Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2024. május 14. 13:24 Vállalat, Világ

Ma még nagyobb jelentőséget kaphat a BYD magyar gyára

Száz százalékra emeli az Egyesült Államok a kínai elektromos autókra kivetett, jelenleg 25 százalékos vámot, egybehangzó értesülések szerint a lépést magyar idő szerint kedd délután jelentik be.

Miért fontos ez? Az Egyesült Államok és az Európai Unió egyaránt attól tart, hogy az olcsó kínai elektromos autók elárasztják a piacot és tönkreteszik a hazai gyártókat.

  • A magas vámot elsősorban arra hivatkozva vethetik ki, hogy a nagyon alacsony árakat a kínai gyártók masszív állami támogatások felhasználásával érik el, vagyis szerintük a verseny egészen addig nem tisztességes, amíg ezt nem ellensúlyozzák.
  • Az érvelés vitatható, mert a kínai gyártók profitja támogatás nélkül is magas.

Számokban: Amerikában a BYD egyik modellje 25 százalékos vám megfizetése után 12 ezer dollárba kerül, a hozzá hasonlítható amerikai elektromos autók azonban három-négyszer magasabb áron kaphatók. Az Európai Bizottság még vizsgálja a piaci helyzetet, de várakozások szerint heteken belül 15-30 százalék közötti védővám kivetését jelenti be.

  • Szakértők azonban arra hívják fel a figyelmet, hogy a kínai e-autók még nagyon magas védővámok mellett is igencsak versenyképesek maradnak.

Tágabb kontextus: Kína az utóbbi pár évben az elektromos autók mellett több más zöld átálláshoz kapcsolható iparágba öntött olyan mértékű állami támogatást és ösztönzést, hogy azoknál elérték a méretgazdaságosság bizonyos szintjét és annak következtében az alacsony árakat.

  • A napelemek ára egy évtized alatt 80, a tengeri szélerőműveké 73, a szárazföldieké 57, az akkumulátoroké pedig 80 százalékkal zuhant, és könnyen lehet, hogy az e-autóknál is hasonlót eredményez a dömping.

Idézet: Dani Rodrik, a Harvard Egyetem tanára arra hívja fel a figyelmet, bármennyire is fájdalmasak ezek a folyamatok a versenytársaknak, a globális zöld átálláshoz óriási szolgálatot tesznek – mivel a folyamatnak nincs világszintű összehangolt koordinációja. A védővámok mögé kényszerülő nem kínai gyártók pedig innovációra kényszerülnek.

Alulnézet: a védővám elleni egyik védekezés a gyártás lokális telepítése, ebben Magyarország a kínai akkumulátorgyárakkal és a BYD szegedi, illetve több kínai e-autó gyártó várható megjelenésével fontos pozícióban lesz.

  • Nyitott kérdés azonban, hogy az EU milyen szabályok szerint fogja majd európainak elismerni a például Magyarországon gyártott autókat, hiszen ha a termékben nincs megfelelő mértékű helyi hozzáadott érték, akkor ez akár problémás is lehet. A témáról nemrég ebben a cikkünkben írtunk részletesebben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarország üdvözli, az Európai Bizottság egyre inkább üldözi a kínai cégeketAz európai politikai hangulat már egyértelműen a kínai kapcsolatok újragondolásának irányába mutat, miközben a magyar kormány a 2010-es években ragadt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ Amerika BYD e-autó EU Szeged vám Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.