Évtizedeken keresztül hirdették az ólomtartalmú festékeket ezek gyártói, miközben tudták, hogy ezek milyen egészségügyi kockázatokat rejtenek, mondta ki egy ítéletben egy kaliforniai bíróság a Wall Street Journal tudósítása szerint. A három, a múlt század elejéig visszanyúlóan bűnösnek talált festékgyártónak több százmillió dollár büntetést kell fizetnie.
De ennél is komolyabb következménye az ügynek, hogy az ítélet megnyitja lehetőségét, hogy a reklámok készítőit akár évtizedekkel később is bepereljék olyan félrevezető állítások miatt, amelyekről akkor még nem is tudhatták, hogy félrevezetőek.
Ami viszont igazán érdekessé teszi az ügyet, az a fenti képen látható 1904-es Sherwin-Williams hirdetés, amivel a vád többek között bizonyítani próbálta, hogy milyen irdatlanul hosszú ideig reklámozták az alperesek a veszélyes ólomtartalmú festékeket. Viszonylag ritka, hogy egy hirdetés 114 év késéssel bukkan fel, hogy bajt okozzon egy cégnek.
Az ügyben eredetileg Kalifornia állam perelt be három festékgyártót (Shwerin-Williams, ConAgra, NL Industries). A per a dohánycégek elleni kilencvenes évekbeli eljárásokat idézte, amelyek a dohánygyártók kapitulációjával végződtek – igaz, nekik akkor el kellett ismerniük, hogy tényleg ártalmas a dohányzás, és ennek tudományos bizonyítékait tudatosan elhallgatták.
Az ólomról viszont már a hetvenes évek óta tudni lehet, hogy különösen kisgyermekeknél komoly fejlődési rendellenességeket okoz. (Az amerikai szövetségi kormány egyébként csak 1978-ban tiltotta be az ólomfestékeket, nem sokkal azt követően, hogy elkezdték kivezetni az ólmozott benzinnel működő autókat. Magyarországban ezzel a szemben a kilencvenes években még bőven szívhattunk ólmozott üzemanyaggal szennyezett levegőt.)
A perben előkerültek igen súlyos belső iratok a Sherwin-Williams széfjeiből, például egy 1900-ból, amiben azt írják, hogy a fehér ólom egy halálos méreg. Az eredeti 2014-es ítélet szerint 1,15 milliárd dollár kártérítést kellett volna fizetniük a festékgyártóknak, a fellebbezés után a másodfokú ítélet szerint viszont csak 1951-től bizonyítható, hogy hirdették is belső használatra az ólomfestékeket. Így a büntetés is 409-730 millió dollárra csökkent volna – ha nem kerülnek elő a százéves ólomfesték-hirdetések.
Az ügynek nincs vége, a festékgyártók az amerikai legfelsőbb bírósághoz fordulnak. Viszont ha fenntartják az ítéletet, akkor perek kezdődhetnek más államokban is, sőt, ha precedens lesz a kaliforniai ítélet, akkor gyakorlatilag bármelyik reklámcég ellen is indulhatnak csoportos eljárások, ha olyan terméket hirdettek, amiről később kiderült, hogy ártalmas. Akár régmúltbeli reklámok miatt is.
A legnagyobb reklámcégek értelemszerűen dühösen rohantak ki az ítélet ellen. “Nem várható el a mindent tudás és a jövőbe látás egy cégtől”, mondta az amerikai reklámcégek egyesületének lobbistája a Wall Street Journal-nak. De persze vannak olyanok is, akik szerint nem gond, ha a hirdetők a jövőben jobban meggondolják, hogy milyen termékek népszerűsítésén dolgoznak.
Élet
Fontos