Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. február 13. 18:23 Élet

Úgy érzed, sokat állsz dugóban? Ha még tudnád, hogy mennyit buksz vele

Egy átlagos budapesti ingázó 162 órát töltött forgalmi dugóban 2018-ban – derül ki a Inrix kutatóintézet közelmúltban közzétett jelentéséből. Ezzel a magyar főváros a harmincadik helyen áll a 38 ország 200 világvárosát tartalmazó listán. A dugóhelyzet ráadásul egyre rosszabb: a felmérés szerint az autósorban állva eltöltött idő egy év alatt 11 százalékkal ugrott meg, ami azt jelenti, hogy tavaly 16 órával kellett többet a volán mögött zsörtölődnie az autósoknak, mint 2017-ben.

Utóbbi kifejezetten magas szám, az egész világon mindössze hat olyan város volt, ahol ennél is nagyobb mértékű növekedést mértek. A városok többségében pedig javult a helyzet, nem egy nagyvárosban az ötödével csökkent a dugóban töltött idő.

A lista élén egyébként Bogotá áll, ahol átlagosan 272 órát nézték egy autó hátsó rendszámát az ingázók. A második legmagasabb számot Róma hozta össze 254 órával. Olaszországban azonban nem csak a fővárosban rossz a dugóhelyzet, Milánó és Firenze is bekerült a top 15-be.

 

Náluk ráadásul tényleg lassan lehet csak haladni ilyenkor. A Inrix az utolsó kilométer átlagsebességét is rögzíti, márpedig az olasz városok többségében ez mindössze 7-8 mérföld, azaz 11-13 kilométer volt óránként. Ez a legalacsonyabbak között van az egész világon. Mindössze egy város akadt, ahol ennél is lassabb utolsó kilométert mértek: Dublinban kilenccel lehetett haladni az utolsó kilométeren, ami egy közepes kocogótempónak felel meg.

Az Inrix egyes országok estében azt is megpróbálta megbecsülni, hogy mindennek mekkora a gazdasági hatása. A kutatóintézet elemzésében felhívta a figyelmet, hogy ez nem könnyű vállalkozás, hiszen a dugóban töltött idő okozta veszteség rengeteg mindentől függ, a helyi munkaerőpiactól kezdve az utazás módján, hosszán és körülményein át az egyéb gazdasági adottságokig. Ezekről sok esetben nem állt rendelkezésükre kellő információ. Amerikai adatokból kiindulva azonban három országban, az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban és Németországban mégis megbecsülték a veszteség mértékét. Ez alapján pedig 

az amerikaiak például 87 milliárd dollárt buktak tavaly azzal, hogy dugóban álltak, ami a teljes magyar GDP nagyjából 60 százaléka.

A briteknél ugyanez 7,9 milliárd font (2684 milliárd forint), a németeknél pedig 5,1 milliárd euró (1622 milliárd forint) volt.

A már említettek miatt az egyes városok között ezek a költségek természetesen nem egyenletesen oszlanak meg. A legtöbbet a bostoniak vesztik a dugók miatt, ott egy sofőr átlagosan közel 2300 dollárt (645 ezer forintot) bukik egy évben, de nem sokkal jobb a helyzet Londonban és Washingtonban sem.

A magyar adatot sajnos ezekből a számokból nem lehet megbecsülni. Bostonban például csak 2 órával időztek többet az ingázók az autójukban, mint a magyar fővárosban, de ott nyilván teljesen mások a munkaerőpiaci és gazdasági feltételek. Utóbbi hatását jól mutatja, hogy a manchesteriek is szinte pont annyi időt töltöttek dugóban, mint a budapestiek, illetve a bostoniak, ott azonban a költség csak a fele volt az amerikai városban mértnek. Magyarországon nyilván ennél is jóval kisebb összeg adódna, ám az egész biztos, hogy minden ingázó több tízezer forintról kénytelen lemondani a forgalmi helyzet miatt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Budapest forgalmi dugó költség London munkaerőpiac Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.