Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. június 5. 10:19 Adat

Tíz-tizenöt évvel vetette vissza a koronavírus a magyar ipart

Ahogy arra számítani lehetett, hatalmasat zuhant áprilisban a magyar ipar kibocsátása. A KSH pénteken közzétett első becslése szerint az egy évvel korábbi szinthez képest 36,8 százalékkal csökkent a termelés, aminek eredményeként 2020 áprilisa az elmúlt tíz év leggyengébb hónapja volt a magyar iparban, és az előző évtized végén is csak a gazdasági válság tudta ilyen mélységbe taszítani a termelést.

A munkanapokat és a szezonalitást is figyelembe vevő mutató szerint az áprilisi kibocsátás a 2015-ös szint kevesebb mint háromnegyede volt. Összehasonlításképpen, a koronavírus-válság előtti utolsó normális hónapban, februárban a 2015-ös átlag közel 1,2-szeresét termelte a magyar ipar, és 2019 egészében is jó 15 százalékkal voltunk a négy esztendővel korábbi szint felett.

 

A mostaninál is gyengébb adat legutóbb 2009 májusában érkezett, de a 2008-as válság miatt is csak rövid időre csökkent ilyen mélységekbe az ipari termelés. Az akkori krízis összesen három olyan hónapot eredményezett, aminek a kibocsátása elmaradt a most áprilisitól. Tartósan 2004-2005-ben, tehát több mint másfél évtizede volt a jelenlegi szint környékén, illetve az alatt a hazai ipar teljesítménye.

A KSH, bár konkrét ágazati adatokat még nem közölt, annyit elárult, hogy a különböző szektorok elég eltérően teljesítettek. Növekedést kizárólag a gyógyszergyártás területén mértek, míg a legnagyobb visszaesés a járműgyártásban volt.

Utóbbi egyáltalán nem meglepő, hiszen április jelentős részében szinte a teljes magyar autóipar felfüggesztette a termelést. A győri Audi-gyár március 23. és április 14. között állt teljesen, az esztergomi Suzuki- és a kecskeméti Mercedes-egységben viszont lényegében egész áprilisban szünet volt. A beszállítók egy része ugyan termelt, de mivel nem igazán volt, aki megvegye a termékeiket, így ezzel csak a készleteket halmozták.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég év végén is messze lesz a magyar autóipar a tavalyi szinttőlKonfliktusok vannak az iparágban: az autógyártók és a hozzájuk közeli beszállítók ellátási problémákra panaszkodnak, a kisebb cégek pedig arra, hogy nem rendelnek tőlük.

A jövőbeli kilátások szempontjából nem túl biztató, hogy – amint erről reggeli elemzésünkben írtunk – az újraindulás sem éppen zökkenőmentes. A szektorban érezhető némi konfliktus a különböző szereplők között, a termelés pedig az ágazat szereplőinek várakozása szerint még év végén is messze lesz a tavalyi szinttől.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat autóipar ipar ipari termelés Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 18. 11:30 Adat

Szlovákia előttünk van az egészségügyi költésekben, Románia és Lengyelország mögöttünk

Ha az országok saját lehetőségeihez viszonyítunk, az egészségügyre legkevesebbet áldozó öt uniós ország között van hazánk.

Váczi István
2024. november 15. 12:49 Adat, Közélet

Nem látszik a béke a jövő évi magyar költségvetésen

Elvileg visszavette a kormány a honvédelmi kiadásokat a büdzsé első verziójához képest, de így is kifejezetten sokat szán honvédségi beszerzésekre.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.