Kádár Tamás tavaly óta a Sziget főszervezője, egyben Sziget Zrt. ügyvezetője. Az utóbbi hetekben többször is írtunk a legnagyobb magyar fesztiválszervező dolgairól – állami támogatásokról és az új többségi tulajdonos amerikai cég által fizetett vételárról -, ebben az interjúban ezeket és sok más témát beszélünk át vele. Az is kiderül, hogy a szervezők szerint meglehet-e idén a nullszaldó.
Eddig úgy tudtuk, hogy a Sziget állami finanszírozása elenyésző. Most azonban pont a G7 írta meg, hogy szabad szemmel mégis jól látható összeg gyűlt össze az évek alatt.
Kezdjük azzal, hogy nem értem, miért éppen az elmúlt hat év összesítése érdekes, akkor már miért nem az elmúlt 26 évé. Továbbra is igaz az állítás, amit Gerendai Károly is megfogalmazott korábban és én is többször, hogy a Sziget állami támogatása a költségvetésének 2 százaléka alatt van, azaz elenyésző. Egyrészről beszélhetünk az állami cégek marketing jellegű költéseiről, másrészt az állami támogatásról. Évente nagyjából 120 millió forint állami támogatást kap a cégcsoportunk, a Sziget fesztivál pedig egyedül 50 millió forint címzett állami támogatást, a turisztikai keretből. Ami semmi a fesztivál vagy a cég méreteihez, turisztikai jelentőségéhez képest, akár a jegyár bevételhez, akár a költségvetéshez viszonyítom, szinte elenyésző.
Akkor miért van rá egyáltalán szükség?
Az én megítélésem szerint többre is szükség lenne. Nem egy- és nem is két olyan fesztivál van Magyarországon vagy a világon, amely kap állami vagy helyi támogatást, hiszen ezeknek a fesztiváloknak hihetetlen turisztikai vonzereje van, a Szigetnek különösen. Tavaly több mint 120 ezer külföldi fiatal érkezett kifejezetten a fesztivál miatt Magyarországra. Ehhez képest az 50 milliós támogatás nem arányos. Ahhoz, hogy fenntartsuk a versenyképességünket a nemzetközi piacon, többre is szükség lenne, nem is beszélve arról, hogy például a jegyárak áfája nyugaton 5-6 százalék, azaz eleve egy versenyhátránnyal indulunk. Pedig a Sziget nagyon erős ország marketing. Azért is járhatna több, mert a fellépőket ki kell fizetni. Az ő áraik évről évre növekednek.
Ha tehát fontos egy államnak a turisztika, nem baj, ha támogat egy ilyen rendezvényt. Mondok még egy okot: kapunk 50 milliót, de csak a terület bérlésének a díja 100 millió forint felett van. Fizetünk a Fővárosnak, a harmadik kerületnek, fizetünk egy csomó engedélyért.
Ha az állami támogatás nem jelentős, akkor megéri közel kerülni egyáltalán az államhoz, ezzel veszítve a saját imidzsből?
Szerintem, ha 500 milliót kapnánk, akkor sem veszítenénk a megítélésünkből. Ha így lenne, azt gondolnám, hogy az aktuális kormány jól támogat egy rendezvényt, ami komoly marketing. Mondjuk érdemes összehasonlítani a F1 támogatásával a miénket. Melyik mit hoz az országnak, és mekkora támogatást kap.
Az elvi része érdekel. Kell-e a Szigetnek közel kerülnie az államhoz.
Szerintem ennek semmi köze a politikához, hiszen turizmusról beszélünk. Hozunk ide egy csomó embert, kapunk valamekkora támogatást.
A másik bevételi forrás az állami cégek marketing költése. Na most erről azért úgy hírlik, politikai alapú.
Az állami cégek ebben az esetben piaci cégekként működnek. Vannak versenytársaik, marketing céljaik, és a fesztiváljainkon rengeteg fiatalt tudnak megszólítani.
