Hírlevél feliratkozás
Avatar
2019. augusztus 3. 18:56 Tech

Két éve indult, több millió őrült rajongója van – miért fontos a Fortnite?

Harmincmillió dollárnyi nyereményt osztottak ki a Fortnite videojáték héten befejeződött bajnokságán. A szám önmagában nem magas, bevett e-sportok esetében ennek a tízszerese is lehet az összdíjazás. A Dota 2 The International nevű júliusi bajnokságában 31 millió dollárért versenyeztek a csapatok.

Fotó: Epic Games

A történetet az teszi érdekessé, hogy két éve még nem is létezett a Fortnite. A sportok kialakulása felgyorsult. Ennek lehet némi köze ahhoz, hogy a régi sportok tempója túl lassú. A focimeccsek kilencven perce még versenyképes, de a 3-4 órás amerikai baseballmeccsek népszerűsége erősen veszélyben van. Abba pedig belegondolni is horror, hogy a hetvenes évekből származó BMX-ezés 2020-ban kerül be az olimpiai programba.

Hic Rhodus, hic salta

De nézzük miről szól az egész: nagyjából száz játékos kiugrik egy léghajóvá átépített iskolabuszból egy sziget felett. Már a busz is inkább a meséket idézi meg, de a sziget göcsörtös fái, kifacsart geometriájú vidéki házai, a Simpsonst eszünkbe juttató bevásárlóközpontjai ráerősítenek erre az érzésre. Miután a játékosok földet érnek, próbálnak valami fegyvert találni, majd lemészárolják egymást.

Kezdetben, amikor a Fortnite gyűjtögetős-túlélős alapjátéka volt elérhető, ráadásul pénzért, még elmaradt a kitörő őrület. Előrendelésként még így is elkelt belőle félmillió példány. Amikor azonban a Player Unknown’s Battlegrounds által népszerűvé tett “mindenki mindenki ellen egy jó nagy területen” játékmód – szakszóval: battle royale, mint a Takami Kósun regény címe – megjelent, és ingyenesen játszhatóvá vált, robbant a bomba.

A játéknak három fontos trükkje van. Egyrészt a pályarész, ahol a játékosok járhatnak, folyamatosan szűkül, ez összetereli és intenzívvé teszi a lövöldözést. Másrészt a játékosok építkezhetnek a pályán gyűjtött nyersanyagokból. Az öregség megélésének egyik módja azzal szembesülni, hogy tizenéves gamerek egyik kézzel kilőnek, miközben a másikkal felhúztak a védelmükre egy tornyot. Harmadrészt pedig az Epic Games folyamatosan pumpálja az új tartalmat a Fortnite-ba.

Ha a világ Fortnite lenne

A Fortnite mostani méretét két számmal lehet érzékeltetni. Az egyik, hogy a játékban megrendezett Marshmello koncerten 10,8 millió ember vett részt. Bejelentkeztek a játékba, az avatárjukkal grasszáltak a tömegben, táncoltak és közben hallgatták a zenét több mint egy magyarországnyian. A másik szám pedig a 250 millió, idén márciusban ennyi regisztrált felhasználója volt a Fortnite-nak. Nem mindegyik játékos jár be lövöldözni, de tavaly augusztusban durván havi hetvenmillióan léptek be legalább egyszer.

Egyelőre úgy tűnik, hogy a játéknak a 2018-as volt a legjobb éve, amikor hárommilliárd forintnyi profitot termelt az Epic Games-nek. A Superdata adatai szerint márciusban a megelőző év hasonló időszakához képest 38 százalékot esett. Még így is hozott 203 millió dollárnyi bevételt a gyártó cégtől. Azóta a játék lejjebb csúszott a népszerűségi listán, de júliusban is az ötödik legnépszerűbb PC-s és a harmadik legnépszerűbb konzolos játék.

