A kormány még május elején, a koronavírus-veszélyhelyzet alatt, a gazdaságvédelmi akcióterv részeként jelentette be Újratervezés program néven az online elvégezhető informatikai alapozó kurzusát. A tanfolyam sikeres teljesítése esetén a jelentkező jogosultságot szerezhet a részvételre a később induló, 100 százalékban állami támogatású informatikai képzéseken, így nem csoda, hogy közel 62 ezer ember jelentkezett rá, bár ténylegesen vélhetően csak kisebb hányaduk kezdte elvégezni a kurzust. A nyolchetes online tanfolyamot a program honlapja szerint munka mellett vagy akár csak hétvégén haladva is el lehetett végezni, heti 10-30 óra tanulással. Saját tapasztalataink következnek.
A tanfolyam modulokból áll, amelyek minden egyes része egy-egy videót tartalmaz, amelyen egy oktató elmagyarázza a szükséges ismereteket. Sajnos modulonként eltérő volt, hogy a videó mellé rendelkezésre áll-e szöveges segédanyag vagy sem, néha csupán egy-egy honlapot linkeltek a készítők. Tapasztalataim szerint egy minimális informatikai ismeretekkel rendelkező felhasználónak inkább a heti 30 órás felkészülési idő volt reális, mint a 10 óra.
A Nexiuslearning.com oldal, amelyen a kurzus zajlott, az indulás első napjaiban sokszor volt túlterhelt, ami miatt gyakran előfordult, hogy az oktatóvideók a töltést jelző ikon villogása mellett leálltak, ezért újból be kellett lépni, és újraindítani azokat. Ami többeket meglepett: a tanfolyami oldalon 120 órában limitálták a letanulható időt, a nyitóoldalon pedig egy számláló folyamatosan mutatta, hogy hány óra van még hátra.
Bár az én kreditem nyolc hét alatt sem fogyott el, több résztvevőt is frusztrált, hogy még tanulni sem engedi őket a rendszer korlátlanul. A képzés szervezői egyébként külön jelezték, hogy ha valaki kifogyna a kreditekből a záróvizsga előtt, akkor nem teheti le azt. Ez eléggé érthetetlen, hiszen 120 órát nagyjából két hét alatt el lehetett használni, ha valaki napi nyolc órában foglalkozott a képzéssel.
Bár nem hangzik túl soknak, munka mellett valójában teljes hétvégéket, munkaidő utáni órákat is rá kellett szánnia annak, aki végig akart menni a négy számítástechnikai és hálózati alapozómodulból, illetve tizenegy programozási modulból álló képzésnek. Ahhoz képest ugyanis, hogy alapozónak szánták, a kurzus utolsó négy-öt JavaScript programozási moduljánánál jelentősen emelkedett a nehézségi szint, ami így már jócskán feszegette egy alapozó képzés határait.
Pedig a legelső modul még habkönnyű volt: ebben Gundel Takács Gábor elmélkedett nyájas stílusban a járványidőszak slágeréről, az otthonról végzett munkáról. Ennek vajmi kevés köze van a programozáshoz, és a Microsoft Teams, valamint a felhőszolgáltatások használata is teljes egészében kimaradhatott volna a tananyagból. Nekem legalábbis bizonyosan sokkal jobban jött volna, ha ehelyett a későbbi, nehezebb modulokra szánom az időt.
Bár az elmúlt két évtizedben sok tucat számítógépet építettem vagy javítottam, az Újratervezés program kurzusának Windows-alapok és Hálózati alapismeretek moduljai az én ismereteimet is felfrissítették, ezekben nagyon alaposan elmagyarázták a szükséges alapokat. Az Informatikai tudatosság modul nem sok újdonsággal szolgált, a gyakorló tesztjét e nélkül is ki tudtam tölteni hibátlanra.
Ezeket a modulokat 11 programozási modul követte, az elsőben a kódoláshoz szükséges ingyenes programok, például a Visual Studio Code és a Git telepítését magyarázták el részletekbe menően, praktikus tanácsokat adva a használathoz. A következő modulban a HTML-oldalak készítését lehetett megtanulni, hasonlóan közérthető módon, a harmadikban pedig a weboldalak formázására használt CSS-nyelv alapjait ismertették ugyancsak alapozó szinten. A soron következő modulból az derült ki, hogyan lehet például gombokat és ikonokat készíteni egyszerűen a Bootstrap nevű CSS-keretrendszerrel.
A 5-ös, 6-os és 7-es modulokban a JavaScript-kódolás alapjait, függvényeket, ciklusokat, operátorokat magyarázták el: ez már nehezebb a HTML-nél és a CSS-nél, a számláló szerint is nagyjából kétszer annyi időt töltöttem el velük. Eddig, ha tisztességesen, odafigyelve végignéztem a modulokat, mindig nagy biztonsággal elsőre teljesítettem a gyakorló tesztet. A 8-as programozási modulnál viszont váratlanul elhasaltam a gyakorló teszten, és hasonlóan nehéz volt a 9-10-es, egyedül a tanfolyamzáró 11-es modul mutatott némi könnyítést a nehézségben.
