A legutóbbi választáson 37-szer annyit költöttek politikai adományokra az amerikai milliárdosok, mint 10 évvel korábban az Americans for Tax Fairness és a The Institute for Policy Studies nevű, saját magukat progresszívként meghatározó kutatóintézetek közös új tanulmánya szerint, amiről a Bloomberg számolt be.
A 2018-as választások előtt a két szervezet összesítése alapján az amerikai milliárdosok 611 millió dollárt költöttek politikai célokra, miközben 2008-ban a hasonló célra fordított összeg még csak 17 millió dollár volt. Ugyan az Egyesült Államokban hivatalosan van korlátja az egy főre eső kampánytámogatásoknak, a jelöltektől papíron független politikai kampányszervezetek, a PAC-ek anonim módon, korlátlan összegekkel finanszírozhatóak, akár vállalatokon keresztül is egy 2010-es legfelsőbb bírósági ítélet, az úgynevezett Citizens United-döntés alapján.
A tanulmány szerint ez magyarázza a költségek ilyen radikális növekedését, ami a számok alapján is jól látszik: amíg 2010-ben még csak 32 millió dollárt fordítottak politikai adományokra, 2012-ben ez az összeg 233 millió dollárra ugrott. A Citizens United-ítélet ezen kívül jelentősen növelte az összes politikai adományon belül a milliárdosokhoz tartozók részarányát. Amíg ugyanis
2008-ban a milliárdosok adományai az összes politikai hozzájárulás kevesebb mint egy százalékát tették ki, 2018-ban ez az arány már csaknem 10 százalék volt.
A milliárdosok kampánytámogatásai viszonylag kevés ember között koncentrálódnak. 1990 és idén május között mindössze 20 emberhez tartozott a támogatásokon belül 1,3 milliárd dollár, ami az összes támogatás 62 százaléka.
A legtöbbet Sheldon és Miriam Adelson kaszinómágnások költötték, ők 308 millió dollárral támogatták a republikánus pártot, a második helyen pedig a demokraták támogatója, Tom Steyer befektetésialap-kezelő végzett 275 millió dollárral. Tőle éppenhogy lemaradva Michael Bloomberg, New York korábbi polgármestere és a Bloomberg News tulajdonosa végzett harmadik helyen, aki 181 millió dollárt költött politikai adományokra, amiből a demokraták és a republikánusok is részesültek. Fontos módszertani részlet, hogy az összesítésbe nem számították bele Steyer és Bloomberg 2020-as sikertelen, demokrata elnökjelölti pozícióért folytatott kampányait, pedig itt nagyon sok pénzről van még szó: Steyer 340 millió, Bloomberg pedig több mint egymilliárd dollárt költött el csak ezekre.
A top 20-ban végzett rajtuk kívül Soros György és Paul Singer alapkezelő, a Home Depot társalapítója, Bernard Marcus, valamint a Facebook társalapítója, Dustin Moskovitz is. A támogatásokból a republikánusok és a demokraták is jelentős mértékben részesültek, bár a megoszlás változott az egyes választásokon: a 2012-es választáson a republikánusok még kétszer annyi támogatást kaptak a milliárdosoktól, mint a demokraták, 2016-ban már csak 20 százalékkal kaptak több pénzt. A 2018-as félidei választásokat megelőzően pedig már a demokraták kaptak valamivel több pénzt, mint a republikánusok.
Közélet
Fontos