A városi terepjáróknak (SUV) elölről nézve sokkal inkább van még emberi archoz hasonlítható formájuk, mint a többi modelltípusnak, hívja fel a figyelmet egy érdekes jelenségre Jack Baruth, a Road and Truck szakírója. Természetes igényünk van arra, hogy ott is emberi vagy állati arcokat lássunk, ahol nincsenek, és ez döntő lehet a kategória népszerűségében.
Baruth azzal érvel, hogy a pareidolia néven ismert jelenség alapvető emberi tulajdonság, az ősidőktől fogva bennünk van, hogy a bozótban rejtőző ragadozókat vagy ránktámadó embertársainkat felismerjük. Az ösztön annyira jellemző ránk, hogy hajlamosak vagyunk a felhőkben különböző emberi formákat látni, vagy azt képzelni, hogy a Holdnak arca van. Így lehet ez az autókkal is, hiszen ki nem látott még bele egy vidám vagy szomorú arcot egy kocsi elejébe?
Baruth két példát említ, amikor az autógyártók egyértelműen eltértek az arcos tervezéstől, és bele is buktak. Az egyik az Infinity 1990-es Q45-ös modellje, amelynek nem volt hűtőrácsa, ezzel eltűnt az arca, de hamar módosítani kellett a formaterven, mert nem ment a modell.
A másik az 1996-os Ford Taurus, amely szintén arcnélküli volt, de hamarosan kénytelenek voltak arcot tervezni neki.
Az érvelés szerint a személyautók arctalanítása az 1984-es Audi 5000-sel kezdődött el, ennek a modellnek aerodinamikai megfontolások miatt már csak félig volt emberi arca, és sok gyártó át is vette a formatervének alapelveit. A nagyobb, erősebb, magasabb építésű pick-upoknál azonban nem volt szükség ilyen mértékű aerodinamikai tervezésre, ezért megmaradtak az emberi arcra emlékeztető jegyek.
A városi terepjáró pedig nem más, mint egy komfortossá tett, és külső helyett belső csomagtartóval ellátott pick-up, amelynek szintén meg lehetett hagyni az emberi arcát.
Lehet azt mondani, hogy a városi terepjáró, vagy szabadidő-autó a magas építésének köszönhetően jobb rálátást biztosít a vezetőnek a forgalomra, nagyobb a csomagtartója, kényelmesebb, mint egy normál méretű személyautó, de Baruth szerint nem ez a lényeg, hanem az, hogy emberi arca van, ezért a vásárlók jobban érzik magukat, ha ránéznek, és ezért egyre népszerűbb.
Egy 2012-es kutatás során egyébként autóipari szakemberek elé tettek egy sor autós képet, és azt találták, hogy az agyműködésük megegyezett azzal, amikor emberi arcokat néztek.
Élet
Fontos