Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. november 12. 10:31 Vállalat

Több mint százmilliárdért tankolhatnak az állami alkalmazottak a Molnál

Évi több tízmilliárd forintért vásárolhatnak üzemanyagot a Mol-kutaknál a következő években üzemanyagkártyával a különböző állami szervezetek, illetve alkalmazottjaik. A Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) a napokban hirdetett eredményt a témában még augusztusban kiírt közbeszerzésen, amelyen végül csak a Mol indult.

A kiírás szerint a KEF legfeljebb három (plusz egy) évre szerződne a Mollal, kivéve, ha a tervezett 341 millió literes keret kimerül*A 341 millió liter a megkötendő keretmegállapodás három éve alatt az intézmények által vásárolható maximális mennyiség. Amennyiben a három év leteltével a 341 millió litert valamilyen okból az intézmények nem hívták le, akkor a KEF kezdeményezheti a szerződés legfeljebb egy évvel történő meghosszabbítását.. Utóbbi mennyiség már elég jól mutatja, hogy hatalmas szerződésről van szó, hiszen

ennyi benzin vagy gázolaj a jelenlegi bruttó árakon 120-125 milliárd forintba kerül.

Nyilván a hatalmas mennyiséget megrendelő államnak a Mol adott kedvezményt, de a tenderről közzétett összegzés szerint is nettó 276,2 forintért adnának egy liter üzemanyagot, ami (áfával együtt) 119,6 milliárd forintra értékeli a keretszerződést.

A dokumentumban szereplő fix ár egyébként kifejezetten érdekes, ahogy az is, hogy csak egy konkrét mennyiséget adtak meg. Ilyen tendereknél ugyanis le szokták bontani a beszerzést különböző típusú üzemanyagokra, a pályázó cég pedig jellemzően nem fix összeget ad meg, hanem valamilyen kedvezményt a mindenkori kiskereskedelmi árból. Az állandó díj ugyanis hatalmas kockázat lenne, hiszen a benzin és a gázolaj ára is viszonylag rövid időn belül tud nagyon jelentősen változni.

Éppen ezért rákérdeztünk a Molnál, hogy miért szerepel fix ár a közbeszerzési dokumentációban. A cégnél lapunk kérdésére azt írták, hogy valóban nem egy meghatározott összegről van szó,

a 276,2 forint egy az ajánlatok összehasonlíthatóságának érdekében számított érték, és nem ez a fix, hanem az árengedmény mértéke, amely azonban nem publikus.

Emellett a leszerződött mennyiség sem egyfajta üzemanyagot takar: a Mol normál és prémium minőségű benzinre, illetve normál és prémium minőségű gázolajra is adott ajánlatot. 

A Molnak nem ez az első több tízmilliárdos állami megbízása az idén.

Júniusban a MÁV-val kötöttek egy a közbeszerzési szerződésnyilvántartóban nettó 41 milliárd forintosra becsült hároméves gázolajbeszerzési megállapodást. A Volánbusznak pedig ennél is jóval nagyobb értékben szállítanak, igaz, azt a kontraktust még 2019 elején írták alá. A két részletben megkötött, egy+egy éves megállapodás értékét nettó 114 milliárd forintra saccolták akkor, ami áfával a 150 milliárdot közelíti.

Ezen kívül kisebb megbízásokat is kapott a Mol. Az NKM-nek szintén üzemanyagot adnak 1,9 milliárd forint értékben, a Paksi Atomerőműnek egyik leányvállalatuk szállít turbinaolajat 288 millióért, és ugyanez a cég látja el motorolajjal, közlekedési hajtóműolajokkal és kenőanyagokkal a Volánbuszt 715 millióért.

A különböző állami szervezetek tehát éves szinten (például jövőre, ha marad a Volánbusz beszállítója a Mol) nagyjából 130 milliárd forintot költhetnek el a magyar olajcégnél, már ha a keretszerződéseket kihasználják. Más kérdés, hogy az igazán nagy tendereknél egyáltalán nem meglepő, hogy rendre a Mol fut be, más piaci szereplő ugyanis valószínűleg nem tudna hasonló mennyiségben szállítani, illetve az ellátást biztosítani.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzázmilliárdért vennének üzemanyagot, de mivel mennek majd év elején a Volán buszok?Majdnem 400 millió liter üzemanyagot szállíthat a Volán társaságoknak a most kiírt közbeszerzési tender győztese, de kérdéses, hogy sikerül-e időben lezárni a közbeszerzést.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat KEF közbeszerzés Mol Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.