Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. január 16. 17:00 Adat

Ha azt gondolnád, hogy egyre többet költünk kommunikációra, nagyot tévedsz

Az elmúlt tíz évben soha nem költöttek olyan keveset a magyar háztartások kommunikációra teljes büdzséjükhöz viszonyítva, mint 2017-ben. Az eurostat adatai szerint ilyen célra a teljes háztartási költségvetés átlagosan 3,6 százaléka ment el, ami érezhető visszaesés a korábbi évekhez képest.

Bár a hazaihoz hasonló mértékű csökkenés máshol nem volt, általános tendencia, hogy az uniós háztartások ilyen jellegű kiadásai arányaiban nem nőnek. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az emberek egyre kevesebbet költenének kommunikációra, azt pedig végképp nem, hogy kevesebb ilyen jellegű szolgáltatást vennének igénybe.

 


Egyrészt a háztartások évről évre egyre többet költenek, így ha arányaiban ugyanannyit, vagy kicsit kevesebbet szánnak valamire, az összegszerűen több lehet. Így van ez a kommunikációval is, amire 2017-ben több mint 210 milliárd eurót költöttek az EU-ban, szemben az egy évvel korábbi 207-tel.

Másrészt jelenleg ugyanannyi pénzért sokkal többet lehet kapni, mint néhány évvel korábban. Itthon a Központi Statisztikai Hivatal éppen ma közzétett adatai szerint 2018-ban valamennyi szolgáltatás közül a telefon és internet ára csökkent a legnagyobb mértékben, és nem volt ez másképp 2017-ben sem. A két év alatt összesen több mint 10 százalékkal lett olcsóbb a két szolgáltatás. Bár tavaly a tévé-előfizetések drágultak, egy évvel korábban itt is árcsökkenést mért a KSH.

Márpedig az összes kommunikációhoz köthető kiadás messze legnagyobb részét az ilyen szolgáltatások adják. Az eurostat ezek mellett a telefon és telefaxvásárlást illetve a postai szolgáltatásokat sorolja a kommunikációs kategóriában. Ilyenekre azonban évi kevesebb mint 50 eurót költünk fejenként. Ráadásul a mobilok is egyre olcsóbbak: abban a kategóriában, ahol a telefonkészülékek árváltozását is kimutatják, 2014 óta minden évben 4-5 százalékos árcsökkenést mért a KSH.

 

Más kérdés, hogy a teljes háztartási költségvetésben számolt 3,6 százalékos arány kifejezetten sok, az uniós államok többségében azért ennél kevesebbet költenek a háztartások kommunikációra. Az átlag 2,5 százalék, Ausztriában, Luxemburgban és az Egyesült Királyságban azonban a kettőt sem éri el. A magyarázat – akárcsak a közlekedés esetében – itt is az alacsonyabb jövedelmekben keresendő: bár összegszerűen is némileg kevesebbet költünk ilyen szolgáltatásokra, mint a nyugat-európaiak, mindezt sokkal kevesebb pénzből tesszük.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat háztartások kiadás kommunikáció telefon Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 18. 11:30 Adat

Szlovákia előttünk van az egészségügyi költésekben, Románia és Lengyelország mögöttünk

Ha az országok saját lehetőségeihez viszonyítunk, az egészségügyre legkevesebbet áldozó öt uniós ország között van hazánk.

Váczi István
2024. november 15. 12:49 Adat, Közélet

Nem látszik a béke a jövő évi magyar költségvetésen

Elvileg visszavette a kormány a honvédelmi kiadásokat a büdzsé első verziójához képest, de így is kifejezetten sokat szán honvédségi beszerzésekre.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.