Ezt nem kéne átláthatóvá tenni? Elvileg, ha beadok egy közérdekű adatigénylést az MVM-nek, akkor köteles megmondani, hogy mennyi pénzzel támogatja a Szigetet.
Igyekszünk, de néha a szerződés kiköti, hogy nem beszélhetünk erről, épp az MVM-mel is. A szponzori díjak, amit kapunk az állami cégektől, a Sziget Fesztiválra vetítve 110 millió forint körül vannak összesen, hat különböző cégtől.
És ehhez jött idén a Terror Háza 200 milliója.
Ami három fesztivál között oszlik el.
Abból botrány lett. Olyan videó került ki a Volton a nagyszínpadra, mely Orbán Viktor rendszerváltáskor betöltött szerepét mutatta be, emelte ki, sokak szerint a történelmi tényeket minimum színezve.
Érdemes mélyebbre menni. Amit lehetett, azt már elmondtunk erről az együttműködésről, én továbbra is azon az állásponton vagyok, hogy ez egy reklámfilm, és ahogy a kávét reklámozó spotokkal sem vitatkozunk azon, hogy finom e a reklámozott kávé, így a Terror Házának sem mondhatjuk meg, mi szerepeljen a spotban.
Vannak olyan hirdetők, amelyeket az ember nem vállal be?
Van ilyen igen, de úgy ítéltük meg, hogy a rendszerváltás harmincadik évfordulójáról, a szabadságról való megemlékezésnek van helye a fesztiválokon. Bevállaltuk.
Olyan politikai térbe lépve, amelybe a fesztiválnak nem kellene.
Bocsánat nem, mi anno az 56-os forradalomra való emlékezést is bevállaltuk.
Nem a szándék került össztűz alá, hanem a tartalom.
De a spotot nem mi készítjük.
Tehát kiszolgáltattátok magatokat egy politikai szándéknak, amelyre nem volt hatásotok.
Az 56-os megemlékezésnek nem volt ilyen visszhangja, gondoltuk akkor ez is belefér. Hát, nem. A tizenvalahány spotból eggyel volt baj, azért, mert Orbán Viktor 89-es beszédéből idéztek benne.
Nem ez volt a kritika. Senki nem kérdőjelezi meg Orbán Viktor 89-es szerepét, ugyanakkor ebben a spotban felnagyították azt. A ténybeli tévedés ugye az, hogy a videó hamisan azt sugallta, hogy a jelenlegi miniszterelnök 89-ben elkergette a szovjeteket. Ami nem igaz.
Ezt a Terror Házával kell lemeccselni.
De ti adtátok a felületet. Érdemes volt?
Nehéz erre így válaszolni.
200 millióért, ami elenyésző, ahogy mondod, érdemes volt?
Amikor belevágtunk, azt gondoltuk, hogy érdemes, de nem sejtettük, hogy ekkora hullámokat ver majd. Azért továbbra is azt gondolom, hogy a sajtó mesterségesen generálta ezeket a hullámokat.
Nem a sajtó hibázott ebben az ügyben, azt hiszem.
Ha az a címe egy beszámolónak, hogy “Orbán beszédeket nyomnak egy fesztiválon”, az nem igaz.
Mielőtt levette, elolvastam Lobenwein Norbert fb posztját a témáról, aki a VOLT alapítója és főszervezője, 3 és fél százalékban most is tulajdonosa a Sziget Zrt.-nek. Ő olyasmit kér számon a magyar sajtón, amit egyébként ezen a spoton kellett volna, az objektivitást.
Sok mindenben egyetértek Norbival, de nem teljesen tükrözi az én véleményemet a posztja. Én például semmit nem kérnék számon az újságírókon. De azt vallom, hogy ez egy reklám volt, amelynek a tartalmára nekünk nem volt hatásunk. Viszont a kapott összeg nem egy spotról szólt, hanem még sok más program is megvalósult. Például fotókiállítás, vagy művészeti akciók, ahol F. Zámbó Öcsi Trabantot festett. Szóval nem zsebre tettünk 200 milliót, és leadtunk egy spotot, hanem költöttünk is egy csomót.
