Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. december 30. 13:17 Tech

Ne lepődj meg, ha furcsán vált a lámpa, lehet, hogy mesterséges intelligencia vezérli

Sokan úgy gondolják, hogy az önvezető autók elterjedésével nemcsak biztonságosabb, hanem gyorsabb is lesz a közlekedés, például kevesebb lesz a forgalmi dugó. A mesterséges intelligenciával vezérelt járművek ugyanis kiszámíthatóan, egymással kommunikálva tudnak majd haladni, a sebességüket és az útvonalukat folyamatosan úgy optimalizálva, hogy a lehető legkisebb fennakadást okozzák, illetve ha valahol lelassul a forgalom, azt a környéket elkerüljék.

Ahhoz viszont, hogy ebből valóság legyen, még évtizedeknek kell eltelnie, miközben a BBC összeállítása szerint a járművek száma a 2015-ös 1,3 milliárdról 2040-re két milliárd fölé fog nőni.

Az egyre zsúfoltabb utakon az intelligens forgalomirányítás lehetne a megoldás, azonban a jelzőlámpák működése többnyire még mindig időzítőkön, esetleg az épp a lámpa előtt álló autókat érzékelő indukciós hurkokon és kamerákon alapul. A múlt század közepe óta rendelkezésre álló technológiát pedig már évek óta le lehetne váltani olyan módszerekre, amelyek valós idejű adatok és matematikai modellek eredményeit figyelembe véve váltanak a piros és a zöld között. Ahol ezt sikerült legalább kísérletek szintjén megtenni, ott az eredmények nagyon ígéretesek.

Az amerikai Pittsburgh városában például ötven kereszteződésben figyeli videokamerákkal egy számítógép a környező forgalmat, külön elemezve a gyalogosok és az eltérő típusú járművek számát és haladási irányát. A mesterséges intelligenciával felvértezett szoftver mindezt figyelembe véve dönt összehangoltan a jelzésekről, aminek köszönhetően a lámpák előtt közel negyven százalékkal csökkent a várakozási idő, az utazási idők pedig 25 százalékkal rövidültek. A rendszert fejlesztő Rapid Flow Tech munkatársa, Griffin Schultz szerint ez még csak a kezdet, sokkal jobb eredményeket lehet elérni akkor, ha magukat a járműveket is a hozzá lehet kötni a közlekedésirányításhoz, és ezáltal még precízebb adatokat lehet majd gyűjteni a haladásukról.

A Siemens is az önkormányzatokkal együttműködve fejleszti a forgalomirányítási termékeit. Markus Schlitt, a cég intelligens közlekedési rendszerekért felelős vezetője elmondta a BBC-nek, hogy az adatok és a mesterséges intelligencia felhasználása nélkül egyre kevésbé lehet megoldani a nagyvárosok forgalomszervezését. A németországi Hagenben a cég becslései szerint akár a felére lehetne csökkenteni a lámpák előtti várakozási időt az új technológiával.

Mielőtt elterjed a valós idejű forgalomirányítás, nagyon fontos, hogy a megfelelő szemlélet is kialakuljon a közlekedőkben. Mischa Dohler, a közlekedési adatok gyűjtésére szakosodott Worldsensing társalapítója hangsúlyozta, hogy ha a járművezetőknek és a gyalogosoknak tudniuk kell, hogy egy hirtelen, esetleg értelmetlen tűnő lámpaváltás hátterében például egy utasokkal tömött busz vagy egy mentő közeledése állhat. Ráadásul elfogadónak kell lenniük azzal is, hogy még több kamera figyeli majd őket.

Mégis lehet azonban, hogy a közlekedőknek érdemes beletörődni, hogy még több adatot gyűjtenek róluk, az Egyesült Királyságban is akad sikeres példa. Milton Keynes-ben a Vivacity Labs figyeli több száz kamerával az utakat és ad 89 százalékos pontosságú előrejelzéseket a dugókra negyed órával azelőtt, hogy tényleg beállna a forgalom. A rendszerrel – akárcsak az intelligensen programozott jelzőlámpákkal – nemcsak idő, hanem üzemanyag is megspórolható, így javulhatnak a légszennyezettségi mutatók is.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech forgalom jelzőlámpa közlekedés mesterséges intelligencia Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.

Avatar
2024. április 27. 04:37 Világ

Amerika részben hátat fordít a fenntarthatóságnak, Európa még kitart

Bár az ESG-célkitűzéseket mindössze néhány évvel ezelőtt állították fel, már annyi feszültséget okoztak, hogy az Egyesült Államokban részben feladták őket.

Váczi István
2024. április 26. 04:39 Adat, Világ

Kimeríthetetlen orosz hadsereg? Egyre fogy az egyik legfontosabb fegyverük

Népszerű elképzelés, hogy az orosz hadsereg szinte bármekkora veszteséget képes pótolni, ám a Szovjetunióról örökölt fegyverkészletek sem végtelenek.