Az elejétől tudni lehetett, hogy a járvány és a bezárkózás nem tesz jót a gazdaságnak. Az sem volt meglepetés, hogy a növekedésre kihegyezett startupok különösen rosszul jönnek ki a karantén időszakából. Kivéve, ha történetesen videokonferenciával vagy ételkiszállítással foglalkoznak.
Az elektromos és az önvezető autós startupok a fenti kategóriák egyikébe sem tartoznak. Ráadásul viszonylag drága jószágokat állítanak elő egy olyan világban, amikor az emberek a megtakarításaikat inkább létfenntartásra fordítják. Ennek megfelelően nehéz időszak várhat a korábban meredeken emelkedő szektorra.
A Faraday Future – amely valószínűleg a legmenőbb nevű elektromos autós startup – különösen megszenvedte az elmúlt két hónapot. A bajaikat viszont nehezen tudják a koronavírusra visszavezetni. A pénzügyi problémáikat inkább az okozta, hogy a hitelből finanszírozott, egyebek mellett okostelefonokat és informatikai szolgáltatásokat kínáló LeEco bedőlt. A két cég közti kapcsolatot Csia Jüe-ting (Jia Yueting), az alapító jelenti, akinek dollármilliós vagyonából indult el a Faraday Future is. A LeEco hitelezői elfogadták Csia részesedését az elektromos autógyártóban, azonban ez utóbbi cég sem áll egészen biztosan a lábán.
Az FF91 nevű luxus SUV kifejlesztésébe beleöltek 1,7 milliárd dollárt, és a cég saját számításai szerint további 850 millió dollárra lenne szükségük a sorozatgyártás beindításához. Illetve az sem ártana, ha a cég tőzsdére tudna menni, ám ehhez életjeleket kell adnia. A Faraday Future-t végül az adósságok újrastrukturálása, a Trump-féle Paycheck Protection Program és a jószerencse húzta ki a bajból. Csia csendesen csődbe megy a háttérben, és úgy néz ki, hogy a hitelezők megmenthetik a céget. Vagy legalábbis megpróbálhatják.
Colin Furze brit youtuber mindent megépített már, ami egy igazán bolond, de barkácsolni szerető britnek eszébe juthat. Próbálkozott a világ leggyorsabb vécéjének legyártásával – ezt a rekordot nem ő tartja -, de a leggyorsabb babakocsinál ő szerepel a Guinnes Rekordok Könyvében. Eszénél lévő ember nem is próbálja megdönteni, mert a fene se akar 86 kilométer per óránál nagyobb sebességgel libegni egy túlzásba vitt babakocsi mögött.
A leggyorsabb porszívó azonban nem Furze kezei között készül. James Dyson brit milliárdos és brexiter, aki a porzsák nélküli porszívó feltalálásából lett nagyon gazdag, majd további légtechnikai és egyéb aerodinamikai újdonságokat hasznosító találmányokkal növelte tovább a vagyonát. Dyson 2017-ben jelentette be, hogy elektromos autó fejlesztésbe vág, ha már 2015-ben vásárolt egy akkumulátorgyárat.
A kétmilliárd dolláros befektetésből létrehozott cég 2021-re ígérte az első kocsit, amit a fantáziadús N526 kódnéven emlegettek. Dyson SUV-ot tervezett, hét üléssel, közel ezer kilométeres hatótávval és 4,8 másodperces gyorsulással nulláról százra. Ezzel szemben az történt, hogy Dyson elköltött durván 600 millió fontot (760 millió dollár), majd mielőtt az első prototípus elkészült volna, feladta a tervet. A projekt leállítását már a vírus előtt bejelentette a milliárdos, de csak most kezdett beszélni a döntés mögötti okokról.
A bukás oka az volt, hogy Dyson szerint a kocsinak 150 ezer fontba, azaz nagyjából 183 ezer dollárba kellett volna kerülni ahhoz, hogy nullszaldós legyen. Összevetésként, a minden extrát tartalmazó, önvezető technológiás (még ha a teljes önvezetés nem is működik még) Tesla Model X hétüléses verzióját is meg lehet úszni 117 ezer dollárból. Ennél csak akkor lenne olcsóbb, ha lenne a Dyson cégbirodalmon belül benzines autókat gyártó egység, ami életben tartja a villanyautós kísérletezést. De nincs.
Az amerikai Riviant is várta idén egy hidegzuhany: a lassuló autópiacra való tekintettel a Lincoln jelezte a startupnak, hogy a partnerséget nem kell annyira elsietni. A Lincoln a Ford luxusmárkája, szóval nem kis vállalat jelentette be, hogy az e-autót hátrébb sorolta a prioritások között.
A Ford annyit kommunikált, hogy az együttműködés nem szűnik meg. A cég 500 millió dollárt fektetett a Rivianba, egy ilyen elkötelezettségből nem is lehet azonnal kiszállni. A fejlesztés viszont csúszik. Pedig a Riviannak igencsak jót tenne, ha a skateboard platform nevű – a saját fejlesztésű terepjárókhoz is alkalmazható – padlólemeze és a hozzá kapcsolódó hajtáslánc tömeggyártásba kerülne. Erre a platformra épül az R1T pickup és az R1S SUV is, de egyelőre Lincolnból vagy Fordból többet adnak el, mint Rivianból. Különösen, hogy ennek a két autónak a piacra dobása is csúszik 2021-re a vírus miatt.
A startuplétet már kinövő Tesla szerencsésen vészelte át a válságot, pedig Elon Musk, a cég vezére elszabadult hajóágyú módba váltott. Hol a gyárbezárásokat előíró törvényhozókat vagy a járványügyi szakembereket fasisztázta le a Twitteren, hol a gyár újranyitását követelte. A napokban még az Amazon versenyjogi alapon történő felszeletését is javasolta a törvényhozóknak.
A cég viszont átvészelte a járványt és Musk ámokfutását is. Az önvezető funkciós – azaz komoly extrákkal rendelkező – autóik árából ugyan engedniük kellett egy keveset, de a megrendelések és az üzleti tervek szerint a Teslának jó éve lesz. Annak ellenére, hogy az IHS szerint az Egyesült Államokban idén 22 százalékkal kevesebb autót adnak majd el év végéig, mint a megelőző évben.
A startupokal szemben a Volkswagen előtt kirajzolódik egy egészen járható út. A német autóipari lobbi ellenében úgy határozott a kormány, hogy a gazdaságot megsegítő lépések közé egy a tiszta, környezetbarát autózást segítő programot is felvesz. Így igazán azok a gyártók járnak jól a segélycsomaggal, akik elektromos autót tudnak a piacra dobni. Közben pedig a SUV kategóriás autókra kivetett adó nő.
A németek követő pályán vannak, a franciák hamarabb jelentették be, hogy a tiszta autózást akarják segíteni. De ez szinte mindegy is, ha a végén a Volkswagen (és a Tesla) jár vele jól. A német programban benne van az elektromos autók áfájának csökkentése, a benzinkutak kötelezése arra, hogy elektromos töltést is biztosítsanak, illetve jelentős, hatezer eurós állami támogatás a 40 ezer eurónál olcsóbb villanyautókra. (Ez a korábbi 3 ezer eurós gyártói támogatáson felül értendő.)
Jelenleg ebbe a csomagba a Tesla Model 3, a BMW i3, a Renault Zoe, a Peugeot elektromos 208-asa, valamit a Hyundai és a Kia villanyautói férnek bele. Na meg a Volkswagen megjelenés előtt álló ID3-asa, amely azonban egyelőre – a kiszivárgott információk szerint – szoftverhibák miatt nem kapható.
Tech
Fontos