Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. szeptember 20. 09:25 Pénz, Vállalat

Magyarországon minél öregebb és környezetszennyezőbb az autód, annál kevesebb adót fizetsz

Három éve robbant ki a dízelbotrány, de még mindig 43 millió súlyosan környezetszennyező gázolajüzemű jármű közlekedik Európa útjain. A Transport & Environment nevű civil szervezet felmérése szerint a súlyosan környezetszennyező dízelautók száma csak tavaly óta 5 millióval, a csalószoftveres botrány 2015-ös kirobbanása óta pedig 14 millióval nőtt.*A legnagyobb európai autógyártó vállalat, a Volkswagen az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségének (EPA) vizsgálatainak hatására 2015-ben ismerte el, hogy bizonyos dízelüzemű járműveibe olyan szoftvert telepített, amellyel kijátszhatóak a károsanyag-kibocsátási előírások. A botrány mintegy 11 millió gépjárművet érintett, ezek közül 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el. A szervezet szerint azért sokkolóak az adatok, mert ezek a gépjárművek még évtizedekig károsítani fogják az európai városok levegőjét.

 

A dízeles autók körülbelül kilencszer több nitrogén-oxidot bocsátanak ki a határértéknél valós vezetési körülmények között. Ez még azokra a dízelautókra is igaz, amelyek átmentek a nem laboratóriumi, hanem használat közbeni méréseken alapuló új uniós teszteken.

Magyarországon jelenleg 193 ezer ilyen dízelautó rója az utakat. Sőt, ez a szám csak emelkedni fog. A nyugat-európai használt autók nagy része ugyanis – Afrika mellett – Kelet-Közép Európában kötnek ki. Az alábbi grafikonon jól látszik, hogy ma már több használt autó érkezik Nyugat-Európából, mint amennyi új autót eladnak a magyar piacon.

 

A legtöbb új autót közvetlenül a gazdasági válság kirobbanása előtt, 2007-ben adták el Magyarországon. Akkor 176 ezer új gépjármű talált gazdára, és további 24 ezer importból származó használt kocsit helyeztek üzembe. 2012-ben viszont már ugyanannyi új autót adtak el, mint amennyit behoztak, majd a következő évtől az import lehagyta az újautó-értékesítéseket. Ebben jelentős szerepet játszik az Országgyűlés 2012-es döntése is, amikor az új és az öreg autók esetében is egyaránt mérsékelték a regisztrációs adót.

A szakmai szervezetek már tavaly összeraktak egy olyan módosításokat tartalmazó javaslatcsomagot, amellyel csökkenteni lehetne a hazai autók átlagosan 14,5 éves életkorát. Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke szerint a legnagyobb gond nem a regisztrációs adóval van, hanem a környezetvédelmi díjakkal.

„Azt szeretnénk elérni, hogy kisebb károsanyag-kibocsátással bíró gépjárművek vegyenek részt a közúti forgalomban” – mondta a G7-nek a szakember. Gablini Gábor szerint az adórendszert kellene úgy módosítani, hogy az fokozottabban vegye figyelembe a környezetterhelést. A szakmai szerveztek célja, hogy mérséklődjön a környezetszennyező autók importja és korszerűbbé váljon a mostani magyar autópark.

Miközben a legtöbb európai országban az új és kisebb teljesítményű autók után kell a legalacsonyabb gépjárműadót fizetni,

Magyarországon az a furcsa helyzet alakult ki, hogy minél öregebb egy autó, vagyis minél több káros anyagot bocsát ki, annál kevesebb adót kell utána fizetni.

A gépjárműadóról szóló törvény szerint így alakulnak a lépcsőfokok:

  • 3 évnél fiatalabb autó esetében: 345 Ft/kilowatt,
  • 4-7 éves autó esetében: 300 Ft/kilowatt,
  • 8-11 éves autó esetében: 230 Ft/kilowatt,
  • 12-15 éves autó esetében: 185 Ft/kilowatt,
  • 16 évnél idősebb autó esetében: 140 Ft/kilowatt.

Nem csoda, hogy Magyarország vált a nyugati használt autók egyik legfontosabb felvevőpiacává. Amit ott már nem éri meg fenntartani a magas adó és a drága karbantartási költségek miatt, új otthonra lel valamelyik kelet-európai országban.

Van még egy fontos grafikon, amelyben Magyarország dobogós helyen szerepel. Ez azt mutatja meg, hogy mennyire egészségtelen a levegő minősége. És bár tucatnyi módon – a pollenektől a levegő szénhidrogén-, vagy szén-monoxid tartalmán át a szálló por kibocsátásig – lehet mérni a levegő minőségét, beszédes az Egészségügyi Világszervezet felmérése.

 

Eszerint az EU-ban Bulgária és Románia után Magyarországon a legmagasabb a légszennyezés miatt elvesztett egészséges életévek száma. Százezer lakosra számítva hazánkban 1639 évet veszítünk a levegő szennyezettsége miatt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOlyan autókat importálunk, amelyekhez nyugaton már nem akarnak hozzányúlniHallottál már a kettőstömegű lendkerékről? Pedig elég sok mindent elmond arról, hogy milyen autókat hozunk be nyugatról.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz Vállalat dízelbotrány használt autó kormány Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.