Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. február 23. 15:42 Közélet

Az akkugyárak után erőmű is érkezik a Távol-Keletről

Naperőműveket telepítenének kínai cégek Magyarországon a VSquare hírlevele szerint, amelyek az akkumulátor- és elektromosautó-gyárak áramszükségletét elégítenék ki. A kínai befektetők belátták ugyanis, hogy a magyar energiaellátás nem tud kellő mennyiségű áramot biztosítani nekik, ezért maguknak kívánják megtermelni azt.

Miért fontos ez? Az akkumulátorgyárakkal szembeni érvek egyik legfontosabbika az óriási áramigény, aminek kiszolgálására kérdéses, hogy mennyiben vannak felkészülve a magyarországi erőművek. A kapcsolódó naperőművek létesítése mindenesetre már korábban is felmerült, például a CATL beruházásával kapcsolatban.

Számokban: legalább 900 milliárd forintos naperőmű-beruházásról szól a VSquare értesülése, ami tízszer akkora nagyságrend, mint a legnagyobb egybefüggő magyarországi napelempark kialakításának költsége – a tavaly átadott mezőcsáti napelempark összértéke 90 milliárd forint volt, évente 372 gigawattóra villamos energia termelésére alkalmas az erőmű.

  • Akár 15-16 terawattóra energiát is igényelhetnek majd a Magyarországon létesülő akkumulátorgyárak, amikor már teljes kapacitással működnek. A mezőcsáti beruházás értékéből és teljesítményéből kiindulva ezt csak részben fedezhetik a kínai naperőművek, igaz, a napelemek ára meredeken csökken.

Tágabb kontextus: naperőműveket létesíteni mostanra aligha lehetséges kínai szereplők nélkül, akikkel szemben az európai gyártók például már nem tudnak versenyképes árú termékeket felvonultatni. Az Európai Unió országai tavaly rekordmennyiségű napenergia-kapacitást telepítettek, a panelek és alkatrészek túlnyomó többsége Kínából érkezett.

  • Kereskedelmi korlátozások bevezetését is fontolgatja már az Európai Bizottság a kínai napelemekre vonatkozóan, de az Európában összeomló ágazat megmentésére vonatkozó elképzelések tekintetében megosztottak a politikusok. Az unió tíz éve már megpróbálta vámokkal megtörni a kínai napelem-importot, de aztán feladta az intézkedést.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNekimegy a kínai e-autóknak az EU, pedig a napelemeknél ezzel egyszer már elbukottA dömpingár ellen a büntetővám egyszer már nem jött be, és vita van arról, hogy egyáltalán érdemes-e szembeszállni Kínával.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet akkumulátorgyár akkumulátorgyártás akkumulátoripar napenergia Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.