Ahogy az várható volt, az emberi munkát kiváltó automatikus megoldások terjedése félelmet keltett azokban az iparágakban, ahol emiatt tömeges elbocsátásoktól lehet tartani. Ennek a félelemnek az egyik leglátványosabb megjelenését produkálta most a Teamsters nevű amerikai szakszervezet, amely megtiltaná a tagjait foglalkoztató UPS-nek, hogy a jövőben drónokat, önvezető autókat vagy hasonló technológiákat alkalmazzon.
Nem kispályás szereplőről van szó, hiszen az amerikai logisztikai szolgáltatónál 260 ezer alkalmazottnak függ a sorsa attól a kollektív szerződéstől, amelyet most kezdtek újratárgyalni, és a folyamatban a szakszervezetnek ez az egyik legfontosabb követelése.
A most érvényben lévő kollektív szerződést még 2013-ban tárgyalták le, írja a Wall Street Journal, de akkor még teljesen más volt a piac helyzete. Az utóbbi öt évben az online kereskedelem olyan mértékben fejlődött, hogy a csomagszállítás iránti igény óriási mértékben nőtt, és várhatóan még növekedni is fog. Ennek két legfontosabb hatása az lett, hogy a kézbesítők a csúcsidőszakokban hirtelen azon kapták magukat, hogy késő estig kell dolgozniuk, a cégnek pedig folyamatos beruházásokra van szüksége, hogy a raktárainak kapacitását bővíteni tudja. Eközben egyre nehezebb új munkaerőt találni, ami felfelé hajtja a béreket.
A szakszervezet, amely elég jó pozícióból ült le most a tárgyalóasztalhoz, többek között azt szeretné elérni, hogy este 9 után a kézbesítőknek már semmiképpen ne kelljen dolgozniuk, a követelések között azonban a robot-technológiák tiltása az igazán érdekes új elem.
A UPS, más logisztikai cégekhez hasonlóan, folyamatosan teszteli a drónokkal való szállítási lehetőségeket, és számításai szerint elképzelhető olyan megoldás, amely összességében csökkenti a működési költségeket. Egy floridai kísérletben már odáig jutottak, hogy a teherautó tetejéről egy drón kézbesíti a csomagokat a házakhoz, miközben a sofőrnek csak annyi a dolga, hogy végigvezeti a teherautót az utcán.
Ezzel a módszerrel sokkal több csomagot lehet adott idő alatt házhoz juttatni, és a hatékonyság növelése jó hatással van az üzleti eredményre, de nagyrészt azért, mert kevesebb alkalmazottat igényel. Az önvezető teherautók megjelenése pedig azt vetíti előre, hogy még a sofőrre sem lesz szükség.
Tech
Fontos