Bristol lehet az első város az Egyesült Királyságban, amelynek belvárosából kitiltják a dízelautókat. A bristoli városháza javaslata alapján reggel 7 és délután 3 között tilos lesz a behajtás a központi zónába. A javaslatról kedden szavaz a képviselő-testület a mintegy félmilliós városban.
A terv alapján a személyautók mellett a magántulajdonban lévő gépjárműveket is kitiltják a zónából, a tömegközlekedésre tehát nem vonatkozik a tilalom. A dízelek kitiltása 2021 márciusától lesz érvényben a tervek szerint.
Az indoklás szerint a tiltásban szerepe volt a 2015-ös dízelbotránynak. Ekkor derült ki, hogy a Volkswagen-csoport – átverve a hatóságokat – sok millió olyan autót adott el, amelyek jóval szennyezőbbek a korábban vallottnál. Az Egyesült Királyságban 1,2 millió ilyen autót adtak el.
Bristolban a légszennyezettség jelentős probléma, évente háromszázan halnak meg légzőszervi betegségekben. A légszennyezésnek az összes haláleset 8,5 százalékában lehet része a város tavalyi beszámolója szerint. Ebből az is kiderül, hogy a nitrogén-dioxid – amelyet leginkább a dízelmotorok juttatnak a levegőbe – szintje meghaladta az európai uniós határértéket.
Bristol amiatt is tűnik jó helyszínnek a tiltás bevezetésére, mert az autóknak már most viszonylag alacsony szerepe van a városban. Bristol egyike annak a hat városnak az Egyesült Királyságban, ahol az összes utazás felét gyalog, biciklivel vagy tömegközlekedéssel teszik meg.
A tervezett döntésnek két jellemző kritikája van. Egyrészt túl kevés időt, nagyjából másfél évet hagytak a hatályba lépésig. A brit autóvásárlások nagyjából 25 százalékában adnak el dízelautót, így sokan az új autójukat cserélhetik le. Másrészt a döntés a szegényebb réteget érintheti érzékenyen, amelynek nagyobb problémát jelentene egy autó lecserelése.
A bristoli városháza emiatt anyagi támogatást nyújtana a rászorulóknak a régi dízelautóik lecserélésére. Ugyanakkor ehhez a lépéshez fűződik a tervezet ellentmodásos része. A dízelautókat tiltó zóna körül ugyanis egy tágabb övezetet is létrehoznának. Itt behajtási díjat kellene fizetnie a dízeleknek, de nem a személyautóknak, hanem a buszoknak, taxiknak és teherautóknak. A személyautósok azért mentesülnének a fizetés alól, hogy az átlagembereket ne sújtsák aránytalanul. Ezt viszont többen kritizálták, mert pont a személyautók a legnagyobb szennyezők az Egyesült Királyságban.
A világ számos városában az elmúlt években korlátozták vagy korlátozni tervezik az autóforgalmat. Németországban számos város központjából tiltják ki a dízelautókat, Oslóban az egész belvárost az autósok kárára alakították át, míg Brüsszelben épp a napokban jelentették be, hogy 2030-ra az összes dízelautót kitiltják, 2035-re pedig a benzineseket is.
Élet
Fontos