gyanúsította meg a fapados légitársaságokat, hogy főleg ők adnak alapot az iparág környezetszennyező működésére vonatkozó kritikáknak.

Carsten Spohr nyáron egy svájci lapnak nyilatkozva beszélt arról, hogy szerinte a fapadosok veszteséget termelő járatai felesleges utak iránt tartják fenn a keresletet, amik ráadásul tovább növelik az iparág károsanyag-kibocsátását. Mindez pedig hozzájárul ahhoz, hogy mostanában a légiközlekedési iparág a klímaaktivisták céltáblájává vált.

Váradi szerint valójában éppen hogy a hagyományos légitársaságok járulnak hozzá a szükségtelen repüléshez azzal, hogy a business classon utazókra építik az üzleti modelljüket. Ezeknek az utasoknak ugyanis sokszorosa az ökológiai lábnyoma, mint azoknak, akik turista osztályon utaznak. Ráadásul a hagyományos légitársaságok régebbi, nagyobb fogyasztású és kevésbé hatékony térkihasználású repülőket üzemeltetnek, mint a fapadosok.

“A hagyományos légitársaságok üzleti modelljének két kulcseleme, hogy minél több utas utazzon business class-on, és hogy sok legyen az átszállás: mindkettő alacsony hatékonyságú és környezetszennyező”

– mondta.

A Bloomberg cikke szerint Wizz Air rendelkezik az egyik legjobb egy főre eső szén-dioxid-kibocsátási adattal az iparágban. Ugyanis amíg a Wizz Air járatain egy utasra átlagosan nagyjából 59 gramm szén-dioxid-kibocsátás esik kilométerenként,*Sőt, azóta 56,5 grammra csökkent. a hagyományos járatoknál ugyanez az arány 90 körül van.

Mostanában egyre gyakrabban beszélnek arról, hogy vissza kell szorítani a légiközlekedést, miközben a fejlődő országokban egyre több ember számára válik elérhetővé a szabadidős célú légiközlekedés.

Váradi szerint a kritikák “megmutatják Nyugat-Európa arroganciáját”,

ugyanis a nyugat-európaiak ötször annyit repülnek, mint a kelet-európaiak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár a légitársaság is arra figyelmeztet, hogy nem kell mindig repülniNyugat- és Észak-Európában egyre többen döntenek úgy, hogy klímavédelmi megfontolásokból nem ülnek repülőre. Kutatások szerint az ilyet etikus fogyasztás hatékony egyéni cselekvés lehet a klímaváltozás ellen.

Nem a Wizz Air egyébként az első fapados társaság, ami reagált Spohr nyilatkozatára: júliusban a Ryanair marketing igazgatója, Kenny Jacobs 15 millió német és közép-európai utasnak küldött ki egy e-mailt, amiben felhívta a figyelmet a Lufthansa kibocsátási adataira. “Köszönjük a Lufthansának, hogy segítettek a marketingköltségeink csökkentésében” – mondta Jacobs, és hozzátette, hogy nagyon örülnek az összehasonlításnak.

Becslések alapján 2020-ig a légiközlekedés szén-dioxid-kibocsátása 70 százalékkal fogja meghaladni a 2005-ös szintet, az amerikai International Council on Clean Transportation szeptemberben publikált tanulmánya szerint 2013 és 2018 között 32 százalékkal nőtt a légitársaságok szén-dioxid-kibocsátása. Az Európai Bizottság számítása szerint ha a légiközlekedés egy ország lenne, a 10 legnagyobb kibocsátó közé tartozna, és egy New York-London retúr járat kibocsátása nagyjából megegyezik azzal, amekkora egy átlagos európai egy éves kibocsátása, ami a lakásának fűtése közben keletkezik.

Business Insider cikkében idézett statisztika szerint a légiközlekedés nagyjából a világ szén-dioxid-kibocsátásának 2-3 százalékát teszi ki, ez az arány az iparág jelenlegi trendjei és a fapadosok erősödése mellett nőni fog: a Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség becslése alapján az utasok száma 2037-ig megduplázódik, és 8,2 milliárdra nő.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA környezetszennyező repülést elfelejti az állam adóztatniEgy szinte észrevétlen adóval milliárdokhoz juthatna a magyar költségvetés is, ráadásul a hatása is jó lenne. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy áfa- és jövedéki adómentes a kerozin.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet légiközlekedés váradi józsef wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.