Két és fél évtizede egy 24 négyzetméteres a budapesti Váci úton található üzletben két férfi elkezdett különböző vasút modelleket, műanyag maketteket és távirányítású repülőket árulni. A vállalkozásnak valójában három tulajdonosa volt, de a bolt ekkor még nem tudta kitermelni mindhármuk bérét, így egyikük csak hónapokkal később lépett ki korábbi munkahelyéről, és ment át a modell-üzletbe. A kis boltból induló vállalat ma már az egyik leginkább meghatározó hazai játék-nagykereskedő, amely éppen most olvasztotta magába az ország elsőszámú játék-webáruházát is, és éves szinten milliárdos bevételt csinál.
A Modell és Hobby-t 1994-ben alapították. A három tulajdonos összesen 2 millió forint saját indulótőkét dobott össze*ennek egy része apport volt, illetve felvettek még egymillió forint hitelt is, hogy ha valaki belép a kis boltba, akkor az ne tűnjön annyira üresnek, elég széles legyen a választék.
A vállalkozás ötlete Végh Tamástól származott, akinek volt modellező múltja, és korábban néhány évet már dolgozott is üzletkötőként. Ezen kívül azonban a nulláról kellett felépíteniük mindent, többek között a beszállítói és vevői kapcsolatokat is. A beszállítók ügyében – ahogy abban az időben több ebben a szektorban ténykedő induló magyar vállalkozás is – a nürnbergi kiállításon próbáltak szerencsét.
„Nagyon szerencsés időszakban indultunk. Ekkor még meg lehetett csinálni, hogy ismeretlenül odaléptünk különböző cégek képviselőihez Nürnbergben, és azt mondtuk nekik, szeretnénk Magyarországon forgalmazni a termékeiket. Mivel sok szereplő nem volt a piacon a kilencvenes évek közepén, akkor még nem hajtottak el minket, mint ahogy vélhetően ma tennék”
– idézte fel a kezdeti időket Végh Tamás.
A vállalat több nagy nemzetközi céggel is meg tudott így állapodni, és közülük jó néhánnyal ma is együtt dolgoznak. Bár konkurensek már ekkor akadtak – egy korábbi állami céget megvásárló osztrák cég például azzal indult, hogy saját irodaházat épített magának – a verseny még nem volt annyira öldöklő. A Nürnbergben sikeresen tárgyaló kis magyar cég pedig szépen növekedésnek indult.
Az első évben 11 milliós árbevételt csináltak, aminél ugyan ma egy nap alatt nagyobb forgalmat hoznak össze,
de akkor ez kizárólag a modell-szegmensben nagyon szép eredménynek számított.
Az első időszakban még mindenki mindent csinált a cégnél. Álltak pultban, jártak ki autóval vevőkhöz, intézték az adminisztrációt. A beszerzés ugyanakkor többnyire a németül legjobban beszélő tulajdonos, Kocsis Árpád feladata lett. Nagyjából havonta egyszer, egy hétfőn elindult egy kis furgonnal nyugatra, a német és osztrák partnereknél összeszedte az árut, majd a határon beállt vámkezeltetni a termékeket, és valamikor szerdán vagy csütörtökön hazaért.
Az így vásárolt modelleket, maketteket, egyéb árukat aztán vagy a saját boltjukban értékesítették, vagy egy idő után játékboltoknak szállították ki az ország különböző pontjaira, eleinte szintén a saját autóikkal. Azaz viszonylag hamar elmozdultak a nagykereskedelmi irányba, felismerve, hogy érdemben csak így tudnak növekedni.
A nyugati utakhoz használt furgont hamarosan kisteherautóra cserélték, de a kinti partnereknél így sem igazán számítottak fontos vevőnek.
„Emlékszem, valamikor a kilencvenes évek végén az egyik beszállítónknak elkezdtük fejtegetni, hogy többet is tudnánk értékesíteni, és mondtunk egy számunkra nagyon nagynak tűnő számot. Először nem is reagált érdemben, majd amikor másodszor is elismételtük, annyit mondott, hogy rendben, akkor egyik nap beindítja majd fél órával előbb a gyártósort” – meséli Végh Tamás.