Az elvárások váratlan emelkedését fejlesztő ismerősöm is megerősítette, miután megmutattam neki néhány videót (a saját kreditjeim kárára). Szerinte a Document Object Modellel való munka, vagy az egymásba ágyazott ciklusok, elemek, események kezelése, illetve a különböző szerveroldali (backend) műveletek már nem igazán számítanak alapozó szintű feladatoknak, ennek talán jobb helye lett volna magán a tényleges képzésen.
Ezen a ponton ütközött ki az online képzés legfőbb gyengesége: meglehetősen steril, semmilyen konzultációs lehetőséget nem kínált. A felhasználó végignézhette a videókat, elolvashatta a szövegeket, de nem volt módja kérdezni. Nyilván nem véletlen, hogy megszületett a képzésben résztvevőket tömörítő nem hivatalos Facebook-csoport is, amelyben 1800 ember osztotta meg tapasztalatait, a tapasztaltabb tagok önkéntes alapon segítettek a leendő programozóknak.
A program lezárása is felemásra sikeredett, több okból is: az induláskor csupán azt tűzték ki, hogy „valamikor augusztusban” kell teljesíteni a záróvizsgát, nekem konkrétan múlt hét vasárnap este érkezett meg az e-mail, hogy szerdán 15 és 19 óra között teljesíthetem azt. (Ismerőseim pénteken, illetve szombaton kaptak értesítőt.)
Ez meglehetősen szűk határidő, de szabadságot kivéve sikerült megoldanom a vizsgázást, ám a tizenkettedik kérdés után a rendszer szerverhiba-üzenettel elszállt, és nem engedte újrakezdenem a kitöltést – ahogy a nem hivatalos Facebook-csoportban lévő sok más vizsgázónak sem. Végül a tanfolyam működtetői a technikai hiba miatt a vizsgáról lemaradók számára aktiváltak még egy lehetőséget a nap végén, ám ezt csak 18 óra óra után, körülbelül 40 perccel az eredetileg kitűzött zárás előtt jelentették be az oldal hírek szekciójában: „Azon tanulóink számára, akik technikai hiba miatt nem tudtak vizsgázni, biztosítunk egy pluszlehetőséget. Kérjük, figyelje a kurzus felületét!”
Mivel én három óra várakozást követően – miután az üzemeltetőknek küldött levelemre sem kaptam választ – feladtam a várakozást, legközelebb az augusztus 26-i pótvizsgán próbálkozhatok újra. Másokat az Index szerint a tanfolyam szervezői e-mailben tájékoztattak arról, hogy 19 helyett 20 óráig lehet elvégezni a teszteket. A csoportban azonban olyan felhasználó is akadt, akit a másodszor felkínált lehetőség során is kidobott a rendszer.
Ugyanakkor a Facebook-csoport beszámolói szerint voltak sikeres teljesítők is, akik közül többen hálálkodtak a többi csoporttagnak az általuk a felkészülésben nyújtott segítségért. A vizsgán elbukók számára viszont rossz hír, hogy augusztus 28-án a tananyaghoz való hozzáféréseket is megszüntetik, így akinek nem sikerül a vizsgája, utólag sem tud majd miből gyakorolni. Számukra, illetve azoknak, akik lemaradtak az állami tanfolyamról, a YouTube-on elérhető magyar nyelvű, ingyenes HTML-alapozót (amit ráadásul az eredeti tanfolyam egyik oktatója töltött fel), a CSS-tutorialt és a többféle JavaScript-alapozót ajánljuk.
A szerdai vizsga előtti héten kiderült, hogy a sikeres teljesítőket egy második megmérettetés, egy egyelőre ismeretlen feladatokból álló kompetenciateszt is várja. Ez abból a szempontból nem meglepő, hogy a záróvizsga alatt sem a képernyő tartalmát nem figyelte senki, sem webkamerás ellenőrzés nem történt, így lehetetlen kiszűrni az esetleges csalókat. Sokakat mégis meglephet a második vizsga, hiszen az eredeti, az Ujratervezes.nive.hu oldalon lévő kiírásban nem szerepelt egyértelműen, hogy több vizsgát is kellene tenni: „A kurzus egy záróvizsgával zárul, amelynek sikeres teljesítése az egyik feltétele annak, hogy a résztvevők 100%-os állami támogatással tanulhassanak tovább a programban elérhető IT-képzések egyikén.”
Most viszont az olvasható a tanfolyam oldalán a belépést követően, hogy a záróvizsgán és a teszten elért pontszámok alapján választják ki azokat a jelentkezőket, akik továbbléphetnek a struktúraváltó képzések következő szakaszába. Azt azonban nem tudni, hogy a vizsgát/tesztet sikerrel abszolválók pontosan milyen képzésen vehetnek részt.
Számos olyan szakma van ezen a területen, melyekhez nem feltétlenül van szükség mély, szoftverfejlesztői tudásra. Továbbléphetsz különböző részterület programozói (mint amilyen a frontend vagy backend fejlesztő), alkalmazásüzemeltetői vagy szoftvertesztelői képzés irányokba, ahol alap- vagy maximum középszintű informatikai, programozói előképzettségre van szükség
– olvasható a képzés honlapján.
Tech
Fontos