Váradi József, a Wizz Air alapító-vezérigazgatója a Bloombergnek nyilatkozott arról, hogy a Lufthansa-vezér Carsten Spohr “hülyeségeket beszélt”, amikor nemrég egy interjúban azzal gyanúsította meg a fapados légitársaságokat, hogy főleg ők adnak alapot az iparág környezetszennyező működésére vonatkozó kritikáknak.
Carsten Spohr nyáron egy svájci lapnak nyilatkozva beszélt arról, hogy szerinte a fapadosok veszteséget termelő járatai felesleges utak iránt tartják fenn a keresletet, amik ráadásul tovább növelik az iparág károsanyag-kibocsátását. Mindez pedig hozzájárul ahhoz, hogy mostanában a légiközlekedési iparág a klímaaktivisták céltáblájává vált.
Váradi szerint valójában éppen hogy a hagyományos légitársaságok járulnak hozzá a szükségtelen repüléshez azzal, hogy a business classon utazókra építik az üzleti modelljüket. Ezeknek az utasoknak ugyanis sokszorosa az ökológiai lábnyoma, mint azoknak, akik turista osztályon utaznak. Ráadásul a hagyományos légitársaságok régebbi, nagyobb fogyasztású és kevésbé hatékony térkihasználású repülőket üzemeltetnek, mint a fapadosok.
“A hagyományos légitársaságok üzleti modelljének két kulcseleme, hogy minél több utas utazzon business class-on, és hogy sok legyen az átszállás: mindkettő alacsony hatékonyságú és környezetszennyező”
– mondta.
A Bloomberg cikke szerint Wizz Air rendelkezik az egyik legjobb egy főre eső szén-dioxid-kibocsátási adattal az iparágban. Ugyanis amíg a Wizz Air járatain egy utasra átlagosan nagyjából 59 gramm szén-dioxid-kibocsátás esik kilométerenként,*Sőt, azóta 56,5 grammra csökkent. a hagyományos járatoknál ugyanez az arány 90 körül van.
Mostanában egyre gyakrabban beszélnek arról, hogy vissza kell szorítani a légiközlekedést, miközben a fejlődő országokban egyre több ember számára válik elérhetővé a szabadidős célú légiközlekedés.
Váradi szerint a kritikák “megmutatják Nyugat-Európa arroganciáját”,
ugyanis a nyugat-európaiak ötször annyit repülnek, mint a kelet-európaiak.
Nem a Wizz Air egyébként az első fapados társaság, ami reagált Spohr nyilatkozatára: júliusban a Ryanair marketing igazgatója, Kenny Jacobs 15 millió német és közép-európai utasnak küldött ki egy e-mailt, amiben felhívta a figyelmet a Lufthansa kibocsátási adataira. “Köszönjük a Lufthansának, hogy segítettek a marketingköltségeink csökkentésében” – mondta Jacobs, és hozzátette, hogy nagyon örülnek az összehasonlításnak.
Becslések alapján 2020-ig a légiközlekedés szén-dioxid-kibocsátása 70 százalékkal fogja meghaladni a 2005-ös szintet, az amerikai International Council on Clean Transportation szeptemberben publikált tanulmánya szerint 2013 és 2018 között 32 százalékkal nőtt a légitársaságok szén-dioxid-kibocsátása. Az Európai Bizottság számítása szerint ha a légiközlekedés egy ország lenne, a 10 legnagyobb kibocsátó közé tartozna, és egy New York-London retúr járat kibocsátása nagyjából megegyezik azzal, amekkora egy átlagos európai egy éves kibocsátása, ami a lakásának fűtése közben keletkezik.
A Business Insider cikkében idézett statisztika szerint a légiközlekedés nagyjából a világ szén-dioxid-kibocsátásának 2-3 százalékát teszi ki, ez az arány az iparág jelenlegi trendjei és a fapadosok erősödése mellett nőni fog: a Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség becslése alapján az utasok száma 2037-ig megduplázódik, és 8,2 milliárdra nő.
Élet
Fontos