A kilencvenes évek végére eléggé egyértelművé vált, hogy azoknál a termékeknél, amelyekkel indultak, van egy korlátja a növekedésnek, ezért 2000-ben úgy döntöttek, hogy szélesítik a kínálatot, és nyitnak az egyéb játékok felé is. A döntést erősen segítette, hogy a már emlegetett nürnbergi kiállításon összeismerkedtek egy világcégeket képviselő ügynökkel, akinek már ajánlották a magyar vállalatot, és elkezdtek együtt dolgozni.
Ekkor azonban már kizárólag nagykereskedelemben gondolkodtak. A modell boltot, illetve boltokat (a csúcson ugyanis négy üzlete is volt a cégnek) megtartották ugyan, de a többi játéknál már csak viszonteladóként működtek: behozták az ügynökkel egyeztetett nyugati játékokat, és kiszállították a kiskereskedőknek.
A megnövekedett kínálat miatt ugyanakkor a korábban elég kezdetleges logisztikai megoldásokat is újra kellett gondolni. A Váci úti bolt kétszer két méteres raktárát ekkor már rég kinőtték, egy idő után pedig az üzlet mögött bérelt, nagyjából 20 négyzetméter is kevés lett, ahogy a második bolt tárolásra alkalmas területe is, így elkezdtek raktárakat bérelni a városba. A saját kisteherautós nyugati beszerzőutakat pedig felváltották a szerződéses szállítmányozók kamionjai.
A kínálat bővítésének köszönhetően a 2000-es évek elején is szépen nőtt az árbevétel, ám ekkor főleg még kisebb boltokkal dolgoztak együtt, a nagy hipermarketekhez és egyéb láncokhoz nem igazán lehetett bejutni. Ebben 2006-ban Thomas a gőzmozdony hozott áttörést. A népszerű rajzfilm-karakterrel korábban is próbálkoztak cégek a hazai piacon, de valamiért nem jártak sikerrel. Az öt legnagyobb gyártóból három termékeit is forgalmazó
Modell és Hobby azonban megállapodott a Minimax-szal arról, hogy támogatják a sorozat műsorra tűzését a gyerekcsatornán, ezzel pedig Thomas és barátai berobbantak a magyar köztudatba.
„Egy időben mindent el lehetett adni, ami kék volt, annyira mentek a Thomasos termékek. Ez pedig megnyitott új ajtókat is előttünk” – mondta Végh Tamás. A cég ez idő tájt kezdett el szállítani a Müllernek, az Auchannak és a Tescónak is.
A 2008-as válság mutatta meg igazán, hogy mennyire jó ötlet volt bővíteni a termékpalettát. A krízis hatására ugyanis a cég hagyományos üzletága, a modell divízió összeomlott, és igazából azóta sem állt talpra teljesen. Ehhez persze hozzájárult az is, hogy időközben az áfa-emelések miatt a magyar kereskedők versenyképessége romlott a külföldiekhez képest, márpedig ma már viszonylag könnyen lehet például terepasztalt más országból rendelni. Mindenesetre mostanra a játék üzletág részesedése a forgalomban 80 százalékra emelkedett.
Ebben persze az is szerepet játszott, hogy egy idő után a kiskereskedelem, azon belül is az online értékesítés felé is nyitott a Hobby és Modell. A 2010-es évek elején maguk is elkezdtek működtetni webáruházat, de hamar felismerték, hogy ennek csak úgy van értelme, ha vagy összeszednek egy csapatot és nulláról felépítenek egy teljesen új divíziót, vagy vesznek egy már működő piaci szereplőt. Végül az utóbbi mellett döntöttek, és így vásárolták meg 2016-ban az ország akkor már vezető játék-webáruházát, a Játéknet.hu-t.
A Játéknet.hu története ugyan egy évtizeddel később indult, de hasonlóan érdekes. A céget két család alapította, az egyiküknél a kisgyerekek miatt volt aktuális a játéktéma, míg a másik az online világban volt járatos. Ma már hihetetlen módon korábban szoftvereket értékesítettek interneten keresztül, de nem úgy, ahogy ezt ma tennék, hanem CD-n kiszállítva a programot. A szoftvernet névre hallgató szolgáltatás alapjain 2005-ben indították el a Játéknetet, ami nagyon hamar akkora siker lett, hogy messze túlnőtte az eredeti tevékenységet. A versenyelőnyük az volt, hogy a konkurenseknél sokkal gyorsabban szállítottak ki, és ezt azóta is igyekeznek tartani.
