A koronavírus-járvány, az energiaválság és az infláció jelentősen megnövelte az önkormányzatok legnagyobb kiadási tételét, a működési és a dologi kiadásokat, valamint a bérköltségeket, miközben bevételi oldalon a központi kormányzat csökkentette például az iparűzési adót. Megnéztük, milyen és mekkora bevételekből és kiadásokból áll most össze az önkormányzatok költségvetése – és hogyan tudnak javítani a likviditásukon az önkormányzati szektorban a legnagyobb hitelező bank segítségével.
Éppen tíz éve, 2014-ben fejeződött be az önkormányzati hitelek konszolidációja, amelynek során a központi költségvetés átvállalta a magyar települési önkormányzatok adósságállományát, mintegy 1344 milliárd forint – az akkori teljes magyar gazdaság 4 százalékát kitevő – értékben. Több évtizedes út vezetett ekkora adósság felhalmozásáig, amelynek fontos állomása volt a 2008-as pénzügyi válság, és hogy az önkormányzatok adósságának 60 százaléka devizában, többségében svájci frankban volt felvéve. A konszolidációt követő reformok során számos közfeladat – például az oktatás – elkerült a helyhatóságoktól, így a szektor mintegy felére zsugorodott, a GDP-arányos kiadások 2010 és 2021 között 12,4 százalékról 6,1 százalékra csökkentek.
Az azóta eltelt egy évtizedben az önkormányzatok hitelállománya mintegy ötszörösére, betétállománya pedig csaknem a háromszorosára nőtt. A folyamatok eredményeképp mára az önkormányzati szektor hatszor több megtakarítással rendelkezik, mint amekkora hitelállománya van.
Az önkormányzati bevételek összességének legnagyobb részét a közhatalmi bevételek – adók és illetékek, például az építményadó, a kommunális adó és az idegenforgalmi adó – adják. A központi támogatás mintegy felét teszi ki a bevételeknek, nagyobb tétel még az iparűzési adó és a működési bevétel, mint például a saját vagyontárgyak (bérlakások, helyiségek, temetők, parkolók üzemeltetése) hasznosításából és értékesítéséből származó bevételek.
A kiadásokat nézve az látszik, hogy a működési – intézmények és a hivatal működtetése, kommunális szolgáltatások – és a dologi kiadások – például könyvtár, óvoda, művelődési ház működtetése – adják a legnagyobb szeletet, amit a beruházások és a személyi juttatások követnek elég szorosan.
A 2020-21-es koronavírus-járvány időszaka, majd a 2022-ben kezdődött energiaválság és infláció is jelentősen megemelte az önkormányzatok működési költségeit, miközben a bevételi oldalon a központi kormányzat csökkentette például az iparűzési adót, hogy enyhítse a vállalkozások terheit.
Ezek a sokkok az egyes településeket különbözően érintik, azok méretétől függően. A kistelepülések évek óta működési hiánnyal küzdenek, mert csak központi költségvetési támogatásokból gazdálkodnak, számottevő saját bevétel nélkül – ezek a támogatások pedig elinflálódtak.
A megyei jogú városok, járásközpontok esetében az jelenti a fő problémát, hogy nem rendelkeznek elegendő forrással a beruházásaikhoz, a helyi gazdaságfejlesztéshez abban a mértékben, amit a jellemzően növekvő saját lakosságuk, illetve a városokat használó agglomerációs forgalom és a turizmus igényelne.
A legnagyobb kockázatot egyébként a „közepes” települések hordozzák, amelyeknek már van jelentős intézményfenntartási kötelezettségük, terheik, miközben még nincs ezek működtetéséhez elegendő saját bevételük, illetve központi forrásuk.
Mindezek miatt több önkormányzat likviditási problémákkal küzd, különösen a kisebb településeken, ahol a bevételek túlnyomó része az állami támogatásokból származik.
Az OTP Bank régóta piacvezető az önkormányzati szektorban, hitelpiaci részesedése jelenleg 55,7 százalék, a betétpiacon 53,8 százalékos részesedéssel rendelkezik, valamint az önkormányzati számlavezetésben is első, közel 60 százalékos részesedéssel.
Nem véletlen ez a masszív piaci jelenlét. Az önkormányzatok és az OTP Bank kapcsolata egészen 1971-re nyúlik vissza, a bank ebben az évben vette át az akkori tanácsok számlavezetési feladatait – így már 53 éve intézi az önkormányzatok és jogelődjeik pénzügyeit, komoly részt vállal a hazai települések mindennapi működésében, a hitelezésükben, a beruházásaik megtervezésében előfinanszírozásában és mindezek végrehajtásában is.
