Lassan minden magára valamit is adó autógyártó megjelent már egy rendes elektromos autóval. Ha mással nem, akkor legalább egy olyan koncepcióval, amit ki lehet állítani a Frankfurti Autószalonon vagy körbe lehet zavarni a Nürnburgringen. A Porsche a Taycannal mutatta meg, hogy akkor is tud gyors autót gyártani, ha nem használhat benzinmotort. A Tesla egy héttel a Porsche bemutatója után jelentette be, hogy új, fürgébb és gyorsabb hajtásláncot tervezett az autói alá.
Mindkét cégnél érdekesebb azonban a Hyundai, ami retró izomautóra hajazó tervvel mutatkozott be. Az egyszerűen csak 45 néven emlegetett ezüst testű, pimaszul pislogó LED-világítású kocsi legjobban a márka egyik első autójára (Pony Coupe) emlékeztet. Van benne még tán egy kicsi a Vissza a jövőbe filmekből ismert DeLoreanből, és ha nagyon bele akarjuk látni, akkor a nyolcvanas évek sci-fije is visszaköszön Mad Max-estül.
A Hyundai 45 amellett, hogy megdobogtatja az ember szívét, egy dolog miatt fontos. Szégyenérzet nélkül retró. Nem úgy utal egy múltbéli formatervre, mint a VW Beetle vagy az új Minik tették, hanem – jobb kifejezés híján – fullba nyomja. A Pony Coupét egyébként valójában az Italdesign tervezte meg a legelső Hyundait felhasználva. De a gyárnak annyira megtetszett, hogy az 1974-es Torinói Autóshow-n bemutatott koncepcióra ráíratta a nevét.
VW: Sehr geehrte Damen und Herren, régen mi cukik voltunk
A Volkswagen már korábban rájött arra, hogy a retródivatot valamilyen módon meg kellene lovagolni. A kétségtelenül kult státuszú Transporternek elkészítették az elektromos verzióját. De a mai Transporterről az embereknek nem a hippik jutnak eszükbe, még csak nem is a #vanlife hashtaget használó, T3-as furgonokban élő nomád influencerek. Koncepcióautóként megszületett az ID. Buzz nevű járgány, ami a hippibusz forma jegyeiből idéz meg annyit egy modern formatervben, hogy mindenki összekapcsolja a legendás autót napjaink Volkswagenjével. Az ID plaform azóta tovább fejlődött, 2020-ra várható az ID.3 nevű, durván Golf méretű, ám annál futurisztikusabb külsejű autó szériagyártása.
Emellett azonban egy kevesebbeket megmozgató, ám érdekes bejelentést is tett a cég. A Volkswagen partnerségre lépett a német eClassics céggel, hogy villanyosra konvertálják a klasszikus Bogarakat és Transportereket. A motort, akkumulátort, hajtásláncot a Volkswagen biztosítja az operációhoz, a szerelést, vágást, hegesztést az eClassics műhelyében végzik. És hogy az érdeklődés a tetőfokára hágjon, azt is kilátásba helyezték, hogy hasonló gyári konverziós kiteket készítenek a Porsche 365-ösökhöz is.
Könyvet töltene meg, hogy hány különböző Bogár tuning irányzat van az egyszerű gyári állapotra való visszaállítás és a szélsőségesen szuicid, négykerék-meghajtású kaliforniai Baja Bug vonulat között. A gyári átalakítás az előbbihez van közelebb: az E-Up! kisautóból származó hajtáslánc 200 kilométeres hatótávot és 80 lóerőt ígér. Nulláról nyolcvanra pedig nyolc másodperc alatt gyorsul. Magyarul nem fogja letépni a sofőr fejét a gyorsulás, de új életre kap a Bogara. Ha pedig a Transportereket is vállalni fogja a cég, akkor a #vanlife is kaphat egy zöldebb – és kevésbé szervizigényes – árnyalatot.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy nem a Volkswagen az első, amely gyári konverziót kínál régebbi kocsijaihoz. Az Aston Martin jó egy évvel megelőzte őket, de a cég ajánlatában annyi kivétel van, hogy már csak ezért is érdemes beszélni róla. Kezdésként, kizárólag a DB6 Volante II típusra vonatkozik a program. Ez a James Bond-féle szürke DB5 utódjának egy eleve limitált kiadása. Összesen 140 darab Volante készült, Mk2-es verzióból pedig összesen 38 darab létezik. Manapság egy szépen felújított példányért egymillió fontot (372 millió forintot) is elkérnek, ami mellett már igazán fel se tűnik a konverzió 200 ezer fontos ára.
A 74 millió forintos átalakítást az Aston Martin veterán autókkal foglalkozó műhelyében végzik. Az autó veterán státusza nem sérül, igény esetén még vissza is lehet alakítani benzinessé a gépet.
Hasonló csomagot állított össze a Jaguar is, ami a minden idők egyik legszebb autójának kikiáltott E-Type villanyosítására dolgozott ki gyári megoldást. A visszaalakíthatóság ebben az esetben is garantált. Ami azzal is jár, hogy az elektromos motor teljesítményét korlátozzák, nehogy kárt tegyen a hatvanas évekből származó fékrendszerben és alvázban. Erőtlennek még így sem lehet mondani a villanyos veteránokat, a Jaguárban közel 300 lóerő van, az Aston Martin is hasonló teljesítményt céloz.
A gyári átalakítási lehetőségek előtt voltak már kisebb, manufaktúra jellegű cégek, amelyek vállaltak konverziókat. Ezek vagy kereskedelmi forrásból beszerezhető alkatrészekből összerakott saját fejlesztésű, vagy pedig széttört Teslákból kibányászott hajtásláncokat használnak fel. Ezekről a kezdeményezésekről korábban már írtunk is.
A Tesla-barkácsolás amúgy is népszerű az interneten. A Rich Rebuilds Youtube-csatorna gazdája, Rich Benoit már több vízkáros, megtört, így-úgy tönkretett kocsit hozott vissza az életbe. Emellett épített hotrodot, mutatott be az ötvenes évekből a 2010-es évekbe feltuningolt klasszikus kocsit, és fel is gyújtott pár működőképesnek tűnő, de végzetes hibát rejtő alkatrészt.
A gyári tuning megjelenése a teljesen barkács és a drága kézműves megoldások között azért üdvözlendő, mert újabb tulajdonosokat nyerhet meg az elektromos autózásnak, bár igaz, hogy nem ez a legnépesebb csoport. A jól szituált gyorshajtó családapák, a minél zöldebb megoldásokat kereső jómódú emberek számára már van elektromos autó. Versenygépből még válogatni is lehet, sőt a városi szaladgálásra tervezett kisautók kategóriájában is több pályázó van.
Ahhoz viszont idő kell, hogy a mindenes igásló kategória – szóval a melós Astra – is létrejöjjön. A hagyománytisztelő elektromos autó kategóriával ugyanakkor legalább az autórajongást sikerül átmenteni az új korszakba. Mert amellett, hogy egy kocsi elvisz A-ból B-be, ideális esetben mozgó szobor is. Ha a szoborságot el tudjuk választani a benzines hajtástól, könnyebbé válik az átmenet.
Tech
Fontos