Hírlevél feliratkozás
László Pál
2021. április 15. 12:28 Podcast, Támogatói tartalom

A megvásárolt termékek harmada ma még a kukában végzi

Éves szinten 560 kilogramm szemetet hagyunk magunk mögött fejenként, aminek csökkentése nem kis feladat. Az elmúlt években azonban látok egy szemléletváltást, már nemcsak a cégek tűzik zászlajukra az újrahasznosítást, hanem az utca embere is jobban meggondolja, hova helyezi a háztartásából kikerülő hulladékot – mondja Simon Anita, az ALTEO hulladékgazdálkodási üzletágának, az Ecofirstnek az ügyvezetője a G7 podcastban.

 

A szelektív hulladékgyűjtés, a hulladék újrahasznosítása mindenképp mérföldkő a körforgásos gazdaság felé vezető úton. Ez a mostanában sokat emlegetett gazdasági modell röviden a hulladék csökkentésének és hatékonyabb felhasználásának egyik eszközét jelenti, ahol a ma termékei visszakerülnek a gyártásba, és a jövő alapanyagaivá válnak.

Egy kutatás szerint három fő mozgatórugója van a körforgásos gazdaságnak: az átalakuló fogyasztói igények, a szűkülő erőforrások és a technológiai áttörések. Az utóbbi alatt egyebek mellett a fenntartható termékdizájnt értjük, amikor már a termék megtervezésekor csökkentik a környezeti lábnyomot. Ennek egyik módja a moduláris felépítés, a könnyen cserélhető, javítható alkatrészek és a fenntartható, időtálló alapanyagok használata – magyarázta Simon Anita.

Statisztikák szerint jelenleg az általunk megvásárolt termékek egyharmada hulladék, ami döbbenetes szám. Évente mintegy 1,3 milliárd tonna élelmiszer végzi a kukákban, és főleg a háztartásokban növekszik rohamtempóban a kidobott élelmiszer mennyisége.

Magyarországon éves szinten nagyjából 20 ezer tonna sütőolajat dobunk ki, amit egyébként a biodízelgyártás egyik alapanyagaként ismerünk. Annak ellenére, hogy évek óta le lehet adni a benzinkutaknál a használt sütőolajat, egy ideig nem sokan éltek ezzel a lehetőséggel, ma viszont már fogyasztói elvárássá nőtte ki magát ez a szolgáltatás.

A biogázüzemi tevékenység minden olyan szerves anyagot, ami hulladékká válik, hasznosítani tud, adott esetben még csomagolt állapotában is, a tevékenység eredményeképpen a hulladékból energia képződik. Itthon a legtöbben ilyen típusú hulladékból villamosenergiát állítanak elő, de sok helyen hő formájában hasznosul, például üvegházat fűtenek biogázzal.

A podcast készítését az ALTEO Nyrt. támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Podcast Támogatói tartalom Alteo hulladékgazdálkodás körforgásos gazdaság üvegház Olvasson tovább a kategóriában

Podcast

Bucsky Péter
2024. március 26. 13:11 Pénz, Podcast

A folyószámlán parkoltatott pénz aktív kezelésével több kolléga bérét kereshetik meg a kkv-k

A magyar vállalatok tízezer milliárd forintot tartanak érdemi kamat nélkül folyószámláikon, pedig tisztes hozamot kínáló, mégis likvid befektetések is elérhetők.

Bucsky Péter
2024. február 10. 04:38 Podcast

Egy évszázaddal később is kimutathatók az oktatáspolitikai döntések hatásai

A Klebelsberg-korszak általános iskolái jobban ellenálltak a falusi iskolák bezárásának. A népességfogyás miatt ma a kisvárosi gimnáziumok kerültek veszélybe.

László Pál
2024. február 6. 15:35 Podcast, Támogatói tartalom

Űrhajós nem, influencer annál inkább lenne a legtöbb általános iskolás

Az alfa generációs magyar gyerekek 55 százaléka már pénzt is keresett, kétharmaduk a technológia segítségével, felük közösségi média platformokon, míg negyedük online streamelésen keresztül jutott bevételhez.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.