Hírlevél feliratkozás
Rigó Anita
2018. szeptember 22. 13:12 Világ

Egy spanyol városból teljesen kitiltották az autókat, és egyáltalán nem bánták meg

Van egy nyolcvanezres spanyol város, ahol nem zavar senkit az autók zaja, ugyanis azokat teljesen kitiltották.

Miguel Anxo Fernández Lores 1999-ben lett polgármester, amikor még napi 14 ezer autó ment végig egy-egy úton. Miután Lores átvette a városvezetést, rögtön sétálóutcává alakította mind a 300 ezer négyzetméternyi középkori városközpontot, és gránitburkolattal látták el az utcákat. Később kiterjesztették az autómentes övezetet. Így a belvároson egyáltalán nem lehet áthaladni autókkal, csak a város szélén, illetve a föld alatt kialakított parkolókban lehet otthagyni a járműveket.

Az előnyök pedig szemmel láthatóak. Amellett, hogy 2009 óta egyetlen ember sem halt meg közlekedési balesetben, a széndioxid kibocsátás is 70 százalékkal csökkent. A korábbi autóutak közel háromnegyedét már gyalog vagy biciklivel teszik meg az emberek, és miközben a régió többi városában fogy a népesség, Pontevedrában 12 ezerrel nőtt a lakosok száma. Emellett a plázastopnak köszönhetően a kisvállalkozásoknak is jól megy az üzlet, még a Spanyolországban elhúzódó gazdasági válság ellenére is – írja a Guardian.

Pontevedra Wikipedia

Lores a baloldali Galíciai Nacionalista Blokk tagja, ami ritkaság a szilárdan konzervatív beállítottságú északnyugati régióban. A néhány hónapja lemondott Mariano Rajoy miniszterelnök is Pontevedrában született, igaz, a polgármester szerint ő maga nem sokat érdeklődött a helyi városrendezés iránt, amivel Pontevedra egyébként számos díjat nyert.

Vannak persze panaszok is a rendszer ellen, ám ezeket igyekeznek orvosolni. Esküvők idején például az ifjú párnak – de csak nekik – megengedik, hogy autóval végigguruljanak a városon, illetve ugyanígy kivétel vonatkozik a temetésekre is.

A leggyakoribb panasz, hogy az autók kitiltása torlódást okozott a városszélén, ahol nincs elég parkolóhely. Többek szerint probléma, hogy nincs megoldva a tömegközlekedés a város szélétől a belvárosig, de azért azt is elismerik, hogy nagyon élhető lett a város autók nélkül. Az óceánparti Pontevedrában elég gyakran esik az eső, ami miatt sokan autóba ültek korábban, ám ezt egyre kevesebben teszik.

A város átalakítását egyébként a helyi önkormányzat önállóan finanszírozta, a régiós, illetve a központi kormányzattól sem kaptak támogatást.

Világ autómentes övezet környezetvédelem közlekedés Spanyolország Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Avatar
2019. október 15. 19:18 Világ

Parmezán a Boeing ellen

A globalizációt az államok tartják fenn, adófizetői pénzekből. Szétverni viszont szándékosan sem lehet, hiába próbálkozik kitartóan Trump elnök.

Torontáli Zoltán
2019. október 14. 06:58 Világ

Miért esélytelen, hogy újra uránt bányásszanak Magyarországon?

A nyugati világ még mindig szokványos árutőzsdei alapokon kezeli az atomerőművek tüzelőanyagát, és szenved, mert a kazah-orosz páros állami hátszéllel kíméletlen árháborúba szorítja.

Hajdu Miklós
2019. október 13. 17:18 Világ

Abban próbáljuk másolni a németeket, ami nekik is egyre kevésbé megy

A német duális szakképzés sikertörténete az utóbbi tíz évben hanyatlásba fordult, a cégek egyre nehezebben tudnak diákokat felvenni.

Fontos

Hajdu Miklós
2019. október 15. 15:19 Közélet

Borkai botrányára valóban felfigyeltek az emberek, és épp a fővárosban szólt nagyot

Valószínű, hogy a szexvideóval, korrupcióval és kábítószerezéssel tarkított botrány tényleg jelentős szerepet játszott a kormánypártok vasárnapi fővárosi kudarcában.

Bucsky Péter
2019. október 15. 06:52 Közélet

Akár akarjuk, akár nem, stadionok nélkül is elkölt a kormány 138 milliárdot sporteseményekre

Ötévente kifizetjük egy olimpia árát, érdektelen sportrendezvényekre.

Jandó Zoltán
2019. október 14. 17:50 Közélet

Fontos döntéseket hoztak a BMW-gyárról az önkormányzati választások előtt

Kormányközeli cég kapott több százmilliós megbízást is a leendő BMW-gyárnak helyet adó ipari parkban, amire 160 milliárd mehet el nehezen átláthatóan.