Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. február 20. 17:16 Élet

Ott megy mérnöknek a legkevesebb lány, ahol nagy a nemek közötti egyenlőség

Finnország és Norvégia többek között arról híres, hogy a nemek közötti egyenlőségben a világ élvonalába tartozik, amit bizonyít, hogy minden szempontból a legjobb mutatókkal rendelkeznek. Az egyetemek természettudományos, technológiai és mérnöki (angol rövidítés alapján: STEM) szakjain végzettek között a lányok aránya mindkét országban körülbelül 20 százalék. Algéria, Törökország és Tunézia ezzel szemben nem feltétlenül a nemek közötti egyenlőség érvényesüléséről ismert, a STEM-végzettek között azonban mégis közel 40 százalék a lányok aránya. Mi okozhatja ezt a paradoxnak tűnő eredményt? A lányok annál kevésbé mennek természettudományos pályára, minél egyenlőbbek az esélyeik?

A Missouri Egyetem két amerikai kutatója nemrég közölte annak a felmérésnek az eredményét, amely 67 ország adatait dolgozta fel, és (az Atlantic ismertetése szerint) az összefüggés egyértelmű. Amint az az alábbi ábrán is látszik, az említett szélsőséges példák mellett a globális trend is azt mutatja, hogy minél kisebb az esélyegyenlőség egy országban, annál több a lány a mérnöki vagy például a matematika, fizika, biológia szakokon.

A vízszintes tengelyen a felsőoktatási intézményekben végzett lány hallgatók százalékos aránya, a függőlegesen pedig a Világgazdasági Fórum nemek közötti esélyegyenlőségi indexének értéke látható.

A STEM szakokon végzett lányok aránya az ország nemek közötti esélyegyenlőségi indexéhez viszonyítva. Forrás: The Atlantic

A pszichológus kutatók azt valószínűsítik, hogy a lányok orientációja erősen összefügg azzal, hogy a rosszabb esélyegyenlőségi mutatóval jellemzett országokban a STEM karrier a kiemelkedés egyik útja, a későbbi egzisztenciális függetlenség megteremtésének a lehetősége is egyben. A nemek közötti egyenlőségben jól álló – általában gazdaságilag is fejlettebb – országokban viszont nem létezik ez az extra motivációs erő. Egyrészt jellemzően nem áll fenn az a hátrányos helyzet, amiből ki kellene törni, másrészt nem csak STEM végzettséggel lehet jó karriert befutni.

Amikor a kutatók megnézték az egyes országokban a lányok és a fiúk iskolai dolgozatainak eredményeit, még érdekesebb összefüggésre figyeltek fel. A természettudományos tárgyakban a lányok tudása sehol sem maradt el a fiúkétól, sőt, esetenként jobb volt, és ez a jelenség független az ország egyenlőségi indexétől. A lányoknak mindenhol ugyanakkora része rendelkezik megfelelő tudással ahhoz, hogy egy természettudományos szakot elkezdjen. Ebből pedig az következik, hogy az eltérés alapja leginkább a lányok pályaválasztási döntése lehet.

A lányok között átlagosan 24 százalék azok aránya, akik az egyik természetismereti tantárgyban a legjobbak, 25 százalékuk legjobb tantárgya a matematika, és 51 százalékuk teljesít kiválóan olvasásból. A fiúknál ugyanezek az arányok sorrendben 38, 42 és 20 százalékon állnak. Az is kiderült, hogy általában igaz, hogy ha egy lány ugyanolyan jól teljesít a reál tantárgyakból, mint egy fiú, akkor a lánynál sokkal nagyobb az esélye annak, hogy ő még humán vonalon is kiváló. Vagyis a lányok körében egyenletesebben alakul a jó teljesítmény, így ők szabadabban válogathatnak a szakok között a pályaválasztásnál.

Sőt, minél nagyobb a nemek közötti egyenlőség egy országban, annál jobban beszűkül a fiúk választási lehetősége, mert az olló nyílik, és a fiúk sokkal nagyobb arányban lesznek kiválóak a természettudományokban. Vagyis az eredményeik erre a területre fogják őket orientálni. Összességében tehát a fejlett országokban a lányok előtt sokkal több érvényesülési lehetőség nyílik meg, mint a fiúk előtt, és ők könnyebben megtehetik, hogy humán vonalon tanulnak tovább.

Magyarország azért érdekes, mert messze van az ábra trendvonalától. Nálunk a nemek közötti egyenlőség mutatója sem jó, és még ennek ellenére is alacsony a lányok aránya a STEM képzésekben. A térségből Szlovákia és Csehország is hasonló helyzetben van.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet fiúk lányok nemek közötti egyenlőség pályaválasztás STEM Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Fontos

Holtzer Péter
2024. november 23. 06:07 Podcast

Sokkal jobban is lehet segíteni a középiskolásokat a pályaválasztásban

Pályaorientáció alatt leginkább egyszeri ismeretátadást szoktak érteni, pedig fontos lenne a diákokat végigkísérni a 9. osztálytól érettségiig.

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.