Két jelentősnek tűnő informatikai tendert is kiírt a napokban az egészségügyi közbeszerzéseket intéző Országos Kórházi Főigazgatóság (OKFŐ). A tavaly még Állami Egészségügyi Ellátó Központ néven futó szervezet beszerzései a rendelőkben és a kórházakban is egyszerűsítenék az adminisztrációt, így a betegek, illetve az orvosok és az ápolók dolgát is.
A tervek szerint összesen 96 fővárosi és vidéki kórházban úgynevezett Ápolástámogató Rendszert alakítanának ki. Ennek a leglátványosabb eleme valószínűleg az lenne, hogy az ápolóknak nem a nővérszoba számítógépén kellene bepötyögniük, hogy milyen kezelést kaptak a betegek, hanem egy mobil eszközön a betegágy mellett tehetnék meg ezt. Az OKFŐ reményei szerint a fejlesztés csökkenti az adminisztrációs terheket, így az ilyen feladatok kevesebb munkaidőt vesznek majd el az ápolóktól.
Ehhez a tender nyertesének kellene leszállítania az igényelt 16 ezer mobil eszközt,
illetve lefejlesztenie a rendszer működtetéséhez szükséges szoftvert. Utóbbit elvileg 25 ezer ember használná, közülük 13-16 ezer egy időben. A felhasználóknak oktatást is kell tartani az alkalmazás használatáról.
Az új rendszerben egyébként a betegeket egy QR, vagy vonalkóddal azonosítanák. Amikor valaki bekerül egy kórházba, kap egy karszalagot, vagy csuklópántot, amire rányomtatnak egy ilyen egyedi kódot, és ettől kezdve az okoseszközzel felszerelt ápolóknak már csak ezt kell leolvasniuk, ha valamit rögzíteni szeretnének. A tender keretében 2500 olyan nyomtatót is vásárol az OKFŐ, amely ilyen karszalagokat tud nyomtatni.
A másik beszerzés a járóbeteg ellátásban célozna meg hasonló fejlesztéseket, legalább 133 településen. A hivatalos leírás szerint egészen pontosan
a háziorvosi körzetek, a praxisközösségek és a városi kórházak együttműködésének támogatása
lenne a cél. Ehhez egyebek mellett számítógépeket, telefonokat, headseteket szereznének be az intézmények számára, illetve páciensbehívó kijelző és dolgozói be- illetve kiléptető kártyaolvasókat is telepítenének több helyen.
Mindkét rendszert, amelynek a fejlesztésére most közbeszerzést írtak ki, az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térhez (EESZT) kapcsolnák. Az EESZT az elmúlt években kiépített informatikai rendszer, amelynek célja, hogy a betegellátásban keletkező adatok, dokumentumok könnyen kereshetők, és elérhetők legyenek. A szolgáltatási térben elvileg bárki megnézheti a korábbi leleteit, vizsgálatainak eredményeit, receptjeit, és ezeket természetesen a háziorvosok is láthatják.
A lapunknak korábban nyilatkozó szakemberek szerint az EESZT elég jól működik, és többnyire képes arra, ami a különböző leírásaiban szerepel. Csak éppen az állami döntéshozóknak nem mindig sikerül ezt tökéletesen kihasználnia. Arra, hogy mennyire felemás a rendszer állami alkalmazása, a koronavírusjárvány elég élesen rámutatott.
A teszteknél például jól sikerült használni, ezekről ugyanis szinte biztosan az EESZT-ből nyeri ki azokat az adatokat az operatív törzs, amelyeket már jó ideje naponta közöl*Sőt valószínűleg sokkal több információjuk van ezekről, mint amit megosztanak.. Az oltás megszervezésénél viszont olyan alapvető információkat nem sikerült összegyűjteni, amelyek szintén egyértelműen rendelkezésre állnak az informatikai rendszerben, és ez vezetett a március eleji oltási káoszhoz.
Tech
Fontos