Az OTP Banknál jelenleg a beruházási célú önkormányzati hitelek teszik ki az összes élő hitelügylet mennyiségének 64 százalékát, míg a kihelyezett hitelek értékének meghatározó részét a folyószámla hitelek adják – ráadásul a likvid hitelezés iránti igény folyamatosan nő, 2025-re további növekedést várnak az OTP Bank szakértői.
A likviditási, azaz folyószámla típusú hitel különösen fontos az önkormányzatoknak. Ez a hitel nem egy hiányzó forrást pótol, hanem az éven belüli átmeneti működési hiányra jelenthet megoldást. Az önkormányzatok bevételei ugyanis nem egyenletesen jelentkeznek: az adóbevételek márciusban és szeptemberben érkeznek, ám a kiadások minden hónapban megjelennek.
A megtakarítási szegmensben még markánsabb az OTP Bank jelenléte: 2023 szeptemberében 1377 milliárd forintot tett ki az önkormányzati pénzintézeti betétállomány, ennek 60 százalékát – 824 milliárd forintot – adták az OTP Banknál levő betétek. Ugyan 2024 szeptemberére a szektor betétállománya 1289 milliárd forintra csökkent, az OTP Banknál a piacinál kisebb mértékű volt a kivonás, a 755 milliárd forintos állomány 59 százalékos piaci részesedést jelent. Bár jelentős növekedés tapasztalható a lekötött betétekben, összességében azonban 2025-re stagnálást prognosztizálnak a bank szakértői ezen a területen.
Az egyes településtípusok nagyon eltérő kihívásokkal küzdenek – ennek megfelelően a hitelportfoliójuk nagysága és összetétele is különbözik. A nagyobb településekre kevesebb, nagyobb összegű hitelkihelyezések koncentrálódnak, míg a kisebb településeken nagyszámú, de átlagosan kisebb összegű kockázatvállalásokat tart nyilván az OTP Bank.
A bank saját állományi adatai alapján a 25 ezres lakosságszám a vízválasztó, az ennél kisebb lélekszámú településeken megnő a hitelkihelyezések darabszáma, így az önkormányzatok adminisztrációs terhe is. Ennek egyik oka, hogy ekkora lakosságszámnál már megjelennek olyan közfeladatok – akár térségi, tehát településen túlnyúló igénnyel, mint például a közösségi közlekedés megszervezése – amelyekhez még nem állnak rendelkezésre megfelelő mértékű saját bevételek. A 25 ezer alatti lélekszámú településeket elsősorban az energiaválság érintette érzékenyen az utóbbi években, de ezt részben kompenzálta a központi költségvetés. A helyi iparűzési adó koronavírus-járvány alatti – ugyancsak részben kompenzált – felezése azoknál a kisebb lakosságú településeknél volt nagy gond, ahol egyáltalán volt ilyen adó.
Emellett egységesen minden önkormányzatot rendkívüli mértékben sújt a költségek inflatorikus emelkedése, különösen a bérköltségek és a dologi kiadások. Ráadásul a bevételek sem nőttek arányosan a kiadásaikkal: míg 2021-ben többletes volt a kumulált működési költségvetés, addig 2022-ben már 52 milliárd forint, 2023-ban 367 milliárd forint volt az önkormányzatok működési hiánya az országos adatok alapján.
Az évközbeni likviditásszűkére nyújt megoldást az OTP Bank idén októbertől elérhető egyszerűsített önkormányzati folyószámlahitele. Azért egyszerűsített, mert a teljes banki folyamat digitálisan, papírmentesen folyik, csak az ügyfél jogilag kötelező közreműködéséhez van szükség a részvételére. A bank a Magyar Államkincstár adatait használja az önkormányzatok esetében, ami napokkal, vagy akár hetekkel is lerövidíti a hitelfelvétel szokásos eljárási idejét.
Emellett még hitelkérelmet sem kell beadnia az önkormányzatnak, mert az OTP Bank munkatársai proaktívan felkeresik a településeket egy indikatív ajánlattal. Ez főleg azoknál az önkormányzatoknál nagy segítség, ahol december 31. napján lejárnának a folyószámlahitel szerződések – hiszen az új testületek csak október 1-je óta vannak mandátumban. Így nekik sincs elegendő idejük hosszadalmas eljárásra.
Főbb feltételek, amelyeket az önkormányzatoknak teljesíteniük kell a felvételhez:
Ezzel az új, egyszerűsített likvid hitelfelvételi folyamattal a kockázatok minimalizálhatók, az adminisztrációs terhek is csökkenthetők, így az önkormányzatok számára gyorsabb, egyszerűbb az ügyintézés.
A cikk megjelenését az OTP Bank támogatta.
Támogatói tartalom
Fontos