Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2024. augusztus 26. 17:20 Közélet, Vállalat

Még hosszú évekig velünk maradnak a mostani MÁV-káosz okai

Több vonalon is lényegében összeomlott a hazai vasúti közlekedés az elmúlt napokban. Első ránézésére úgy tűnhet, hogy a MÁV vesszőfutását egy balszerencse-sorozat okozza, valójában azonban csak idő kérdése volt, hogy mikor alakul ki ilyen helyzet. Az elmúlt napok balesetei ugyanis épp a strukturális problémákra világítanak rá.

Mi történt? Szombat délben síntörés miatt leállt a vasútközlekedés a nyáron különösen forgalmas dél-balatoni vonalon. A MÁV pótlóbuszokkal próbálta kezelni a helyzetet, de ezek kapacitása nem volt elég az utasok elszállításához. A forgalom délután ötkor ugyan újraindulhatott, de csak 20 kilométer/órás sebességkorlátozás mellett.

  • Vasárnap este kisiklott egy InterCity öt kocsija a Keleti pályaudvar előtti bevezető vágányszakaszon. A baleset miatt a naponta százezer utast fogadó pályaudvart lezárták, és jelen állás szerint legkorábban kedd reggel állhat helyre a forgalom.
  • Hétfő reggel két gázolás is történt a MÁV vonalain az ország két különböző pontján, Mezőkövesdnél és Felsőgödnél. A balesetek további fennakadásokat okoztak a közlekedésben, ami a hét első napján már ezt megelőzően sem volt problémamentes.
  • A Keleti után a Nyugati pályaudvarnál is komoly fennakadások voltak, mivel hétfő délelőtt eltört a sín a ceglédi vonalon. Kőbánya alsó, illetve a Nyugati között egy szakaszon csak az egyik vágányon közlekedhettek a vonatok, amelyek emiatt jellemzően 20-40 percet késtek.
  • A harmadik budapesti fejpályaudvar, a Déli késő délelőtt esett el, miután a Szombathelyről ide tartó Kék Hullám InterCity teherautóval ütközött. Ma délután így a Balaton északi partjáról Budapest felé valamennyi vonat a pályaudvar helyett csak Csajágig közlekedik.

Felülnézet: a késéseket, járatkimaradásokat, lezárásokat ugyan egymástól független balesetek és hibák okozták, a napokban kialakult helyzet elég jól rávilágít a hazai vasúti közlekedés strukturális problémáira.

  • A kormányzat évek óta nem biztosít elegendő forrást a pályahálózat karbantartására, ami miatt a fő vonalak nagy részén elmaradtak a szükséges munkák. Különösen igaz ez a budapesti pályaudvarok környékére, illetve a főváros körüli vonalakra.
  • Bár Lázár János építési és közlekedési miniszter alig két hete jelentett be egy elvileg jövőre induló közel 900 milliárd forintos vasúti pályafelújítási programot, jelen állás szerint azonban ez sem érinti a fővárosi részeket, és a fővonalakon is csak a legproblémásabb pályaszakaszokhoz nyúlnának hozzá.
  • Ráadásul valódi fejlesztésről szó sincs: a jelek szerint csak a 70-es, 80-as évek állapotát állítják vissza az érintett szakaszokon. Ez mások mellett azt jelenti, hogy a vonatok továbbra is legfeljebb 120 kilométer/órás sebességgel tudnak majd közlekedni.

Mit mondanak ők? A budapesti karbantartások és fejlesztések elmaradására hívta fel a figyelmet Vitézy Dávid közlekedési szakértő, korábbi államtitkár is.

  • Mint fogalmazott: a fővárosban sok évtizedes a lemaradás, a fejpályaudvarok és az oda vezető szakaszok tarthatatlan állapotban vannak a legtöbb vidéki fővonalhoz képest is. A fejlesztésekre volt terv, ám ezeket Lázár János leállíttatta.

Mi várható? Bár szakértők szerint azonnali beavatkozásra lenne szükség, erre kevés az esély, a vasúti fejlesztések ugyanis nem egyik napról a másikra valósulnak meg.

  • A vasúti infrastruktúra tervezése és kivitelezése hat-hét évet vesz igénybe. Mivel azonban jelenleg még tervek sincsenek, azokat a strukturális problémákat, amelyek a mostani fennakadásokat okozták, legkorábban a 2030-as évek elejére lehet valahogyan kezelni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEurópa egyik legtöbbet késő vasútja lett a MÁVAz utóbbi hónapokban látványosan romlott a menetrendszerűség, és az elhibázott kormányzati döntések miatt a következő években még többet késnek majd a vonatok.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat Keleti pályaudvar Lázár János MÁV vasút vitézy dávid Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2025. március 31. 11:06 Közélet

Törlik az ezermilliárdos brazil kamukötvényt birtokló céget, mert nincs bankszámlája

Elrendelte a Brasil Zrt. kényszertörlési eljárásának megindítását a cégbíróság. A döntés még február végén született, de csak múlt héten tették közzé.

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.