Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. június 21. 08:59 Közélet, Világ

Egyre messzebb kerül Európa a saját akkuipar kiépítésétől

Minőségi problémák miatt a BMW visszavont egy kétmilliárd eurós megrendelést Európa legnagyobb akkumulátorgyártójától, a svéd Northvolttól – írta csütörtökön a német Manager Magazin.

Tágabb kontextus: a Bloomberg részletesebb cikke szerint a Northvolt kudarca jól mutatja, hogy milyen nehézkes az európai akkumulátorgyártás felfuttatása. 

  • A Volkswagen akkumulátor üzletágának (PowerCo) ügyvezetője a lap szerint egy stuttgarti konferencián arról beszélt, hogy az európai cégeknek változtatniuk kell a hozzáállásukon, gyorsabbá és költséghatékonyabbá kell válniuk.

Felülnézet: az akkumulátoripar az év elején az egész világon kihívásokkal nézett szembe, az elektromos autók iránti kereslet gyengébb volt a várakozásoknál.

  • Tervezett beruházásainak elhalasztása mellett döntött emiatt több cég is: ide tartozik például az itthon is gyártó koreai SK, de a Stallantis és a Mercedes közös akkumulátorgyártó cége, az Automotive Cells Company is felfüggesztett projekteket, és a VW is mérlegeli ezt.

Előzmények: az Európai Unió 2017-ben indította el az európai akkumulátorszövetség (European Battery Alliance) nevű programot, amelynek keretében eleinte 20 milliárd euróval támogatta az európai akkumulátorgyártást, továbbá az állami és a magánszektor koordinálásával próbált pénzt csatornázni a szektorba.

Igen, de: egyelőre korlátozott sikereket tud csak felmutatni az európai gyártás.

  • Sokkal kevesebb és nehezebben hozzáférhető állami segítséget kapnak az európai szereplők, mint az ázsiaiak, vagy mint amit az USA-ban lehet kapni az elmúlt években. Az amerikai támogatások miatt az európai cégek is inkább Amerikában ruháznak be.
  • Az európai gyártók helyzetét nehezíti az is, hogy a piacvezető ázsiai szereplők egyre hatékonyabban és olcsóbban gyártanak, és a globális termelési kapacitások jelentősen meghaladják a keresletet.

Alulnézet: Magyarország a régión belül is különutas stratégiát választott azzal, hogy kifejezetten ösztönzi az ázsiai  járműi- és akkumulátoripar befektetéseket az elmúlt években, és nem várja ki, hogy az európai iparpolitikai törekvések sikeresek lesznek-e.

Mit mondanak ők? “Európa számára dilemmát jelent, hogy egy teljesen új ipari értékláncot kell kialakítani, és az összes részét egyszerre kell kifejleszteni. Ráadásul ezt elég gyorsan kell megtennünk, ha az amerikai és az ázsiai szereplőkkel szemben piaci részesedést akarunk szerezni” – mondta Ilka von Dalwigk, az uniós programot felügyelő EIT InnoEnergy vezető technológiai és szakpolitikai szakértője a Bloombergnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA szuverenitáshoz az akkumulátorgyártáson át vezet az útA döntéshozók szerint kulcsfontosságú, hogy európai cégek szállítsák az akkumulátorokat az európai autóiparnak, az ázsiai konkurencia azonban évekkel előttük jár.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Világ akkugyár akkumulátoripar BMW EU Európa mercedes northvolt stellantis Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Stubnya Bence
2024. június 27. 13:53 Adat, Közélet

Kevesebbet költ családtámogatásra kormány, történelmi mélypont közelébe került a születésszám

Rossz irányba tart a demográfiai fordulat: 2010 óta csak két olyan hónap volt, amikor kevesebb gyerek született, mint idén májusban.

Hajdu Miklós
2024. június 26. 16:14 Közélet

Véglegessé vált Karácsony győzelme, de csak most jön a neheze

A közgyűlési többség hiányában pártközi megegyezésekre kell majd törekednie a főpolgármesternek, és valószínűleg a kormány pénzügyi nyomása sem enyhül.

Bucsky Péter
2024. június 26. 05:43 Közélet, Vállalat

Gattyán NAV-os ügye kerekítési hiba a világraszóló adóelkerülési trükközéshez képest

Tanulságos lett volna, ha egyértelműen kiderül, szabályos volt-e a ma már luxemburgi központtal működő cégcsoport portugáliai időszaka, de megszüntették az eljárást.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. június 28. 11:19 Adat

A drága élelmiszerek és távközlés miatt is hagyott le minket Bulgária a fogyasztásban

Tavaly már az uniós átlaggal voltak egyenértékűek a magyarországi élelmiszerárak, de a távközlés és a lakhatás is viszonylag drága.

Jandó Zoltán
2024. június 28. 05:15 Adat, Vállalat

A focisták fizetésében sikerült utolérni Ausztriát

A régióban lényegében sehol nem keresnek jobban a focisták, mint nálunk, 2010-hez képest papíron harmincszoros a fizetések emelkedése.

Stubnya Bence
2024. június 27. 16:54 Adat, Élet

Egyre élhetőbb város Budapest, stabilan előzi Prágát, Pozsonyt és Varsót is

Az elmúlt tíz év legjobb eredményét érte el Budapest azzal, hogy 32. helyezett lett az Economist Intelligence Unit listáján.