Hírlevél feliratkozás
Rigó Anita
2018. szeptember 22. 13:12 Világ

Egy spanyol városból teljesen kitiltották az autókat, és egyáltalán nem bánták meg

Van egy nyolcvanezres spanyol város, ahol nem zavar senkit az autók zaja, ugyanis azokat teljesen kitiltották.

Miguel Anxo Fernández Lores 1999-ben lett polgármester, amikor még napi 14 ezer autó ment végig egy-egy úton. Miután Lores átvette a városvezetést, rögtön sétálóutcává alakította mind a 300 ezer négyzetméternyi középkori városközpontot, és gránitburkolattal látták el az utcákat. Később kiterjesztették az autómentes övezetet. Így a belvároson egyáltalán nem lehet áthaladni autókkal, csak a város szélén, illetve a föld alatt kialakított parkolókban lehet otthagyni a járműveket.

Az előnyök pedig szemmel láthatóak. Amellett, hogy 2009 óta egyetlen ember sem halt meg közlekedési balesetben, a széndioxid kibocsátás is 70 százalékkal csökkent. A korábbi autóutak közel háromnegyedét már gyalog vagy biciklivel teszik meg az emberek, és miközben a régió többi városában fogy a népesség, Pontevedrában 12 ezerrel nőtt a lakosok száma. Emellett a plázastopnak köszönhetően a kisvállalkozásoknak is jól megy az üzlet, még a Spanyolországban elhúzódó gazdasági válság ellenére is – írja a Guardian.

Pontevedra Wikipedia

Lores a baloldali Galíciai Nacionalista Blokk tagja, ami ritkaság a szilárdan konzervatív beállítottságú északnyugati régióban. A néhány hónapja lemondott Mariano Rajoy miniszterelnök is Pontevedrában született, igaz, a polgármester szerint ő maga nem sokat érdeklődött a helyi városrendezés iránt, amivel Pontevedra egyébként számos díjat nyert.

Vannak persze panaszok is a rendszer ellen, ám ezeket igyekeznek orvosolni. Esküvők idején például az ifjú párnak – de csak nekik – megengedik, hogy autóval végigguruljanak a városon, illetve ugyanígy kivétel vonatkozik a temetésekre is.

A leggyakoribb panasz, hogy az autók kitiltása torlódást okozott a városszélén, ahol nincs elég parkolóhely. Többek szerint probléma, hogy nincs megoldva a tömegközlekedés a város szélétől a belvárosig, de azért azt is elismerik, hogy nagyon élhető lett a város autók nélkül. Az óceánparti Pontevedrában elég gyakran esik az eső, ami miatt sokan autóba ültek korábban, ám ezt egyre kevesebben teszik.

A város átalakítását egyébként a helyi önkormányzat önállóan finanszírozta, a régiós, illetve a központi kormányzattól sem kaptak támogatást.

Világ autómentes övezet környezetvédelem közlekedés Spanyolország Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2019. november 20. 15:01 Világ

Egyre erősebb szélnek örülhetnek, ahol termelnek vele energiát

Évtizedeken át keresték, hogy minek tudható be a szélerősség gyengülése a 80-as évektől kezdve, ebben az évtizedben viszont megfordult a trend.

Jandó Zoltán
2019. november 19. 17:30 Világ

Magyarország nem nyert a nagyhatalmak háborúján, bezzeg a csehek és a szlovákok

Bár az Egyesült Államok külkereskedelme elég látványosan átalakult a Kínával folytatott kereskedelmi háború miatt, Magyarország ebből nem tudott profitálni.

Hajdu Miklós
2019. november 19. 10:16 Világ

Lehet irigyelni a skandináv városokat, de lemásolni aligha

A skandináv városok rendre kiválóan szerepelnek az élhető településeket bemutató ranglistákon.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. november 20. 16:23 Vállalat

Az állami média állami hirdetésein is Mészáros Lőrinc és köre keres

Az állami média reklámbevételének 12 százalékát tarthatja meg az a Mészáros Lőrinchez köthető cég, amely megnyerte az MTVA közbeszerzését.

Bucsky Péter
2019. november 19. 06:59 Közélet

Hatmilliárdos gödörből kell kihúzni Tarlósék elfuserált projektjét

Még a tesztkapukat is leszerelik a bedőlt e-jegyrendszer után, 8,6 milliárdért cserébe két szervere és pár kétséges hasznú szoftvere marad a BKK-nak.

Jandó Zoltán
2019. november 18. 06:47 Közélet, Vállalat

Mészároséknak már 410 milliárdnyi cégvagyonról van papírjuk, de ennél is többet halmoztak fel

Kétszázmilliárd forintra értékelték fel Orbán Viktor barátjának családi cégét. A felcsúti gázszerelő nagyjából az 1200. leggazdagabb ember lehet a világon.