Az orosz olajellátásról való leválást és az Adria-kőolajvezetéken keresztüli szállítások fokozását sürgeti az Európai Bizottság a Lukoil-ügyre adott reakciójában, amit Szijjártó Péter botrányként értékelt. Az Omišalj és Százhalombatta közötti vezeték kapacitása Magyarország ellátására elegendő lenne, ám a használatát övező megállapodások eddig sem voltak zökkenőmentesek.
Felülnézet: Ukrajna leállította az orosz Lukoil Magyarország, illetve Szlovákia irányába történő olajszállítását, amivel szemben az érintettek az Európai Bizottság fellépését kérték. Az ügynek az ellátásbiztonságon túl politikai vetületei vannak, például hivatkozhat rá a magyar kormány az ukrán támogatások vétójakor, a Bizottság pedig felróhatja az orosz olajfüggőséget.
Előzmények: Horvátországot nem megbízható tranzitországként említi Szijjártó Péter a Mol és a horvát fél közötti súlyos viták miatt, amelyek jórészt a magyar olajtársaság által irreálisan magasnak tartott tranzitdíjakról szólnak. Az alkudozás a háború kitörésekor vált nehézzé, amikor felértékelődött az adriai tranzit jelentősége.
Tágabb kontextus: az ügy politikai jelentőségére utal, hogy a magyar kormány először július 16-án vette napirendre a témát, a Lavrov-Szijjártó találkozó után, noha ekkor már három hete hatályos volt a szankció, emlékeztet a Válasz Online. A kezdeti óvatos reakciók után az olaj és az áram hiánya is felmerült a sajtóban.
Alulnézet: a magyar és a régiós üzemanyagárak viszonyára különösen érzékeny a kormány, több alkalommal is bejelentve, hogy beavatkozik nagy különbség esetén, ugyanakkor a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke szerint túl van adóztatva a magyarországi üzemanyagár. Júliusban átlagosan a benzin 8, a dízel 3 forinttal volt olcsóbb Magyarországon, mint a szomszédos országokban.
Közélet
Fontos