A vállalat olyan dinamikusan növekedett, hogy 2013-ban a Deloitte Fast 50 listáján bekerült a közép-európai régió tíz leggyorsabban fejlődő technológiai vállalata közé.
A társaság egy idő után ráadásul nem csak organikusan bővült, hanem elkezdte magába olvasztani a konkurenseket is. Összeálltak például a tulli-hu-val és felvásárolták a gyerekjátékok.hu-t is.
Utóbbi tranzakció környékén érkezett a céghez a multi világból Őri Gergely, akit a tulajdonosok részben azért hívtak, mert felismerték, hogy a Játéknet ekkorra már túlnőtt egy családi vállalkozás méretén és szerették volna tapasztalt menedzserre bízni az irányítást. Emellett azonban már ekkor megfogalmazódott bennük az is, hogy idővel túladnának a cégen.
Ez 2016-ban történet meg, ekkor vásárolta meg a Modell és Hobby a webáruházat, illetve webáruházakat. Az összeolvadások és felvásárlások ugyanis nem azt jelentették, hogy mindent egy márkanév alá tereltek be: az egyes honlapok párhuzamosan működtek, és bár a vevőket már ugyanabból a raktárból szolgálták ki, az árakról, az akciókról, a promóciókról mind-mind az egyes webáruházak menedzserei döntöttek. Azaz bizonyos szinergiákat kihasznált a cég, valójában azonban párhuzamosan működtetett, és működtet azóta is több webáruházat.
Ebben a közeljövőben lehet változás, ami nem független attól a szervezeti átalakítástól, ami a Modell és Hobby érkezésével indult. A két céget lényegében négy éve szép fokozatosan gyúrják össze.
Először az alacsonyabban függő gyümölcsöket igyekeztünk leszedni. Összehangoltuk a beszerzést, részben a logisztikát, kihasználtuk a Játéknetnél azokat az előnyöket, amiket a Modell és Hobby tapasztalata és piaci helyzete jelentett
– magyarázza Őri Gergely.
A két cég azonban egészen 2020 elejéig hivatalosan külön működött. Végül azért döntöttek úgy, hogy változtatnak ezen, mert az egymás közötti értékesítés a transzfer-ár és kapcsolt vállalkozásokra vonatkozó szabályok miatt nagyon megbonyolította az életüket. Első lépésben még 2019 közepén a két cég összebútorozott, így helyileg is már egy irodában működnek, majd ezt követte a cégjogi egyesülés is.
Idén a folyamat lezárása a feladat, aminek két fontos lépése még biztosan van. Egyrészt bevezetnek egy új vállalatirányítási rendszert, ami már a teljes csoport működését képes kezelni, másrészt összevonják a cégek raktárait, hogy minden egy helyre kerüljön. Jelenleg ugyanis Budapest több egymástól távol eső pontján készleteznek, és máshova érkeznek be a külföldi szállítások, mint ahonnan kiküldik a termékeket a vevőknek. Ez pedig nem különösebben hatékony.
A szervezeti egyszerűsítés részeként megpróbálják elengedni az egyik márkát is. A tulli-hu szűnik meg, mivel azt szeretnék tesztelni, hogy miként reagálnak a vásárlók egy ilyen lépésre, át lehet-e őket terelni például a játéknet.hu-ra. Erre különböző akciókkal, kedvezményekkel, vásárolói előnyökkel próbálják majd rávenni a vevőiket.
A tulli.hu márkanév azonban nem szűnik meg teljesen. A csoport ugyanis már külföldre is elkezdett szállítani. Első körben a román piacra léptek be, méghozzá pont a tulli márkanévvel. Romániában is a saját készletekből eredő gyors kiszállítást szeretnék versenyelőnyként használni, ám ez annál nehezebb, minél messzebbről érkezik a megrendelés. Nem elsősorban a szállítási idő miatt, mert ebben még úgy is gyorsabbak, hogy egy országon átutaztatják a terméket. A gond inkább a szállítás költsége, ami jelentősen megdrágítja a termékeket.
Ennek ellenére a terv az, hogy idővel a többi környező országban is megjelennek.
Ha sikerül ezekben az országokban is nagyobb mennyiségben értékesíteni, akkor az egy termékre jutó költségek csökkenthetőek, így a legnagyobb kihívást is kezelni tudják majd. A romániai teszt egyébként elég jól sikerült: onnan már éves szinten 100 millió forint körüli bevételre számítanak.
Vállalat
Fontos