Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. november 4. 17:33 Élet

Valószínűleg kitiltják a dízeleket egy brit nagyváros belső részéből

Bristol lehet az első város az Egyesült Királyságban, amelynek belvárosából kitiltják a dízelautókat. A bristoli városháza javaslata alapján reggel 7 és délután 3 között tilos lesz a behajtás a központi zónába. A javaslatról kedden szavaz a képviselő-testület a mintegy félmilliós városban.

A terv alapján a személyautók mellett a magántulajdonban lévő gépjárműveket is kitiltják a zónából, a tömegközlekedésre tehát nem vonatkozik a tilalom. A dízelek kitiltása 2021 márciusától lesz érvényben a tervek szerint.

Az indoklás szerint a tiltásban szerepe volt a 2015-ös dízelbotránynak. Ekkor derült ki, hogy a Volkswagen-csoport – átverve a hatóságokat – sok millió olyan autót adott el, amelyek jóval szennyezőbbek a korábban vallottnál. Az Egyesült Királyságban 1,2 millió ilyen autót adtak el.

Bristolban a légszennyezettség jelentős probléma, évente háromszázan halnak meg légzőszervi betegségekben. A légszennyezésnek az összes haláleset 8,5 százalékában lehet része a város tavalyi beszámolója szerint. Ebből az is kiderül, hogy a nitrogén-dioxid – amelyet leginkább a dízelmotorok juttatnak a levegőbe – szintje meghaladta az európai uniós határértéket.

Bristol amiatt is tűnik jó helyszínnek a tiltás bevezetésére, mert az autóknak már most viszonylag alacsony szerepe van a városban. Bristol egyike annak a hat városnak az Egyesült Királyságban, ahol az összes utazás felét gyalog, biciklivel vagy tömegközlekedéssel teszik meg.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOslo példáján elképzelheted, hogy milyen lenne a sétáló BudapestNem sétálóutcákat építettek és nem tiltották ki az autókat, azok mégis eltűntek a belvárosból. Ha nem is közvetlenül, de rengeteg ötletet lehetne Budapestre szabva átvenni, hogy élhetőbb legyen a város.

A tervezett döntésnek két jellemző kritikája van. Egyrészt túl kevés időt, nagyjából másfél évet hagytak a hatályba lépésig. A brit autóvásárlások nagyjából 25 százalékában adnak el dízelautót, így sokan az új autójukat cserélhetik le. Másrészt a döntés a szegényebb réteget érintheti érzékenyen, amelynek nagyobb problémát jelentene egy autó lecserelése.

A bristoli városháza emiatt anyagi támogatást nyújtana a rászorulóknak a régi dízelautóik lecserélésére. Ugyanakkor ehhez a lépéshez fűződik a tervezet ellentmodásos része. A dízelautókat tiltó zóna körül ugyanis egy tágabb övezetet is létrehoznának. Itt behajtási díjat kellene fizetnie a dízeleknek, de nem a személyautóknak, hanem a buszoknak, taxiknak és teherautóknak. A személyautósok azért mentesülnének a fizetés alól, hogy az átlagembereket ne sújtsák aránytalanul. Ezt viszont többen kritizálták, mert pont a személyautók a legnagyobb szennyezők az Egyesült Királyságban.

Lila vonal jelzi azt a zónát, ahová dízelautóval nem lehet bemenni. Rózsaszínnel pedig azt, ahová behajtva díjat kellene fizetni a szennyező járműveknek, kivéve a személyautókat. Forrás: Facebook/Bristol City Council

A világ számos városában az elmúlt években korlátozták vagy korlátozni tervezik az autóforgalmat. Németországban számos város központjából tiltják ki a dízelautókat, Oslóban az egész belvárost az autósok kárára alakították át, míg Brüsszelben épp a napokban jelentették be, hogy 2030-ra az összes dízelautót kitiltják, 2035-re pedig a benzineseket is.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Bristol dízelbotrány Egyesült Királyság tömegközlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 15:11 Élet, Pénz

Alig érdekel valakit a 3+3 millió forint otthonfelújítási ingyenpénz

Körülbelül 1,5 millióan lehetnek jogosultak a támogatásra, 20 ezren meg is kaphatnák, de egyelőre csak 4500-an jelentkeztek érte.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

Fontos

Holtzer Péter
2024. november 23. 06:07 Podcast

Sokkal jobban is lehet segíteni a középiskolásokat a pályaválasztásban

Pályaorientáció alatt leginkább egyszeri ismeretátadást szoktak érteni, pedig fontos lenne a diákokat végigkísérni a 9. osztálytól érettségiig.

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.