Alaposan megtolják a novemberi forgalmat a fekete péntekek
Átlag fölött nőtt a kiskereskedelmi forgalom novemberben, amióta Magyarországon is elkezdtek akciózni fekete pénteken az üzletek. November a leggyengébb második negyedéves hónapból az egész év második legerősebb hónapjává vált.
Az amerikai Black Friday az Egyesült Államokban a november negyedik csütörtökére eső hálaadást követő nap, azaz idén november 29. A kereskedők ekkor próbálják hatalmas akciókkal berobbantani az ünnepi vásárlási szezont.
A nap onnan kapta a nevét, hogy az érintett vállalkozások eredménye ilyenkor fordul át a számvitelben hagyományosan pirossal könyvelt veszteségből a fekete tintával jelölt nyereségbe.
Magyarországon a 2010-es évek közepén kezdtek el egyre nagyobb számban akciózni különböző novemberi péntekeken az üzletek. Azóta a második félév többi hónapjához képest látványosan nagyot nőtt a novemberi kiskerforgalom.
Különösen nagy volt az ugrás az internetes vásárlásoknál. Van olyan online kereskedő, ahol már öt éve is azt mondták, hogy a Black Friday-akciókból eredő novemberi többletforgalom közelíti az éves bevétel 5 százalékát.
Ennek ellenére voltak olyan hónapok, amelyek a novembernél is nagyobbat nőttek. Tíz éve az év eleje kifejezetten gyenge volt a kiskereskedelemben, azóta azonban látványosan csökkentek az éven belüli különbségek.
1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.
A gyenge gazdasági növekedés, a forintgyengülés, a hazai elbocsátásokról és az európai autóipar válságáról szóló hírek mind hozzájárulhatnak a borúlátáshoz.