Megégetett a sztori?
Ha a személyes aspektusát kérdezed, akkor igen, meg.
Most a Szigeten nem beszél Orbán Viktor a nagyszínpadon.
Nem, de erről nem is volt szó. Elmondom, hogy mi lesz. Utcaszínházas rendőrségi igazoltatás lesz például, ami arról fog szólni, hogy a fiatalok átérezzék, milyen volt, amikor a rendszerváltás előtt rendőrök bárkit kiemelhettek a sorból és igazoltathattak, mindenféle indok nélkül.
Lesz koncert betiltás, meg vízágyú is?
Nem, ezek nem lesznek.
Besúgók és provokátorok? Ahogy a sziget másik alapítója énekelte egykor a Kontroll Csoportban?
Azt nem tudom, besúgókra nincs ráhatásom.
Lesz olyan fotó, amelyen Kőszeg Ferenc menekül a rendőrök elől? Hiszen ez például egy ikonikus fénykép.
Lesz, és volt is. Lesz fotókiállítás, és szerepel benne a rendszerváltó liberális elit is. Lesz kerekasztal beszélgetés, ahol a környező országokból érkeznek beszélgetőtársak és a téma az lesz, hogy milyen kapcsolatban van a rendszerváltás és a kultúra.
Ez a második éved, és gondolom az első, amikor nem hívtad fel annyiszor Gerendait, mert ment egyedül is. Az meglepő, hogy az első ilyen évben csúszkál a kommunikáció?
Ugyanannyit hívtam, mint tavaly. A fesztivál lényege nem csúszott el, volt egy ügy, amin boldogan lehetett lovagolni.
Nyugodt vagy és kisimult?
Az nem vagyok éppen, mert egy hét múlva nyitunk, és most sokat dolgozom azon, hogy ez egy jó fesztivál legyen valóban.
Mi lesz a te gyereked ezen a fesztiválon?
Tavaly elkezdtem nevelni ezt a fesztivál gyereket az igazi fiam mellett. A Love Revolution kampány a sziget értékeit próbálja összefoglalni, és ebből az egyik például, ami nekem nagyon fontos, a zöld gondolat.
A Glastonbury fesztivál idén műanyag mentes volt. Ilyet tud a Sziget?
2021-re lőttük be, hogy műanyag mentes legyen a fesztivál. Nem csak a palackokról beszélek, hanem az installációk után keletkező szemétről is. Tavaly 1.6 millió műanyag pohártól mentesítettük a fesztivált és 600 ezer szívószáltól, idén nem lesz műanyag szívószál, ahogy eldobható műanyag tányér sincs. Sajnos van olyan terület, ahol egyelőre nem tudjuk, hogy mi váltja ki a jelenlegi technikát, mondjuk a gyorskötöző, amiből rengeteget használunk.
Spárga?
Aha, tudod, te mekkora személyzet kell a masnizgatáshoz? Na, lényeg a lényeg, megoldjuk ezt is hamarosan. Idén már helyszíni komposztálót is tesztelünk. De a legfontosabb, hogy mindez felkerül a nagyszínpadra.
Úgy, mint Sir Attenborough Glastonburyben?
Úgy, csak Jane Goodall, aki tart egy motivációs előadást, és Al Gore is küld videóüzenetet. De a Love Revolution másik üzenete is ott lesz, hogy például egy szudáni menekült slam poetryt ad majd elő, merem állítani, hogy nagyon hatásosan. Lesz egy kanadai táncos pár, két fiú, akik a meleg ügyeket próbálják táncban megmutatni, és mindez a nagyszínpadon. Hogy elfogadók és befogadók vagyunk, ez a sziget üzenete huszonéve, és idén sem lesz másként, meg jövőre sem.
Szóval fontosabbak, hangsúlyosabbak lesznek az úgynevezett liberális üzenetek?