Létfenntartó rendszer üzemben

A játék augusztus elsejével kezdte el a tizedik évadát. Gyors fejszámolással is kijön, hogy ha a legelső verzió 2017-ben jelent meg, az ingyenes változatra pedig még tovább kellett várni, akkor az évad szó bohókás túlzásnak számít. Ezek inkább azok a tartalmi csomagok, amik a Fortnite folyamatos megújulását szolgálják. Hasonló logika más játékokban is akad, letölthető tartalomként (DLC) lehet teljes játékmódokat, új sztorielemeket is vásárolni, de van hogy csak három új gépfegyver és két kalap jut.

Kezdetben a Fortnite sem nyújtott ennél többet. A harmadik évad óta azonban egy sztori épül fejezetenként: került be főgonosz, események, rejtélyes, a térképen vándorló obeliszk. A legújabb évadban pedig megjelentek a játékosok által vezethető óriási robotok is, amikkel még hatékonyabban lehet hentelni egymást. Mint minden változásnak, ennek is vannak ellenzői, de nem érdemes ezen fennakadni. Ha a kritikusoknak igaza van, és a robot túl erős, akkor utólag kiegyensúlyozzák. Az minden többjátékos online játékban komoly kihívás, hogy ne legyen egy fegyver, amivel uralni lehet a pályát.

A mostani probléma súlyosabbnak tűnik a szokásosnál. A Fortnite Battle Leaks kérdésére, hogy szükség van-e a robotra a játékban, egyelőre 33 ezer játékos válaszol, ezek 78 százaléka nem örül az új fegyvernek. Ez azt mutatja, hogy a rajongókat nem nyerte meg a robot, például azért, mert gyorsan tönkre tudja tenni az építményeiket.

Forró ropogós pénz

A jelenségnek csak az egyik oldala, hogy a játék gyártója és a versenyeket megnyerő játékosok mennyit keresnek a Fortnite-on. Ennek a világnak legalább ilyen jelentőségű szelete, hogy milyen streamerek játszanak a játékkal, őket hányan követik, mi a történés körülöttük. Richard Tyler Blevins, ismertebb nevén Ninja Fortnite-tal játszik. A streamernek pedig több mint 14 millió követője van a Twitch oldalon, és épp ma jelentette be, hogy a jövőben átvonul a Microsoft rivális streaming szolgáltatására, a Mixerre. Még az se szólt ekkorát az interneten, hogy a Burger King piacra dobja a vegán hamburgert. Amióta ezt bejelentette Ninja pénteken, már 270 ezren követik a Microsoft szolgáltatásán is.

A cég nem adott ki közleményt arról, hogy milyen üzlet van a háttérben, Ninja pedig a gyökereihez való visszatalálásról beszélt konkrétumok helyett. Ne feltételezzük azonban, hogy a váltás mögött puszta szívjóság van. A streamer a Business Insider cikke szerint havi félmillió dollár körül keres azzal, hogy Fortnite-ot játszik. És hogy a nyári uborkaszezon ne legyen unalmas, egy másik szuper sikeres streamer, Tfue is pereskedik. Abban az ügyben is több tízmillió dollár sorsa fog eldőlni. Ez egy ideje már nem csak játék.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Pletser Tamás
2024. november 10. 06:08 Tech, Vállalat

Atom- és gázenergia fogja táplálni a jövőt meghatározó technológiát

Versenyt futnak az energiaellátásért a mesterséges intelligencia fejlesztésére hatalmas összegeket költő amerikai informatikai vállalatok.

Vermes Nikolett
2024. november 2. 06:06 Tech, Vállalat

A Temu ellen derül ki igazán, mennyit érnek az új uniós szabályok

Már egy éve formálják az ágazatot az új digitális piaci szabályok, amelyeket most a kínai e-kereskedelmi behemót ellen vet be az Európai Bizottság.

Torontáli Zoltán
2024. október 10. 16:44 Élet, Tech

Úgy tiltották be az erkélynapelemeket, hogy nyitva hagytak pár kiskaput

Mi az erkély, a loggia és az előtető? Ez a kérdés kulcsa.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.