Júniusban csak Észtországban és Görögországban ítélték meg negatívabban a fogyasztók a pénzügyi helyzetüket az Európai Unió tagállamaiban, mint Magyarországon.
Számokban: az Európai Bizottság nemrég közölt friss felmérése alapján -25 ponton állt a fogyasztói bizalmi mutató (Consumer Confidence Indicator) Magyarországon. Az uniós átlag -12,9 pont volt.
Alulnézet: a mutatót több kérdés alapján állítják össze, ezek a megkérdezettek előző és következő 12 havi pénzügyi helyzetére vonatkoznak, illetve a következő egy év általános gazdasági helyzetére vonatkozó várakozásaikra, és arra, hogy terveznek-e nagyobb kiadásokat.
Előzmények: tavaly a recesszió, az éves szinten csaknem 18 százalékos infláció és a szeptemberig tartó reálbércsökkenés is jelentősen megtépázta a magyarországi fogyasztói bizalmat.
Tágabb kontextus: áprilisban az EU-ban az átlagos kiskereskedelmi forgalom még nem érte el a 2021-es átlagát. Magyarországon kívül még 10 tagállamra volt ez igaz, 15 tagállamban viszont már jobban pörgött a forgalom, mint 2021-ben.
Felülnézet: a magyar háztartások fogyasztása nagyon alacsony szinten van, tavaly az uniós lista legaljára kerültünk, vásárlóerő-paritáson most már Bulgáriában is többet tudnak költeni az emberek, mint nálunk.
Mit mondanak ők? „Ha azzal a narratívával találkozunk, hogy éppen a világháború felé robogunk, miért várjuk el a fogyasztóktól, hogy elkezdenek költekezni?” – tette fel a kérdést Virovácz Péter, az ING vezető elemzője a Szabad Európa podcastjában.
Adat
Fontos