Nem változtatok az eddigi irányon, sőt, mivel a kommunikációs szektorból érkeztem, inkább hangsúlyozom ezeket. Vagy inkább úgy mondanám, hogy Gerendai Karcsi úgy volt ezzel, hogy ha csinálunk valamit, úgyis észreveszik majd. Én meg a marketing felől közelítek mindent.
Az idei line up olyan, amit szeretsz ?
Az a tavalyi volt. De a személyes ízlést nem szabad összekeverni a fesztivállal.
Gerendai azt nyilatkozta, például itt, hogy azért is hagyta abba, mert már nem tudta, kik az izgalmas előadók, nem ismerte őket. Te tudod?
Próbálok edukálódni.
Ha egy hétvégére te hívnál nagyszínpadot, persze pénz nem számítana, akkor az hogy nézne ki?
Rock lenne. Fesztiválszempontból nem lenne jó, de játsszunk, oké. Lenne Guns and Roses, a tavalyi Lana del Rayre is büszke vagyok, szóval lehet, hogy őt is oda tenném, na látod, akkor már nem is rock. Post Malone-t is nagyon szeretem. Nyilván a Metallicát és az AC/DC-t is szeretném, de lehetetlen. Mondjuk azért, mert az ACDC csak saját színpaddal turnézik, ezt nem tudnánk teljesíteni.
Azzal, hogy a sziget 70 százaléka egy amerikai befektetőcsoport kezében van – azt is megírtuk, mennyiért szerezték meg -, a Sziget egy erős fesztivál portfólióba került. Számít ez, amikor zenekarokkal tárgyaltok?
Abszolút számít. Idén még nem tárgyaltunk közösen, de 2020-ra már igen. Az ügynökségek is tudják, hogy itt már nem egyetlen fesztivál igényeiről van szó, hanem egy csoportéról, és így a súlyunk is jóval nagyobb. Eddig is a fejükben voltunk, de most fontosabbak lettünk.
A Viagogos botrány érint titeket?
Igen, a mi nevünkkel is visszaéltek, kitettek olyan üzenetet, hogy már csak a jegyek egy százaléka szabad, ami teljesen fals volt. Úgyhogy itt is elmondom, hogy tőlünk vegyen jegyet, aki venni akar, van nekünk saját webshopunk.
A NAIH-hal (Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság) volt egy kis balhé. Megegyeztetek?
Kaptunk egy büntetést. Folytattunk egy gyakorlatot, amiért megbüntetett minket az állam, a NAIH, majd született egy jogszabály, ami kötelezővé tette azt a gyakorlatot, amit három éve folytattunk. De mindegy, akkor is megbüntettek 30 millió forintra.
Mondhatni jelképes. Kijön az állami támogatásból.
Ugye, micsoda mázli. Azért megtámadjuk a bíróságon, aztán meglátjuk, erre megy-e el az állami támogatás.
Ilyenkor mindig megy a számmágia, hányan lesznek, vagy a híres mondat, hogy nyereséges lesz e a sziget. Van tipped?
Baromi sokan lesznek, de szerintem nem lesz látogatócsúcs, mint tavaly, ami ugye az első önálló évem volt. Bérletből kevesebbet adtunk el, valamiért nemzetközi tendencia ez, mert a szórakozás szekvenciája is rövidebbé vált. De nyilván a mi sarunk is. Napijegyből ugyanakkor sokkal többet. Így aztán lesznek nagyon kiugró napok, és lesznek kevésbé. Én 500 ezer látogatóval lennék elégedett, de kicsit félek attól, hogy nem leszek az.
Nyereség?
Veszteséges nem lesz. Ha az időjárás is velünk tart, rendben leszünk.
Ezzel az amerikai befektetők is elégedettek?
Ők növekedést vártak volna, de szerintem az idén nem lesz.
Ezzel most csak őket hűtöd, hogy aztán örüljenek?
Nem, tényleg nem lesz növekedés, és ezt már ők is tudják. Mit mondjak, elfogadták.
Élet
Fontos