Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. június 5. 10:19 Adat

Tíz-tizenöt évvel vetette vissza a koronavírus a magyar ipart

Ahogy arra számítani lehetett, hatalmasat zuhant áprilisban a magyar ipar kibocsátása. A KSH pénteken közzétett első becslése szerint az egy évvel korábbi szinthez képest 36,8 százalékkal csökkent a termelés, aminek eredményeként 2020 áprilisa az elmúlt tíz év leggyengébb hónapja volt a magyar iparban, és az előző évtized végén is csak a gazdasági válság tudta ilyen mélységbe taszítani a termelést.

A munkanapokat és a szezonalitást is figyelembe vevő mutató szerint az áprilisi kibocsátás a 2015-ös szint kevesebb mint háromnegyede volt. Összehasonlításképpen, a koronavírus-válság előtti utolsó normális hónapban, februárban a 2015-ös átlag közel 1,2-szeresét termelte a magyar ipar, és 2019 egészében is jó 15 százalékkal voltunk a négy esztendővel korábbi szint felett.

 

A mostaninál is gyengébb adat legutóbb 2009 májusában érkezett, de a 2008-as válság miatt is csak rövid időre csökkent ilyen mélységekbe az ipari termelés. Az akkori krízis összesen három olyan hónapot eredményezett, aminek a kibocsátása elmaradt a most áprilisitól. Tartósan 2004-2005-ben, tehát több mint másfél évtizede volt a jelenlegi szint környékén, illetve az alatt a hazai ipar teljesítménye.

A KSH, bár konkrét ágazati adatokat még nem közölt, annyit elárult, hogy a különböző szektorok elég eltérően teljesítettek. Növekedést kizárólag a gyógyszergyártás területén mértek, míg a legnagyobb visszaesés a járműgyártásban volt.

Utóbbi egyáltalán nem meglepő, hiszen április jelentős részében szinte a teljes magyar autóipar felfüggesztette a termelést. A győri Audi-gyár március 23. és április 14. között állt teljesen, az esztergomi Suzuki- és a kecskeméti Mercedes-egységben viszont lényegében egész áprilisban szünet volt. A beszállítók egy része ugyan termelt, de mivel nem igazán volt, aki megvegye a termékeiket, így ezzel csak a készleteket halmozták.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég év végén is messze lesz a magyar autóipar a tavalyi szinttőlKonfliktusok vannak az iparágban: az autógyártók és a hozzájuk közeli beszállítók ellátási problémákra panaszkodnak, a kisebb cégek pedig arra, hogy nem rendelnek tőlük.

A jövőbeli kilátások szempontjából nem túl biztató, hogy – amint erről reggeli elemzésünkben írtunk – az újraindulás sem éppen zökkenőmentes. A szektorban érezhető némi konfliktus a különböző szereplők között, a termelés pedig az ágazat szereplőinek várakozása szerint még év végén is messze lesz a tavalyi szinttől.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat autóipar ipar ipari termelés Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Torontáli Zoltán
2025. március 31. 12:18 Adat

Az EU-ban csak a bolgár és a román dolgozó munkája olcsóbb a magyarénál

Bulgáriában 11, Romániában 12,5, Magyarországon pedig 14 euró volt 2024-ben az egy órára jutó teljes munkaerőköltség. Szlovákia, Csehország és Lengyelország ennél egy szinttel magasabb sávban van.

Hajdu Miklós
2025. március 28. 13:29 Adat

Olyasmiről árulkodhat a rekordalacsony születésszám, amiről a kormány hallani sem akar

Ha folytatódik a kedvezőtlen tendencia, az arra utalhat, hogy a családtámogatások csak előrehozták az amúgy is tervezett gyermekek megszületését.

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.