Ha újranyitnak az éttermek, könnyen lehet, hogy a vendégeket a bejáratnál egy alkalmazott fogja várni. „Mielőtt belép, kérem olvassa el és írja alá az alábbi nyilatkozatot” – mondja majd az alkalmazott, és az alábbi szöveget teszi elénk:
Alulírott jogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy ennek a nyomtatványnak a kitöltése előtti 14 napban nem volt pozitív koronavírus-tesztem, nem észleltem magamon a koronavírusra utaló tünetek egyikét sem, nem jártam Magyarországon kívül, és nem voltam közvetlen kapcsolatban olyan személlyel, aki tudomásom szerint koronavírussal fertőzött, illetve Magyarországon kívül tartózkodott az elmúlt 14 napban.
Ezután az éttermi alkalmazott, aki magától értetődően maszkban áll a bejáratnál, megméri a testhőmérsékletünket, arra kér, hogy fertőtlenítőszerrel mossunk kezet, esetleg a teljes ruházatunkat is lefertőtleníti, és ha nincs nálunk maszk, akkor ad egyet, mert azt kötelező viselni a beltérben. Ez lehet a belépés szokványos menete a poszt-koronavírus időszakban.
A koronavírus-járvány (első?) csúcsán túljutott ázsiai országokban az ehhez hasonló protokollon ma már senki nem lepődik meg.
David Chang, a Momofuku vendéglátóipari csoport alapítója, ismert amerikai tévés celeb a múlt héten Twitter-bejegyzésben kért segítséget az ázsiai kollégáitól, mert nem tudta pontosan elképzelni, milyen szabályok várnak a szektorra, ha a járvány ugyan még nem múlt el, de megnyithatnak az éttermek.
A válaszokból kiderül, hogy Kínában, Hongkongban és Tajvanon általában helyi szabályokat hoznak, és ezek olykor elég eltérőek, de nagyjából az alábbi közös vonásokkal jellemezhetőek:
A vendégek egészségi állapotát a belépés előtt ellenőrizik, a lázmérőzés szinte mindenhol kötelező, de a tünetekre irányuló kikérdezés is gyakori.
A személyzet tagjainak és a vendégeknek is mindig maszkot kell viselniük, a vendégek csak addig vehetik le, amíg esznek.
Általában senki sem ülhet-állhat egymástól 1,5 méternél közelebb.
Az asztaloknál többnyire legfeljebb négy fő ülhet egyszerre.
Sok helyen csak minden második székre engedik ülni az embereket, vagyis közvetlenül egymás mellé nem, ahol pedig mégis megengedik ezt, ott plasztik vagy akár átláthatatlan elválasztókkal különítik el a vendégeket.
Távozás után az asztalokat már nemcsak szokásos módon letörölgetik, hanem mindig alaposan fertőtlenítik.
Ezek az általános szabályok, amelyeket az egyes éttermek a saját, gyakran még szigorúbb intézkedéseikkel egészítik ki.
Az alábbi felvételen például az látszik, hogy a pincér a vendég asztalánál, a vendég szeme láttára fertőtleníti a tányérokat és az evőeszközöket.
Staff disinfect tableware and cutlery in front of you at your table. pic.twitter.com/1cS4pcztKE
— Paul Lin (@tribal) April 18, 2020
Van olyan gyorsétterem, amely azt kéri a vendégeitől, hogy a belépés után először foglaljanak helyet, és a mobiljukon keresztül rendeljenek ételt, vagyis ne álljanak sorba.
Néhány étterem eldobható papírzacskókat tart az asztaloknál, amelyekbe a vendégek elhelyezhetik a maszkjaikat, amíg esznek.
Az étteremtulajdonosok elég nehéz helyzetbe kerülnek. Ha lezárják a székek felét, akkor azt a bravúrt kellene végrehajtaniuk, hogy a korábbi kapacitás felével működnek, gyakorlatilag vátozatlan főbb fix költségek (bérleti díj, fajlagos alapanyag- és rezsiköltség, bérek) mellett.
Ha viszont szeretnék megtartani a járvány előtti éttermi kapacitást, akkor legjobb esetben is plexivel elválasztott kisebb boxokba kell terelni a vendégeiket, és ez lehet, hogy nem lesz népszerű megoldás.
Élet
Fontos