Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. december 25. 07:31 Adat, Vállalat

A moziknak csak azért kell a film, hogy vagyonokat keressenek a popcornon

Meglepően részletesen számolnak be üzleti tevékenységükről éves jelentésükben a legnagyobb hazai moziláncok. A számokból pedig az látszik, hogy egyre jobb biznisz Magyarországon a mozizás, de nem elsősorban a filmvetítések miatt. Bár utóbbi bevétele is szépen nő, az igazán nagy hasznot a kiegészítők és a büfé hozzák.

Nagyot drágult a jegy, de így is egyre többet mozizunk

Már korábban is írtunk róla, hogy hosszú hanyatlást követően a most végződő évtized közepe táján emelkedni kezdett a hazai mozilátogatások száma. Miközben 2005 és 2014 között jellemzően 10 és 12 millió között mozgott ez a szám (már azokban az években, amelyekről van adat), tavaly átlépte a 15 milliót. Ez a 2014-es mélyponthoz képest majdnem 60 százalékos növekedés, és 2001 óta a legtöbb látogató.

 

Csak éppen időközben négyszeresére drágultak a jegyek, azaz a kereslet úgy állt vissza a korábbi szintre, hogy az árak az infláció mértékét messze meghaladva nőttek. Az átlagos fogyasztói árindex alapján ugyanis a 2001-es 403 forintról

mostanra nagyjából 750-re kellett volna emelkednie egy multiplex moziban szombat este a belépő árának, de ehelyett 1560-ra ugrott.

A növekvő keresletnek és jegyáraknak köszönhetően a mozik üzletileg egyre jobban teljesítenek. A tizennégy városban közel másfél tucat Cinema City (CC) mozit üzemeltető I.T. Magyar Cinema Kft. árbevétele például az elmúlt öt évben 13,5 milliárd forintról 20 milliárd fölé nőtt, a nyereség pedig néhány százmillióról közel 5 milliárdra ugrott. Bár a Corvint és öt fővárosi művész mozit fenntartó Budapest Film Zrt. számai nem ilyen szépek, a forgalom náluk is folyamatosan emelkedik, és az előző két évben a korábbi évek vesztesége is nyereségbe fordult.

Filmhez popcornt, vagy popcornhoz filmet?

A bővülés azonban csak kisebb részben köszönhető maguknak a filmeknek, a vetítésekből származó bevétel részesedése ugyanis a Cinema Citynél elég látványosan, a Budapest Film Zrt-nél pedig csak kisebb mértékben, de folyamatosan csökken az árbevételen belül. Ezzel párhuzamosan pedig a büfék egyre nagyobb részét hozzák a pénznek. A Cinema City láncnál például már a bevétel több harmada származik innen, miközben ugyanez az arány öt éve 27 százalék volt. A Budapest Filmnél ugyanebben az időszakban 13-ról 20 százalékra nőtt a büfébevétel aránya.

 

Ennek a jövedelmezőségre is jótékony hatása van, a mozikban ugyanis

a büfé az igazi fejőstehén. A mozik két és félszeres, háromszoros áron adják el itt az ételt-italt.

A CC például úgy csinált tavaly közel 7 milliárdos forgalmat a büféiben, hogy az eladott áruk beszerzési értéke csak 2,1 milliárd forint volt. A Budapest Film Zrt-nek pedig 255 milliót hoztak büfék, miközben árukra és anyagokra csak 100 milliót szántak.

Ezzel szemben a filmeknek igen komoly költségei vannak. A Cinema Citynél filmkölcsönzésre 5,2, bérleti díjakra 1,8, a névhasználatra 1,2 milliárd ment el, de a mozik üzemeltetési díja, és az átalakítással kapcsolatos tanácsadás is masszív százmilliókat vittek el.

Nem csak a pattogatott-kukoricára és nachosra tesznek brutális árrést a mozik, az egyéb kiegészítőkön is jól keresnek.

 

A 3D-s szemüvegekért például tavaly 208 millió forintot fizettek a Cinema City mozikban a látogatók, miközben a beszerzési értékük 64 millió volt. Ráadásul a mozi egyre olcsóbban veszi a szemüvegeket, miközben a bevétele nem csökken érdemben: 2016-ban például szinte pontosan ugyanannyi folyt be ebből a forrásból, mint tavaly, de akkor még 107 millióra rúgtak a költségek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Vállalat Budapest Film Zrt. cinema city mozi pattogatott kukorica Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 18. 11:30 Adat

Szlovákia előttünk van az egészségügyi költésekben, Románia és Lengyelország mögöttünk

Ha az országok saját lehetőségeihez viszonyítunk, az egészségügyre legkevesebbet áldozó öt uniós ország között van hazánk.

Váczi István
2024. november 15. 12:49 Adat, Közélet

Nem látszik a béke a jövő évi magyar költségvetésen

Elvileg visszavette a kormány a honvédelmi kiadásokat a büdzsé első verziójához képest, de így is kifejezetten sokat szán honvédségi beszerzésekre.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.