Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. szeptember 1. 13:22 Élet, Világ

Az elektromos óriásdömper több áramot termel, mint amennyit fogyaszt

A svájci Vigier Ciments cementgyár vett egy hatalmas méretű elektromos dömpert, és azzal szállítja a mészkövet a bányából az üzemébe. A járművet, amelyet a szintén svájci Kuhn Csoport épített Komatsu alapokra, sikerült úgy üzembe állítani, hogy több áramot termeljen, mint amennyit felhasznál.

Az örökmozgót természetesen a cementgyárnak sem sikerült feltalálnia, a többletenergia csak azért keletkezik, mert a mészkőbánya jóval magasabban fekszik mint az üzem. A dömper üresen megy fel a bányába, de mészkővel megpakolva jön le a hegyről, végig regeneratív fékezéssel, és a nagy tömegkülönbségnek köszönhetően lefelé több áramot tölt vissza az akkumulátorokba, mint amennyit felfelé elhasznál.

Minél nagyobb egy elektromos jármű tömege, annál több energia kell a gyorsításához, de “cserébe” adott sebességnél nagyobb a lendülete (impulzusa), ezért regeneratív fékezéssel is több áramot lehet termelni a mozgási energiájából. A svájci bányában lévő mészkőnek az üzemhez képest helyzeti energiatöbblete van (pusztán azért, mert magasabban fekszik), és amikor a gravitáció hatására a dömper gurulni kezd vele az úton, ennek az energiának a jelentős részéből mozgási energia lesz, amit a generátorok árammá alakítanak.

Tulajdonképpen a malmok és a vízerőművek is ezen az elven működnek, annyi különbséggel, hogy ott nem mészkövek gurulnak lefelé kerekeken, hanem a víz folyik lefelé a gravitációnak engedve.

Egy hagyományos vízerőműben a folyó vízhozama vagy a felduzzasztott tóban lévő víz adja az energia állandó utánpótlását, de jó ideje építenek már olyan víztározókat is, ahol nem a csapadék, hanem az alulról felvitt, felpumpált víz az energia forrása. Természetesen bármilyen anyagról van szó, a tömeg szintemeléséhez mindig több energiát kell befektetni, mint amennyit a szintcsökkentéskor ki lehet nyerni, de mégis megérheti a művelet, mert az energiát be lehet fektetni a rendszerbe akkor, amikor fölöslegben van, és ki lehet nyerni akkor, amikor hiány van belőle. Gondoljunk csak a megújuló energiaforrásokra, a szél- és napenergiára, amelyet például sok esetben akkor szeretnénk használni, amikor nem keletkezik.

Az ilyen vertikális ötletek tehát valójában energiatárolási megoldások. Ugyancsak Svájcban az Energy Vault nevű társaság a dömperhez kicsit hasonló, szintén nem vízre épülő ötletre épülő technológián dolgozik: terveik szerint egyszerű betontömbökből építenek óriási tornyokat. Ha feleslegben van az energia, egy daruval annyit húznak fel a magasba, amennyit csak tudnak, ha pedig áramot kell termelni, akkor egyszerűen leengedik őket a magasból, az esés közben pedig meghajtják a generátorokat.

Az Energy Vault áramtermelő betontornyának látványterve. Fotó: Energy Vault/YouTube

Ennek a megoldásnak kétségtelen előnye például a lítiumionos akkumulátorokkal szemben, hogy egyszerűbb előállítani, és ha a betont egyszer formába öntik, egy olyan építőelemet kapnak, amely sokkal tovább használható marad, mint a véges élettartamú, kimerülő akkumulátor.

A prototípus működését a Quartz alábbi videója mutatja be:

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Világ cement dömper energia energiatárolás megújuló energia mészkő regeneratív fékezés Svájc Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 15:11 Élet, Pénz

Alig érdekel valakit a 3+3 millió forint otthonfelújítási ingyenpénz

Körülbelül 1,5 millióan lehetnek jogosultak a támogatásra, 20 ezren meg is kaphatnák, de egyelőre csak 4500-an jelentkeztek érte.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.