Lényegében megegyezés született arról, hogy Bécs belvárosa autómentes lesz – állította a legnagyobb osztrák napilap, a Kronen Zeitung vasárnapi cikkében. A bulvárlap hétfő reggel részleteket is írt arról, hogy hogyan alakulhat át Bécs központja, miután megszerezte az erről szóló, mindössze nyolcoldalas tervezetet.
A kiszivárgott tervek alapján az érintett rész nagyjából Bécs I. kerületével esne egybe, egészen pontosan a Franz-Josefs-Kai és a Ring által határolt nagyjából két négyzetkilométeres területtel (magán a Ringen továbbra is lehetne autózni).
A Ring és a Franz-Josefs-Kai által határolt terület
A tervek alapján némileg túlzott az újság, mivel valójában az átmenő forgalommal számolnának le. Többek között helyi lakosok, taxisok, szállodavendégek vagy áruszállítók továbbra is behajthatnának a belvárosba, ahogy a tömegközlekedés sem állna meg.
A tervezetben szereplő indoklás szerint a korlátozás oka a nagyarányú forgalom és a parkolóhelyek szűkössége. Az egyelőre kérdéses, hogy a változtatás mikor válhat hatályossá, ebben ugyanis nagy szerepe lehet a politikai alkuknak.
A belvárosi forgalom korlátozása ugyanis a tárgyaló felek, azaz a bécsi városvezetés és a közvetlenül érintett I. kerület megegyezésétől függ. A baloldali SPÖ és a Zöldek által vezetett főváros nevében a zöld alpolgármester, Birgit Hebein egyeztet a kerület polgármesterével, Markus Figllel, aki a kormánypárt, a jobboldali ÖVP tagja.
A Kronen szerint a zöldpárti alpolgármester már akár júliustól tesztelné a forgalom korlátozását, Figl viszont megvárná az októberi önkormányzati választást. Ez már jelentős elmozdulás a kerületi polgármester részéről, mivel fél éve még elzárkózott a tárgyalástól. A Kronen szerint azonban a helyi lakosok nagy része támogatná a korlátozásokat, emiatt változhatott meg Figl hozzáállása.
A kiszivárgott terveket egyik fél sem kommentálta érdemben a Kronennek. Hebein irodája annyit közölt, hogy az utolsó egyeztetések a héten zajlanak le. A bécsi ÖVP pedig annyit erősített meg, hogy folyamatban van a javaslatok előkészítése.
A múlt héten egy másik, környezetvédelmi szempontból előremutató lépést hoztak meg Ausztriában: az országba induló vagy oda érkező repülőgépekre ezentúl nem lehet 40 eurónál olcsóbban jegyet eladni. Emellett a repülőjegyekre egységes 12 eurós adót vetnek ki, a 350 kilométernél rövidebb járatoknál pedig 30 euró lesz a terhelés. Ráadásul minden olyan repülőjáratot meg kell szüntetni, amely kiváltható egy legfeljebb háromórás vonatúttal, bár az nem egyértelmű, hogy ez csak az osztrák nemzeti légitársaságra vonatkozik-e.
Élet
Fontos