A meleg közismert hatása, hogy visszaveti a koncentrációs képességet, nehezebbé válik a munkára vagy a tanulásra figyelni. Felmerül azonban a kérdés, hogy a teljesítményünkön valóban meglátszik-e ez, és ha igen, akkor milyen mértékben. Amerikai kutatók 10 millió középiskolás teszteredményeit vizsgálták meg 2001 és 2014 között, hogy választ kapjanak erre a felvetésre.
Az eredmények szerint az általános szövegértési és számolási képességeket, illetve az íráskészséget felmérő PSAT*Preliminary Scholastic Assessment Test
Az amerikai középiskolások vesznek részt rajta, a legjobban teljesítők ösztöndíjakat nyerhetnek el. teszten elért pontszámok összefüggést mutatnak a vizsga évében mért hőmérséklettel, méghozzá a várakozásoknak megfelelően negatív irányút.
A diákok teljesítőképessége tehát a melegebb tanévekben jelentősen visszaesett.
Az alábbi ábrán jól látszik, hogy minden egyes újabb 21 Celsius-fok feletti (ez az ábrán használt Fahrenheit-skálán 70 foknak felel meg) csúcshőmérsékletű iskolai nap 0,25-0,75 százalékkal rontotta a tanulók eredményét az adott évi vizsgán. Ezen túl minél melegebb egy adott nap, annál inkább visszaveti a diákok teljesítményét.
A tanévek átlaghőmérsékletét nézve pedig arra jutottak a kutatók, hogy minden egyes Fahrenheit-foknyi (0,55 Celsius-fok) emelkedéssel egy százalékkal kevesebbet tudnak megtanulni a diákok a tananyagból.
A légkondicionálók azonban lehetővé teszik, hogy a diákok a meleg napokon is jól tudjanak tanulni: a klimatizált iskolákban az említett hatásokat nem lehetett kimutatni. A kutatók ugyanakkor arra hívják fel a figyelmet, hogy csak egy szűk jómódú réteg engedheti meg magának, hogy ilyen jól felszerelt intézményekbe járassa gyermekeit. A globális felmelegedés tehát az iskolai eredményeken keresztül növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket, hacsak nem válik általános gyakorlattá a tantermek légkondicionálása.
Az eredmények magyar szempontból sem érdektelenek, hiszen 21 foknál magasabb csúcshőmérséklet idehaza is bőven előfordul szeptemberben, nem is beszélve a májusi-júniusi időszakról. A tantermek klimatizálásáról pedig legfeljebb álmodhatnak a legtöbb magyar iskolában.
Élet
Fontos