Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. május 30. 13:21 Élet

Dunai katasztrófa: mintha egy kamion ment volna egy Trabantnak

Az elmúlt években drasztikusan megnövekedett hajóforgalom, a rendkívül kedvezőtlen időjárási körülmények és egy eddig nem ismert műszaki vagy emberi hiba szerencsétlen kombinációja áll a szerdai tragikus dunai baleset mögött az általam megkérdezett hajózási szakértők szerint.

1954 óta a mostani baleset a legnagyobb tragédia a magyarországi vizeken. Akkor a Pajtás nevű hajó borult fel a Balatonon gyereknapon, amelynek legkevesebb 22 áldozata volt, főleg gyerekek (az egyik túlélő cikke az Origo egyik 2014-es cikkében olvasható el). Az esti tragédiában a hivatalos adatok szerint legalább heten meghaltak, 21 embert pedig keresnek.


Videó a balesetről

A baleset okairól egyelőre csak feltételezések vannak. A Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke, Bencsik Attila azt mondta nekem, hogy személyes véleménye szerint a Viking Sygin nevű nagy kabinos szállodahajó felvette a helyzetét a Margit híd alatt való áthajózáshoz, a Hableány pedig egyelőre ismeretlen okból lényegében keresztbe elé került. Bencsik szerint ennek több oka is lehet, mindkét hajó oldaláról műszaki vagy emberi hiba is állhatott mögötte (bár más hajózási szakértő szerint egyértelműen emberi hiba lehetett az ok).

Kutató-motorcsónak a Dunán a baleset után. Fotó: Máthé Zoltán/MTI

Ha a nagy hajónak a klasszikus hajókhoz hasonlóan hegyes orra lett volna, akkor le tudott volna fordulni róla a Hableány, de a Viking Sygin egyenes orrú, így a víz nyomása egyszerűen maga alá gyűrte a Hableányt, esélye sem volt a baleset átvészelésére, pillanatok alatt elsüllyedt.

„Ez olyan volt, mintha egy 40 tonnás kamion ment volna neki egy Trabantnak” – mondta Szalma Botond, a Mahart volt vezérigazgatója, korábbi KDNP-s politikus, az egyik legnagyobb magyar hajóflottát üzemeltető cég ügyvezetője és résztulajdonosa. Szalma szerint akkor lett volna esélye a Hableánynak, ha nem keresztben állt volna, amikor ütközött a nagy hajóval, hanem olyan szögben, amitől nem borul fel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRomániában virágzik, nálunk sorvad az áruszállítás az elhanyagolt DunánBár olcsó és környezetbarát, a nehézipar összeomlása és a balkáni háborúk mellett a nemtörődömség miatt zsugorodik a dunai áruszállítás Magyarországon.

„Az volt a pech, hogy rossz idő volt, esett az eső, emiatt mindenki bent tartózkodott. Sötét volt, erős volt a sodrás, kitörhetett a pánik” – mondta Szalma. Tudomása szerint a kis hajón gyakorlott vezető volt, és méretéből fakadóan a nagy hajót is olyan vezethette, aki jó a szakmájában. Ettől függetlenül szerinte a hajós oktatással vannak gondok, egyre kevesebb a szakértő, és egyre inkább gyorstalpalókon végeznek. Mindenesetre Szalma szerint a következtetések levonása csak a szakértői vizsgálat után lehetséges, a mai nap a gyászé.

Az Index beszélt egy szállodahajón dolgozó fedélzetmesterrel, aki azt mondta, hogy régóta érlelődött már a tragédia a Dunán, mert nagyon megnőtt a városnéző hajók száma, és esténként a rengeteg kisebb mellett sok nagy jármű is hajózik a Dunán Budapesten. Azt mondta, a szakmabeliekkel gyakran beszélgettek arról, hogy ez nagyon veszélyes gyakorlat, és egy ismerőse jelezte is a hajózási hatóságnak, hogy be kellene tiltani az esti hajókázást.

Tűzoltóhajó érkezik egy pontonhídelemmel a baleset helyszínére. Fotó: Máthé Zoltán/MTI

Bencsik Attila azt mondta, hogy az elmúlt tíz évben drasztikusan, nagyjából tízszeresére nőtt a Budapestre látogató nagy, kabinos személyhajók forgalma. Ezeknek a hajóknak a 70-80 százaléka a Duna leglátványosabb részeit járja be, azaz Passau és Budapest között szállítja a turistákat. Egy ilyen hajó hossza jellemzően 80 és 110 méter között van, utaslétszáma pedig 100 és 300 közötti.

Bencsik Attila szerint ezt a törvényhozás is érzékelte, és a megnövekedett forgalom miatt nagyjából másfél éve arról döntöttek, hogy a kabinos nagy hajók ne fordulhassanak meg a Rákóczi híd és az Árpád híd között, mivel fokozott balesetveszélyt jelentenek. „Igyekeztek szigorítani a szabályokon, de a mostani eset is mutatja, hogy további szigorításokra, például a kabinos személyhajók budapesti sétajáratainak tiltására lenne szükség” – mondta Bencsik.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Budapest Duna hajó hajózás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.